Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kodeledsbetændelse - erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 22:50

Hej allesammen. :)

 

Jeg står i den uheldige situation, at min hest lige har fået konstateret betændelse i kodeleddet på venstre forben. Hun er en 13 årig hoppe på 161 cm.

Hun fik det konstateret i går på Hammel Dyrehospital, og i dag fik hun en ledbehandling kaldet IRAP (man bruger hendes eget blod til at bekæmpe betændelsen med). Man valgte ikke at bruge Binyrebarkhormon (mere almindelig ledbehandling), da dyrelægen mente, at risikoen for forfangenhed var for stor ved min hoppe.

 

Nu er hun så kommet hjem igen, og hun virker glad. :)

 

De næste tre uger må hun kun trækkes med, og hun må kun stå på en sygefold. Onsdag d. 8 marts skal vi så have hende med på dyrehospitalet igen - er hun rentgående, skal hun ikke have flere behandlinger, og så tager vi den derfra. Er hun ikke rentgående, skal hun have endnu en ledbehandling.

 

Jeg har læst om rigtig mange andre, hvis heste har fået flere ledbehandlinger og uden nogensinde at blive rigtigt rentgående. Dyrelægen var generelt positiv omkring min hest, men jeg er stadig nervøs for, at der forude venter et langt sygdomsforløb med behandlinger og en hest, der ikke rigtig er rentgående.

 

Jeg har kun haft hende i 7 måneder, og hun er min første hest, så jeg er generelt ret ked af, at hun nu skal til at stå stille i lang tid... og samtidig er det jo heller ikke helt billigt.

 

Nu vil jeg rigtig gerne høre om jeres oplevelser med kodeledsbetændelse og gerne hvilken behandling, jeres hest fik. Hvor længe stod den stille? Hvor mange behandlinger fik den? Er den tilbage til at være ridehest på samme niveau som før?

 

Tak på forhånd!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 09:53

Min gamle vallak fik akut ledbetændelse i kodeleddet for mange år siden, efter han var røget i et hegn og havde fået en lille skramme. Først efter 20 dage hvor han var lappet sammen og jeg faktisk var igang med at ride igen, blev han pludselig meget syg, hævet i benet og stod med 41,3 i feber. Der var et fremmedlegeme der var blevet lukket inde i benet og havde arbejdet sig ind i leddet istedet for ud.

 

Han blev akut kikkertopereret om natten på det daværende KVL og var yderligere på operationsbordet i fuld narkose 2x på 5 dage, hvor de skyllede leddet igennem. Det var altså meget alvorligt som du måske kan fornemme, og de havde aldrig set sådan et tilfælde før

 

Han skulle stå 5 mdr. i boksro med 2x 10 minutters gåture grundet skadens alvorlige karakter, og var til tjek 1 eller 2 gange hvor han fik binyrebarkhomon. Det var før IRAP eksisterede :)

 

Prognosen var dårlig da de opererede ham, men vi gjorde det alligevel, og efter jeg havde fulgt alle anvisninger til punkt og prikke, kom han sig 100%!

 

Han er stadig den dag idag aktiv springhest på højt niveau, nu er han vidst 14-15 år gammel og skaden skete da han var omkring 6-7 år. vi har aldrig mærket noget til skaden siden, så succeshistorie herfra :)

 

Billede

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 22:11
Tror det kommer meget an på årsagen til at hvorfor hun har udviklet kodeledsbetændelse. Generelt er det vel en skade der opstår pga. Et andet problem, altså en bagved liggende årsag, som gerne skal findes før prognosen er god. Vores fik kodeledsbetændelse i forbenene grundet en skade på det ene bagben i kodesenebens ligamenterne.
Så tror prognosen afhænger af årsagen til at betændelsen er opstået.

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider