Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad er kuller?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2017 10:10


Jeg er historiker og sidder nu med en dyrlægebog fra 1700-tallet (P.C. Abildgaard, 1770). Her beskrives kuller:

 

Om Koller

Denne Sygdom er en Slags Galenskab, som paakommer Heste, der er to Slags, den stille og den galne Koller. I det første Slags sætter hesten Hovedet imellem Benene, gaaer bestandig ligefrem uden at vende sig, Øinene er forvendte i Hovedet paa den, den gaar lige med Hovedet imod Muren; thi den seer ikke, og lader sig falde plat ned på Jorden i sin Forvildelse. Denne Sygdom helbredes ved at aarelade Hesten paa Hals-Aaren tre til fire Gange om Dagen; Derefter brænder man Hesten i Nakken med et heedt Jern af en Fingers Tykkelse et lidet Saar, som man strax smøres med en Salve lavet af en Skeefuld Spanskgrøn og fire Skeefuld Terpentin-Olie, denne Salve holder Saaret aabent. Foruden dette indgiver man Hesten følgende Drik: Tag 4 Lod stødte Enebær og kaag dem i en Pegel Edike, hæld derefter Ediken klar fra og giv Hesten den at drikke, samme Drik gives Hesten Morgen og Aften. Det er og got tillige sætte Hesten et Clyster.

En Hest som har den galne Koller er ligesom rasende, og man kan ikke uden Fare nærme sig til den, den vil hverken drikke eller æde, den kaster sig hid og gid, slaaer Hovedet imod Muren og Krybben, eller hvad der staaer for den, og naar den slipper løs er den meget rasende. Det er unyttigt at foreskrive noget Middel imod denne Sygdom naar den er i saa høi en Grad, saasom man ikke kan komme Hesten nær, og den fornemste Sorg er, at faae den bundet imellem to Pæle med to stærke Tov, saa at den ikke kommer til at giøre sig eller andre Skade. Er det mueligt, at man kan komme til at aarelade den paa Halsen, saa er det saa meget bedre, da man aftapper den halvanden Pot Blod; Bliver den efter Aareladen noget stille, saa behandles den ligesom for den stille Koller, og sættes desuden to til tre Clysterer om Dagen. Det er og got saa vel for den stille som for den galne Koller at bade Hovedet flittig med varm Edike som er kaagt med Hyldeblomster.

 

Hvad kan denne sygdom mon være i vore dage? Jeg har kun fundet én beskrivelige på en dyrlægehjemmeside, hvor der står, at det er en hjernesygdom, hvor der opstår et tryk i hjernen, så hesten ophører ganske med at fungere.

( www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ id=829/sprog=1/grp=7/menu=12/ )

 

Jeg kunne dog kun finde sygdomsbeskrivlsen på én eneste dyrlægehjemmeside, så jeg tænker, om man overhovedet bruger betegnelsen kuller længere? Hedder det noget andet nu? Hvilken sygdom tror I, det dækker over? Og har I oplevet det?

Jeg har kun oplevet noget, der mindede om det, og det viste sig at være en hjerneblødning.

 

Noget andet er... sikke en behandling, man udsatte de stakkels heste for, når de havde fået kuller! Brændsår med spanskgrøn (et giftige kemikalie) og terpentilolie... det skulle nok hjælpe! ;D

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2017 20:30

Da jeg er ulideligt nysgerring , søgte jeg lidt rundt på nettet om heste og kuller, og fandt dette fra Gyldendals hestehåndbog om leversygdomme:

 

books.google.dk/ books?id=QAPLhBF1YW4C&...&dq=kuller+ hest&source=bl&ots=wov...st&f=false

 

Ifølge dette skyldes kuller faktisk leversvigt, f.eks. i forbindelse med engbrandbægerforgiftning.

 

Håber, du kan bruge det til noget..


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kuller
Forfatter: 
Dato:  10-02-2017 20:47

Spændende (og barsk) læsning! Det foresvæver mig, at jeg engang i min spæde barndom har hørt om sygdommen, men det var også ca. i 1700-hvidkål, så næsten samtidig med den tekst, du citerer

 

Ved du, hvad sygdommen skyldes? altså, hvorfor der kommer forøget tryk i hjernen...

 

Heldigvis er det noget, man sjældent ser nu om dage. Det kan jo være, at den er avlet væk, eller at der var noget i gamle tiders hestehold (svampesporer fra hø af dårlig kvalitet eller dårligt staldmiljø eller at kom til skade ved at ligge fast i de små spiltove, de stod i), der udløste det.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-02-2017 18:40

tjaa, men en smule omskrivninger lyder det ellers som stivkrampe..

www.netdyredoktor.dk/hest/ sygdomsleksikon/s/stivkrampe/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ej hvor spændende...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2017 11:26

Ej hvor spændende - og sikke dog en behandling.

 

Eneste "gode" er at man reelt jo behandlede mennesker på samme måde, så det var jo "godt ment" og med håb om helbredelse.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hepatisk encefalopati
Forfatter: 
Dato:  31-03-2017 22:53

Prøv at google - på engelsk - "Hepatic encephalopathy horse". Så kommer der flere artikler frem og billeder..

 

Det er, som skrevet i tråden, leverkuller - opdelt i faser og benævnt efter hestens adfærd i fasen: Dødekuller og flyvekuller...

 

Og ja, sikke en tilgang til behandling.. Men man vidste jo tilsyneladende ikke bedre..

 

Mvh. Marianne KJ

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider