Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Halthed uden hævelse eller andet.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2017 20:18

Jeg står i den kedelige situation, at min bedste ven igennem 6år har stået halt de sidste to måneder. Vi står og skal på ansager dyrehospital i morgen for at få taget røntgenbilleder og få foretaget en halthedsundersøgelse, men jeg er simpelthen så nervøs, og ville derfor høre, om nogle har været ude for noget lignede.

Det hele startede som sagt for to måneder siden hvor hun pludselig begyndte at halte på venstre bagben, hvorfor jeg hurtigt tilkaldte en dyrlæge. Der var intet at se eller mærke, men han mente at hun ligesom drejede lidt i kodeledet når hun gik, som om hun vred hoven udad. Derfor fik hun nogle sko på bagbenene, og vi prøvede i samarbejde med smeden at få rettet det op. Det blev det også stortset, og haltheden blev en smule mindre. Vi ved dog ikke, om hun altid har vredet i hoven, det var minimalt, og er aldig noget hun har været generet af førhen. Herefter fik hun ro en uges tid mere, og så mente dyrlægen at vi lige så stille skulle begynde genoptræningen. Derfor skridtede jeg i starten 10min om dagen, og øgede dette et par minutter hver dag. Efter to uger valgte vi så at se hende i longe, og det var lige som om, at haltheden var blevet værre. Derfor tager vi til ansager i morgen og håber at de kan give os nogle svar. Problemet er det, at vi ikke rigtigt kan finde årsagen til haltheden. Jeg har både haft massør, smed og dyrlæge ind over og ingen kan finde noget. Derudover har vi fået lavet en bøjeprøve, og det bliver haltheden heller ikke værre af. Hesten har gemmem hele perioden fået ro på en sygefold. Er der nogle som har oplevet noget lignende, eller måske ved noget? Ellers håber jeg på, at de kan give nogle svar i morgen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 desværre
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 09:46

har jeg ikke noget bud, når du både har haft smed og dyrlæge inde over uden de kan finde noget..

du har vel været på Ansager nu.. fandt i så ud af det?


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 16:45

Min blev også pludselig halt. Det viste sig at være kodesenebensligamenterne i det ene bagben der var beskadiget..... heldigvis kom hun sig trods en ringe prognose :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halthed
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 20:57

Jeg har også en hest der halt uden der var noget at se eller mærke. Det var på forben. Den var til haltheds undersøgelse sidst i November. Der var intet at se på røntgen billederne ud over en lille smule begyndende forbenet dragtbrusk. Det var ved hjælp af blokader der blev fundet ud af at smerten sad i den bagerste del af hoven. Dyrlægen kaldte det hovsenebens syndrom. Hesten var til kontrol i Tirsdags og haltheden er næsten væk.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovben
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 19:31

Er det ikke kronisk og vil det ikke komme igen når hesten er i gang igen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovben
Forfatter: 
Dato:  06-02-2017 06:22

Min dyrlæge har ikke snakket om at det er kronisk. Hun syntes det ville være en rigtig god idé at den gik permanent med ringsko. Nu hvor den stortset er haltfri synes hun ikke der skulle til at laves noget om med skoning, den skal blive ved med at beskæres og skoes som den gør nu. Om det er den brudte tå akse der er skyld i det ved jeg ikke. Smeden har set røntgen billederne, han sagde at ind imellem var der nogle heste hvor man først kunne se de havde brudt tåakse når de havde fået taget røntgen billeder.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undersøgelser
Forfatter: 
Dato:  11-02-2017 12:40

hvad har dyrlægen lavet af undersøgelser? Blokader, scanninger eller andet? Der er rigtig meget, der ikke vil give resultat på en bøjeprøve.

 

Jeg ville få undersøgt for gaffelbåndsskade, andre typer seneskader, blokade i de forskellige led, startende i hoven og op efter.

 

Min har stået med en gaffelbåndsskade, der blev opdaget af dyrlægen ved klinisk undersøgelse af benet. Derefter fik han pga. grus på foldene på vores gamle opstaldningssted, slidt dragterne af hovene og kom helt ned og gå på ballerne på forhovene. Det blev konstateret med blokader i hoven og klinisk undersøgelse. Skaden på hovene har kostet snart et års pause.

 

Ingen af de to skader har givet yderligere udslag ved bøjeprøve og røntgen af hovene viste at alt var fint. Den lange pause pga. hovene er fordi hovene skal vokse ud igen og imens hovstillingen (trods sygebeslag) er forkert overbelastes sener og led, hvilket giver en ond cirkel af følgeskader.

 

Til gengæld gav det udslag i bøjeprøve med lettere forværring, til den kodeledsforvridning min hest pt. står med.

 

Og ja min hest er ikke så heldig og laver lidt vel mange skader.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider