Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forfangenhed om vinteren?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2017 16:52

Jeg har en hoppe der i sommers blev forfangen. Hun er kommer over det igen, selvom resten af sommeren blev jordfold, hvilket ikke passede hende. Hun tabte sig rigtig pænt i vægt, og holder stadig vægten nogenlunde.

I november kom hun på en ny fold med græs, der var gået i frø.

Dyrlægen sagde at når jeg ventede til november med at flytte hende ville det ikke give problemer. Og det gjorde det heldigvis heller ikke. Nu er folden så i midlertid blevet et mudderhelved, så nogle timer dagligt kommer hestene ud på græsmarken for at græsse. Også læser jeg lidt nu her på denne side http://www.flojstrupmark.dk/?p=49

"Skidt:
? SOL OG KOLDT (f.eks. en forårs- eller efterårsmorgen): Græsset ophober fruktan, fordi fotosyntesen producerer mere energi, end planten bruger på vækst. Risiko for forfangenhed. Hold igen med græsningen."

 

Også tænker jeg jo, at hey, solen skinner jo fra tid til anden, nogle dage endda fra en skyfri himme, men det er jo stadig koldt. Burde der så ikke være fruktan i græsset? Og burde hun ikke blive forfangen af det så? Og hvorfor gør hun så ikke det?

De går derude 8-9 timer dagligt. Det har de gjort siden start januar.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min nu...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2017 18:53

19-årige vallak blev forfangen netop på denne årstid for 12 år siden; han havde ikke før vist tegn på forfangenhed, trods døgngræs hele sommeren.

 

Pga. frost og knoldede vinterfolde folde havde jeg sat dem over på græsfolden; om det var det eller for "god" wrap - vi havde fået en ny leverance hjem, der var tør, meget finstrået og grøn - er ikke til at sige, men det kan meget vel være det første.

 

Det skal så samtidig nævnes, at jeg siden har haft dem gående på græsfolden vinteren over uden problemer...

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 12 år siden.
Forfatter: 
Dato:  21-01-2017 19:10

Har han været forfangen siden dengang? Og hvis ikke hvad har du så gjort for at holde ham sygdomsfri?

 

Det undre mig meget at hun ikke er blevet syg af græsset efter jeg læste om det med kulde og sol. Dog får hun kun primær halm, og en smule hø, samt vitaminer, og en lille smule kraftfoder til forfangne heste, ved siden af det græs hun så plukker selv.

 

Til sommer påtænker jeg jordfold det meste af tiden, også evt. sen aften-nat og morgen græsning (til jeg vågner, hvilket plejer at være 8-9 stykker i ferien) Og evt mundkurv, selvom jeg ikke bryder mig om tanken om mundkurv om natten, så måske den kommer af inden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke egentlig...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2017 11:37

forfangen, men i flere år efter skulle jeg være meget restriktiv med græsningen, da han ellers fik øget puls i forbenene.

 

Hvad gjorde jeg - først og fremmest lagde vi græsfolden om med lavfruktan græs, og begrænser som sagt græsningen meget i sommerhalvåret.

Vi lukker græsfolden af fra sidst på vinteren, og tager slet på den i juni; de går på resten af arealet med sparsomt græs frem til august/september, og så stribegræsses de, på den måde at hegnet ind til græsfolden rykkes en smule hver dag, så de ikke veksler mellem meget græs/lidt græs, men får en "portion" tildelt dagligt.

 

Desuden har han fået tilskud af Solanum Laminator præventivt - jeg aner ikke om det har haft nogen effekt, men omvendt har jeg heller ikke turdet lade være, for tænk nu hvis det faktisk har...

 

Fodringen har jeg ikke ændret noget videre på, da de allerede blev fodret udelukkende med roepiller, vitamintilskud og wrap - eneste forskel er at størsteparten af wrappen nu kommer fra vores eget lavfruktane græs, og at tildelingen er knap så liberal.

Jeg begynder først at give wrap, når de kommer ind om natten, typisk engang i november, og stopper når de begynder at få græs igen - ellers får de kun halm ved siden af roepillerne.

 

Og endelig er jeg obs på hans foderstand - der er desværre ingen tvivl om, at han var for fed, da han blev forfangen...

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  22-01-2017 19:10

Tak for dit svar. Det er stor hjælp.

 

Jeg vil overveje at omlægge mine marker til noget fruktanlavt græs. Også vil jeg forsøge at holde hende slank. Hun var nemlig også ret fed da det skete i sommers. Men det har hun været i flere år, og går den så går den jo. Men hun kan tabe sig, hvilket jeg faktisk ikke regnede med, men de 14 dage på halm og boksro hun blev bordret gav et rigtig pænkt vægttab, og med mere motion så kunne det måske være løsningen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel Grå
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 07:16

Hej

 

Er hun tjekket for EMS og/eller PPID/Cushings?

 

EMS/Cushing heste har nemlig en øget risiko for at blive forfangne, derfor er det vigtigt at få undersøgt for at undgå evt gentagne anfald af forfangenhed.

 

Jeg har en cushinghest der er medicineret, har dog aldrig været forfangen, med de går på mark med sparsomt græs og 2.slet wrap pt. - I sommers fik han mundkurv på en periode da jeg synes hans halskam begyndte at være en smule spændt.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke tjekket.
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 10:07

Hun er ikke tjekket. Det mente dyrlægen i sommers først var nødvendigt hvis hun blev syg igen. Jeg ved ikke hvilken forskel det gør hvis hun blev testet og frikendt? Ville hendes sansynlighed for at blive forfangen igen så være væsentligt mindre end hvis hun bliver testet positiv?

0
0
Svar på denne tråd
 
 gammel grå...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 10:25

 

Det ved jeg faktisk ikke

 

Men f.eks EMS og cushing heste der ikke er i behandling af en eller anden art har i hvertfald større sandsynlighed for at blive forfangne.

 

du kan evt læse mere om forfangenhed, EMS og Cushing her:

http://langthesteliv.dk/sygdomme/

 

Hilsen Anne

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville teste
Forfatter: 
Dato:  24-01-2017 21:45
Hej. Jeg ville klart teste for ems og ppid, der er ingen grund til at vente på at hun bliver forgangen igen. Det er jo bare et par blodprøver. Mht mundkurv er min mangeårige erfaring at de fungerer bedst med faste ritualer. Min ved at mundkurv er lig med at hun skal på græs. Så hun vil gerne den på :-). Selvfølgelig skal hesten lige lære at spise med den på, men når det er på plads kan den sagtens have muzzle på f.eks. om natten og så jordfold med stråfoder, gerne i slowfeeder.
Motion er også vigtigt for det øger tolerancen overfor græs.

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 14:05

Hun har lært at gå med mundkurv, og spise med den på, så det største problem er egentlig når hun får den skrabet af.

 

Motion er vi godt igang med. Desværre er hun lidt psykisk ustabil, så ridning er ikke som sådan en mulighed. Altså hun kan rides, men jeg har ikke nerver til at gøre det mere. Men longe fungere ganske godt. Og jeg overvejer også at prøve kræfter med noget løsspringning. Men jeg mangler egentlig lidt nogle ting hun vil synes er sjovt. Hun er lidt vandskelig/arbejdssky, men hun har også været ret tyk og det er jo nok begrænset hvor sjovt det er at blive tvunget til at bevæge sig når man vejer noget for meget. Så jeg håber lidt at jeg denne sommer kan holde hende slank, og i bedre form.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græsset gror ikke
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 20:51

Græsset gror ikke på denne årstid, så jeg tænker ikke det danner mere eller mindre fruktan afhængig af vejret. Man kan vel sammenligne græsset med visne blade. Der er det der er men der optages ikke noget gennem stråene.

Det er vel derfor hestene bedre kan tåle græs om vinteren.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt begyndt
Forfatter: 
Dato:  26-01-2017 09:20

det lyder jo fornuftigt.

Greenguard har en specielgrime -som vidst er sværere for dem at pille af.

 

Mht psyken - så er min erfaring at nogle af dem bliver ustabile når de har PPID. Det kan faktisk også påvirke musklerne hvorfor det er vigtigt med daglig motion da de fungerer dårligt med fridage - så endnu en grund til at tjekke det.

 

Og tænker du allerede giver magnesium?

 

Evt han du prøve at give Agnus Castus - det kan købes hos diverse helse butikker - en kapsel pr dag - strøet i hendes foder.

 

Jeg plejer at holde øje med "puls" i forbenene - ændringer i hovene og forkerte fedtdepoter for at vurdere om hyppen er i øget risiko for forfangenhed. Kan sige at mine går uden muzzle pt - men især min hoppe får den hurtigt på så snart der kommer det mindste gang i græsset. Jeg vil hellere byde hende mundkurv og lidt græs end et smertehelvede af forfangenhed!


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min lille
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 13:29

pige blev desværre forfangen igen for en måned siden. Hun har EMS, og får nu diabetes medicin. Hun er heldigvis i bedring. Men jeg ville da bare lige dele med jer andre, at jeg forleden læste en artikel som afslørede at man har opdaget at hestes stofskifte går lidt i stå om vinteren - fordi hesten tilpasser sig årstiden. Dvs. den har en forventning om at få mindre mad, og derfor går den lidt i hi - hvis man kan sige det sådan. Det giver god mening med de heste der bliver forfangen om vinteren - synes jeg. Og det er jo så særlig vigtig, at passe på med høet her i vinteren. Jeg var desværre for rundhåndet - og derfor blev hun syg, jeg har ellers holdt hende helt stramt i 4 år uden problemer, men fordi jeg syntes hun var lidt tynd - gav jeg lidt mere. Det gør jeg så aldrig igen. Det lader til at diabetes medicinen hjælper godt. Håber I kan bruge mit input til noget :-)

 


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangen.
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 09:25

Jeg er ked af at høre at din hoppe er blevet forfangen.

 

Jeg tror jeg vil få min testet for EMS, jeg føler lidt at jeg har behov fr at vide hvor jeg står.

 

Jeg har hørt flere der siger at de udelukkende, eller næsten udelukkende fodre med halm om vinteren. Det går lidt imod min overbevisning at fodre hesten udelukkende med noget der slet ikke indeholder ret meget nærring. Men hun overlevede dog 14 dage på den måde i sommers. Så i år har jeg besluttet at være mindre rundhåndet med hø og wrap, og mere rundhåndet med halm til hende. Også får de naturligvis vitaminer.

Også prøver jeg at få hende motioneret dagligt, selvom det altså er lidt op af bakke de dage hvor det regner og blæser.

 

Men jeg tror du har ret i at deres stofskifte går i hi om vinteren. Hele sidste vinter var hun tromle fed, og jeg kæmpede forgæves for at få hende slanket. I år ser hun lidt bedre ud, men jeg forventer egentlig først rigtigt at kunne få hende ned i vægt til foråret hvor de kommer på jordfold indtil temperaturen er der hvor man kan forsvare at natgræsse dem. Æv hvor jeg synes det her med forfangenhed er besværligt, og ikke mindst bekymrende. Men man må jo bare forebygge, også ellers tage det som det kommer fremfor at bruge energi på at bekymre sig.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Du må gerne
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 09:52

give roepiller og lucerne. Min får 1 kg. lucene pr. dag og 400 gram roepiller (i tørvægt) og kun 2 kg hø - halm ad lib. (vitaminer og sådan)(Hun vejer 300 kg.)


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider