Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 20:43

Hej Alle

 

Der er så mange forskellige slags / typer / mærker og ikke mindst priser på lucerne.

vores hestes største andel af foder er Lucerne, selvf tilsat vitaminer, mineraler og hvad den enkelte ellers har brug for.

Jeg synes det er svært at finde et specielt yndlings produkt..Kan jo bare mærke de trives super godt på deres foder, men HVAD er forskellen på de forskellige ? Er der nogen der har styr på det ?

Søger selv et så rent produkt som muligt,så kan man jo tilsætte hvad der skal tilsættes, meeeeen kunne de så ligeså godt kun få hø / wrap ?

 

kærlige hilsner

 

Rikke


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskel på lucerne
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 10:51

Hej,

 

I lucerne er der nogle vigtige aminosyrer, som man ikke altid kan regne med at finde i hø/wrap i tilstrækkelige mængder - navnlig til heste, der skal yde noget. Følhopper, konkurrenceheste m.fl. har gavn af lucerne, som i øvrigt også er god for sarte maver med tendens til mavesår p.g.a. dels indholdet af kalcium og dels indholdet af fibre. Samtidig giver det tyggetid = spytproduktion, når hesten fodres med f.eks. en lille portion tørre "vitaminpiller" eller andet tørt foder.

 

Lucerne har det med at deles i stive stumper og pulveragtigt fnuller. Mange heste bryder sig ikke om at spise pulveret i bunden af krybben (min egen inkl.), men pulveret består af blad-delene fra lucerneplanten, hvor størstedelen af de nyttige næringsstoffer findes. Nogle producenter har fundet ud af at samle pulveret op og presse det i piller og putte tilbage sammen med stumperne. Andre presser hele lucernen til piller, som helst skal udblødes før fodring. Så hvad du vælger at bruge afhænger af, hvad din hest bedst kan lide. Jeg har tidligere skiftet mellem mærkerne, og min hest spiste helst et mærke, der hed GL (tror jeg nok).

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tja...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 14:14

jeg køber det hos en lokal landmand.. så det er da dansk produceret.. og de er obs på at vende så få gange som muligt for at undgå bladene drysser af..

 

de snitter det også og så henter jeg .. nemt og billigere end butikkerne..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hallo😊😊
Forfatter: 
Dato:  14-01-2017 17:59

Er der ikke andre? Vi er jo vildt mange der benytter lucerne.


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-01-2017 20:46

 

Jeg bruger lucerne hvis min kommer ind og fryser, til at blande i fiberpiller som hun får opblødt med tilskud, til hvis jeg mangler foder en dag eller to, til hvis hesten kommer ind med hævet ganache om sommeren, til hvis hestene er kommet ind, men grovfoder først kørers ind et par timer senere - der er mange ting jeg bruger det til.

 

Jeg bruger Dangros Topmix Light - jeg kan godt li' prisen også fodre jeg generelt lavt på sukker og stivelse, derfor en uden melasse.

 

Der er smulder i, men som en anden nævner er det en del af lucernen.

 

Jeg har før brugt Brogårdens - den er lysegrøn, sådan famlet i farven, men har ikke meget smulder i. Men prisen gør jeg holder mig væk, da det lucerne jeg køber fra Dangro holder ret lang tid fordi jeg ikke bruger særligt meget, særligt tit.

 

Så har jeg haft brugt Equsanas Grass - men det er egentligt bare tørret græs, sådan plæneagtigt græs. Og det gider de sjældent særligt længe. Jeg kommer heller ikke ved en der forhandler det særligt tit.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana Lucerne
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 16:44

Vi bruger Equsana Lucerne, den helt standard med melasse, men da deres andet foder er meget lavt på sukker/kulhydrater, så mener jeg ikke det betyder noget og prisen er noget billigere end hvis det er med olie.

 

Tidligere brugte vi Alfalfa fra Danagro, som hestene elskede, men som jeg syntes var kedeligt og stift. Så da en af vores lokale forhandlere havde Lucerne med olie fra GLS, som var blødt og lækkert, købte jeg et par sække af det. Men det var ikke et hit, hestene ville hellere have den stive.

 

Vores får ½-1 L/måltid, avlshopperne mest, da de har brug for vitaminerne der er i lucernen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 17:32

super, har også konto hos land og fritid, hvilket gir den ganske ok pris...og det rækker langt....

Tak for dit svar....bor du i nærheden af Tyskland så du køber foder der ? Sidder netop og tjekker hjemmesider og vil køre ned og hente.


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre ikke
Forfatter: 
Dato:  17-01-2017 10:09

Nej, vi bor desværre på Sjælland, så det falder ikke lige for at købe foder i Tyskland, selvom jeg også har kigget på og kunnet lide deres priser.

 

Hvis man køber hele paller hos Land&Fritid, så bliver prisen ganske fornuftig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 19:28

Jeg bruger også lucerne.

Jeg har brugt OMEGA fra Equsana som jeg synes er rigtig god.

Nu bruger jeg så Gedizo lucerne, som er en økologisk lucerne og den synes jeg også er rigtig god. Den er billigere end den fra Equsana.

 

Hollandsk lucerneprodukt i topkvalitet. Økologisk dyrket. Praktisk og let håndterbar emballagestørrelse.
Melassefri
10 kg pose.
Bemærk: 18 måneders holdbarhed pga. speciel emballage, der er 100 % lystæt og tilsætning af naturlig vit-E.
Velegnet til:
? Alle slags sports- og fritidsheste, da fibre gavner både præstationsevnen og fordøjelsen.
? Avlshopper, føl og plage pga. højt indhold af protein, lysin og calcium.
? Heste med følsomme luftveje, da produktet er 100 % fri for støv.
? Heste der tilbringer meget tid på stald, pga. meget højt fiberindhold og lang tyggetid. Den lange tyggetid bevirker desuden øget produktion af spyt, der neutraliserer syren i hestens mavesæk og mindsker risikoen for ætsninger.

 

www.wpets.dk/da/foder/648-gedizo- lucerne.html


Fotograf Heidi Glisborg

* stort arkiv med stævnebilleder * studiefotos af heste mm.

 

www.wpets.dk

Kvalitetsudstyr til hest & hund

 

http://www.fuldblodsaraber.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 13:35

jeg bruger lucerne piller fra NAG og de bliver ikke opblødt de skal jo ikke have ret store mængder jeg opbløder heller ikke fiberpiller de spiser fint uden problemer.

 

De har meget lang tykketid i pillerne hos os men de er heller ikke forslugne da de altid har hø eller wrap, samt kører minimalt krybbefoder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  25-02-2017 11:46

vi har GLS lucerne med olie med i staldlejen. Min får pt. bare en håndfuld med en håndfuld foder 3 gange om dagen. Han er skadet og får mest staldens foder, for at få noget når de andre får mad.

 

Lucernen er ren lucerne og smuldrer derfor en del, som en anden også beskriver. Min hest er ikke så glad for smuldret, men når jeg selv giver ham hans godnat speedibeets, blander jeg bare resterne i krybben sammen med roepillerne og så forsvinder det hele.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider