Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gigt i halsen
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 11:02

Har nogle af jer haft en hest med gigt i halsen, har behandling med indsprøjtning af binyrebachonom hjulpet?

 


Opstaldning tilbydes i gode lyse bokse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Formentlig, ja
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 12:53

Min hest er blevet behandlet 2 gange i halsen med et lille halvt års mellemrum. Han blev udredt vha scientigrafi og alm ultralydsscanning. Han har formentlig artrose i halsens nederste hvirvler i højre side (sammen med andre fund på scientigrafien) og i lang tid troede jeg ikke han ville blive ridehest igen. Når jeg skriver formentlig er det fordi vi har scannet os til diagnosen uden at det sådan var helt klokkeklart i et forsøg på at finde ud af hvorfor det var så svært at få ham gående igen. Lige nu virker det dog som om at han klarer den omend det måske også indebærer at han skal lære at bruge sin krop lidt anderledes end før. Han har aldrig været neurologisk påvirket og det er måske heller ikke entydigt at det kun var halsen, der gav problemer. I den akutte fase var der ingen tvivl, men det har været lidt diffust hvor problemerne egentlig sad da vi skulle have ham igang igen.

Så altså ja, jeg tror det har virket - det tog 10-11 mdr fra første dyrlægeudkald til jeg begyndte at tro på det for alvor.

 

Mh Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gigt i halsen
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 08:07

Ok, eftersom sælger overhovedet ikke gider at svare, må jeg prøve at få ham sprøjtet, han har gigt imellem 3 og 4 nakkehvirvel. Kan ikke rides nu, han sparker bagud, når schenklen lægges til.Har købt ham 23. nov. Han gik igennem handelsundersøgelse ved dyrlæge i Lendum. Vil fraråde at bruge hende.

 


Opstaldning tilbydes i gode lyse bokse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gigten
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 09:26

Selvom en hest er gået igennem handelsundersøgelse, så er det ikke alt der bliver fundet. Medmindre hesten bliver tjekket fra top til to med diverse røngten, scanninger mv, og så er det ikke engang sikkert at alt bliver fundet alligevel.

 

Hvis du påbegynder behandling, så skal du tænke på, at hvis du har tænkt dig at gøre indsigelser mod handlen, så tror jeg du er dårligt stillet. Jeg kunne tænke mig at i og med at der bliver påbebegyndt en behandling, så kan det tolkes det at du har accepteret at hesten har gigt i halsen.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Diagnose?
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 10:21

Som Helle skriver er halsen svær at få gode billeder af, der er ikke noget på røntgen hos min hest - og han bøjer nu fint til begge sider i gulerodsstræk. Vi oplevede at han pludselig gik fra at være meget selvgående til ikke at have lyst til at gå frem under rytter. MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 reklamation
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 22:23

Hej Nana

Har du købt hesten af en "proffessionel" eller en privat? Det skal du nemlig tænke ind i forhold til, hvem der har "bevisbyrden" i forhold til den skjulte handelsfejl hesten tilsyneladende har. Det har også betydning i forhold til, hvor hurtigt man skal reklamere over fejlen. Men uanset hvad, så ville jeg skynde mig at reklamere til sælger. Og hvis vedkommende ikke svarer, så få en advokat på.

Dog skal du lige overveje om det kan svare sig, dvs. hvad købsprisen var. Oftest skal den være over 50.000 for, at det ikke bliver betragtet som en "bagatelsag"....


Nu med ny hest, en ægte rundkørsel....

Meen rigtig hest er indtil videre stadig en oldenborger

0
0
Svar på denne tråd
 
 min er skam en 'beholder' ;-)
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 09:04

..jeg har nu ingen planer om at reklamere noget som helst i forhold til min hest - men jeg tænker, at dit indlæg S & S sikkert også er rettet til trådstarter?

 

Mh Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsa!
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 08:45

Ja, Nana. Mit svar var selvfølgelig til Zabine ;-) :-)


Nu med ny hest, en ægte rundkørsel....

Meen rigtig hest er indtil videre stadig en oldenborger

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 19:35

Nu er det således, at har du fået lavet fuld handelsundersøgelse dvs. med komplet røntgen, og dyrlægen har sagt god for hesten, du har købt af sælger, så står du evt. med en sag i forhold til dr. dyr, men ikke i forhold til sælger nødvendigvis.

Men det at du ikke kan få fat i sælger tolker jeg udi, at denne måske trods alt ikke har haft rent mel i posen. Men det vil være svært at bevise.

Dyrlægen derimod kan være dig erstatningspligtig i større stil, hvis denne har begået en fejl i forbindelse med godkendelsen af hesten ved handelsundersøgelsen.

Du må dog ikke påføre hverken dyrlæge eller sælger omkostninger til behandlinger, som de ikke på forhånd har indvilliget i og du har pligt til omgående, og det er omgående at henvende dig til sælger med evt. reklamationer. Og det skal ske skriftligt, hvis du ophæver handlen.

Er det derimod dyrlægen, der har begået en fejl, så skal du have fat i hjælp fra alternativ og objektiv side til at føre sagen op i dyrlægens forsikring. Der kan du få behov dels for udtalelse omkring røntgenbilleder fra handelsundersøgelsen og dels en god advokat. Nogen gange kan det dog klares uden advokat. Dog næppe uden alternativ bedømmelse af dine røntgenbilleder.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gigt i hals
Forfatter: 
Dato:  07-02-2017 10:36

jVi har en kørehest der lige har fået konstateret gigt i de nedereste halshvirveler. Hun er blevet sprøjtet og det har ikke hjulpet. Det er nu ca 2 mrd. siden hun begyndte at halte på et forben, og efter flere billeder fandt de endelig grunden til det i halsen.

Når jeg læser Nana`s svar bliver jeg da glad. Håber at vores hest efter noget ro og en mere behandling måske kan bliver rengående igen.

Syntes at tråden har drejet fra det det handler op til en sag mellem sælger/dyrlæge og køber.

Håber flere kan kommenterer på om der kan gøres noget mht gigt i hals :-)

 


Oldenborgheste

til rytteren der kan og vil

www.stald-bosgaard

0
0
Svar på denne tråd
 
 Binyrebarkhormon
Forfatter: 
Dato:  09-03-2017 14:09

Nogle der har haft held med behandlingen?

Min fik sprøjtet ind i 4 led i halsen (5/6 og 6/7) for 2 uger siden. Syntes ikke rigtig jeg mærker nogen forbedring. Bortset fra han er blevet noget mere smidig i gulerodsøvelsen :-/

Vil så gerne høre nogle positive erfaringer, evt. forslag til behandlinger/tilskud der kan hjælpe...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror vi virker
Forfatter: 
Dato:  15-03-2017 14:39

Jeg har jo nu redet min i endnu længere tid siden jeg sidst skrev i denne tråd og jeg tror han bliver undtagelsen fra alle de lidt triste historier med halsheste. Han kan bøje, gå sidebevægelser og virker ubesværet ved omstilling fra den ene volte til den næste. Han er også en knag til gulerodsøvelser (og var det faktisk også før 2. behandling, men bestemt ikke før den 1.)

Jeg tror jeg begyndte at ride igen sådan 3 uger efter hans sidste behandling - og det var bestemt ikke sådan at han bare var flyvende fra dag 1, så man er nok nødt til at tage det lidt i babysteps til at starte med.

Jeg startede med at longere en del (som erstatning for at skridte ud pga. vinter), så han fik muskulatur før han skulle bære noget (især fordi det var de nederste halshvirvler som bliver påvirket af vægt på ryggen) og så red jeg måske 5 minutter. Og generelt træner jeg meget efter at bygge en god overlinje, så han har mest muligt at bære med, hvis nu de der ledsammenføjninger er blevet lidt svage.

Min har altid haft en lidt svær mund - tror egentlig ikke han bryder sig om bid- og eftersom jeg jo ikke ved, om der stadig er ømme punkter tilbage i halsen, prøver jeg så vidt muligt at ride mine bøjniner mv. for ben og sæde, så det ikke er tøjletrækket, der hiver i noget.

MH Nana

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdateringer
Forfatter: 
Dato:  07-06-2019 20:29

Hej med jer alle,

jeg håber i ser denne kommentar. Jeg kan se det er lidt over 2 år siden den sidste opdatering kom fra Nana, og da min veninde står med en hest der har fået konstateret gigt i halsen og er påbegyndt behandling, kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre hvordan det er gået med jeres heste de sidste 2 år? Er de blevet rideheste igen - evt på hvor højt et plan? Hvor længe tog det? Hvor mange behandlinger har de fået? Og hvor længe gik der mellem behandlingerne? :)

 

jeg håber i ser mine spørgsmål og vil tage jer tid til at svare :)

mvh Nikoline

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider