Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Urolig strigling
Forfatter: 
Dato:  17-12-2016 13:12

Hej HN.

Jeg har for 4 måneder siden købt en 6 årig hoppe, hun er en meget sød hest med god energi.

 

De sidste par måneder er hun desværre begyndt og vise noget dårlig adfærd, hun har truet med at sparke når jeg er gået hen mod hendes bagpart, og står i det hele taget meget uroligt når neg vil strigle hende. Den sidste periode er det blevet meget bedre med hendes bagben, og det har næsten været helt væk. Men nu er hun igen begyndt og sparke ud, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at få det HELT væk? Jeg har prøvet og rose når hun står pænt, og ignorere uønsket adfærd, jeg har prøvet at hæve stemmen....osv. Hun virker til at være lidt kilden, men det er ikke i alle tilfælde. Kan det være hun har ondt nogle stedet eller er øm? Håber i kan hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-12-2016 23:07

Du er nødt til at finde ud af, hvornår hun sparker, før du kan gøre noget ved det.

 

Er det når du strigler hende et bestemt sted?

Er det når du bruger en bestemt strigle?

Står hun, så der er andre heste der kan nå hende (eller hun bare synes, står for tæt på, hopper kan være sippede i den retning) så det er dem, hun sparker ud efter og ikke dig?

 

Når du ved hvad der får hende til at sparke, er det lettere at gøre noget ved det.

 

Min hest bryder sig ikke om at blive gnubbet mod hårene med sådan en almindelig gnubbeting, man bruger til at gnubbe snavs af med, og da slet ikke under maven, så det er jeg stor set holdt op med. Han sparker dog ikke, men bliver vældig sur, hvis jeg gør noget, han ikke bryder sig om.

Mærkeligt nok kan han godt lide at få massage med sådan en magnet-massagestrigle, så den bruger jeg en gang imellem i stedet for.

 

Nogle heste fungerer heller ikke med at få godbidder mens de bliver striglet mv.

Igen - det fungerer ikke for min hest, han bliver lettere aggressiv, hvis han får godbidder, når han står på staldgangen. Han bliver glad, når der er nogen, der giver ham noget, men bliver sur, hvis den næste, der kommer forbi, ikke har noget til ham, så godbidder er bandlyst.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 09:57

Mange tak for svaret! Det er når jeg står og vil strigle hende hun begynder og true, hvis jeg står ved siden af de andre heste er det meget bedre da hun føler sig mere tryg når de er hos hende. Godbidder bruger vi også kun efter træning, da hun ellers kun kan fokusere på godbidder og bare står og tigger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hormonelt?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 18:26

Du skal sikre dig at det ikke er hormonelt eller det kan være noget så simpelt som at hun skal have to små sting i skedeåbningen så hun ikke suger luft ind. Det kan åbenbart gøre sindsygt ondt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 19:54

Okay, tak for rådet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår
Forfatter: 
Dato:  26-01-2017 18:42

har du overvejet mavesår? Se her

https://youtu.be/Fr05hMmLCY4

 

adfærden du beskriver, er måske også det, du ser i denne video?

nemt og ikke så dyrt at gå igang m en behandling. Så måske værd at overveje ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Strigler
Forfatter: 
Dato:  26-01-2017 23:27

Hvilken type strigler bruger du? Nogle hesten kan ikke lide at blive børstet med nylonbørster, stive børster, gnubbere osv. Det kan tit gøre en stor forskel at skifte til børster i ægte hår.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider