Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 TØRVESTRØELSE
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 12:31

Hejsa

Vi er ved at overvejer at køre vores stald over på så tørvestrøelse, er der nogen der kan dele ud af faringer med tørvestrøelse? lige nu går de på spåner, men den ene er vores heste fungerer det ikke rigtig på spåner, da han er en rigtig grise basse, håber på at i vil dele nogle af faringer eller om i har noget andet godt at stå på der kan suge godt, skal lige sige at den lille stald vi har om der er plads til tre store hest og en pony, og der står kun en hest og en pony. glæder mig til at læse jeres om jeres erfaringer og hvad i har dem stående på grund omkring i landet. Og hvis der er nogen der ved noget om et billigt sted man kan købe det, så vil jeg også gerne vide det, på forhånd tak allesammen, og glæder mig til at høre Fra jer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 15:27

Jeg har stået opstaldet ude hvor vi fik tørv og spåner, tørv er som udgangspunkt godt, men meget mørkt og svært at finde prutter og derfor synes jeg der kom for meget "god" bund med ud, spåner er no go hos mig det bliver noget smat og suger ikke noget, jeg brugte træpiller på toppen, det gav en dejlig fast bund hvor prutterne lå fint i overfladen super nemt.

 

vigtigst som med mange bunde der ikke er halm er at alt strå ødelægger den, så fodre man direkte på gulvet så får bunden ikke sat sig ordentlig og danner en fast kerne.

 

En ting jeg bare havde det træls med var at når det var frostvejr så frøs ballerne og var umulige at få skilt ad, så de skal ligge frostfrit om vinteren.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 16:09

Tak for svar?

Det skal lige siges at vi har hø hæk til dem?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har haft mine...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 19:19

på tørv i snart 14 år - og er (som det vel næsten siger sig selv ) glad for det...

 

Som Jeanne skriver, er det ganske rigtigt mørkt - men man vænner sig nu til at spotte klatterne, og ellers er en pandelampe en stor hjælp, når man ikke har mulighed for at muge i dagslys.

 

Tørv i kombination med spåner er ganske rigtigt noget skidt - til gengæld kan man fint supplere med piller, og det kan man få behov for i længerevarende frostperioder, da det som skrevet fryser.

 

Fordelene er for mig at se langt større end ulemperme, men der er nogle tips & tricks der med fordel kan anvendes, hvis det skal fungere optimalt, herunder:

 

  • Bunden skal være tilstrækkeligt tyk til at suge, men skal bygges op langsomt, så undlad at smide alt for meget ind fra starten - og lad være med at opgive for hurtigt, den bliver langt lettere at holde, når den har sat sig...
  • Tag klatter så ofte som muligt
  • En løvrive er genial til at rive spredte klatter og evt. strå sammen med, så man får sorteret tørven fra, og sparer strøelse
  • Lad så vidt muligt være med at muge tissepletter ud - spred dem i stedet og dæk med tørt tørv
  • Bundmug så sjældent som muligt

Dorte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er rigtig
Forfatter: 
Dato:  08-11-2016 13:27

glad for tørv. Det er godt for hovene, det er blødt og tørt og jeg synes ikke det kræver mere udmugning end andre slags bund :-)

 


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billigt 😊
Forfatter: 
Dato:  09-11-2016 12:13

hvor køber man det billigst, da man ikke gider betale overpris? Synes forleden dag og så det til under 1000 kr. For en Palle, tror det var omkring sorø, men nu kan jeg ikke finde det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser
Forfatter: 
Dato:  10-11-2016 22:22

Under 1000? Det var dælme billigt - i Jylland koster det 1600 pr. palle...

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-11-2016 09:57

Jeg har min på tørv og træpiller.

 

Vi lagde først kun tørv ind. Fjernede klatter dagligt og flyttede lidt rundt på det fugtige tørv. Meget våd tørv kom på mødingen. Samtidig vandede jeg tørven i starten, især i kanterne, hvor det ellers ikke bliver vådt.

 

Efter nogle uger var bunden dejlig fast og fjedrende, og så kom der lidt træpiller på. Det giver en fantastisk bund. Den er fast og fjedrende i bunden (primært tørv), mens det øverste lag (blanding af tørv og træpiller) er løst og blødt.

 

Jeg fjerner klatter og hørester dagligt. Det fylder en halv trillebør, så det er dejlig nemt. Og træpillerne gør bunden lysere og mere indbydende end kun tørv.

 

I går syntes jeg bunden var blevet lidt tynd, der hvor han tisser, så der skrabbede jeg det øverste lag af og smed en halv pose tørv, som jeg stampede og vandede lidt. Nu får hesten så lov at stå på det et par dage, så det kan sætte sig, og så kommer jeg en pose træpiller ovenpå.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris på tørv
Forfatter: 
Dato:  13-11-2016 19:38

jeg har lige købt hos Land og Fritid,på deres hjemmeside, en palle/ 15 baller til 1350kr leveret.

jeg vil gerne høre hvor de findes billigere, bor tæt ved Sorø;-)


Vh.Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Biobrændsel.dk..
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 19:40

er så lige en snert billigere, nemlig 1575,- for 18 baller ved køb af en enkelt palle...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 fyr-selv.dk
Forfatter: 
Dato:  19-01-2017 15:00

Vores står på tørv, det fungerer rigtig godt. Vi bruger ca. en halv balle per hest om ugen (5 til at starte bunden op).
Vi har også prøvet tørvemix, jeg synes rent tørv er skønnere, selvom det er mørkere, jeg kan sagtens se klatterne.
Vi køber på fyr-selv.dk


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1 balle tørv.
Forfatter: 
Dato:  20-01-2017 10:33

Marlene, det lyder da voldsomt lidt, hvordan kan du kun bruge ½ balle pr hest.

 

Jeg bruger 1 om ugen, og det er faktisk i underkanten, For en uge siden smed jeg 2 ind, og det er ikke til at se.

 

Jeg er selv glad for at bruge tørv, det er nemt at muge i, og at spotte @!#$ er ikke et problem så længe tørven ikke er klumpet. Når jeg putter nyt tørv i boksen, så tramper jeg klumper "væk". Jeg har tidligere haft overfladen blandet med smuld, men hesten kunne ikke tåle det.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 en god bund
Forfatter: 
Dato:  20-01-2017 11:02

HelleA: Når der er etableret en god bund, synes jeg ikke at der er behov for mere, jeg brugte mere i starten. Det skal så siges, at jeg som regel muger ud om morgenen, så bunden kan nå at blive tør i overfladen i løbet af dagen, før hestene skal ind igen, det betyder meget. Bunden skal nå at suge fugten ned. Jeg strøer nyt ca. hver anden dag, og vores bokse er 3,5 x 3,5 m.

 

Disse to videoer kiggede jeg på, inden jeg startede. Jeg følger ikke 100% samme fremgangsmåde, for de strøer kun nyt en gang om ugen (plus lidt efter behov):

 

www.youtube.com/ watch?v=j_zxryF9O28&t=576s

 

www.youtube.com/ watch?v=YHWuaLN9inA&t=581s

 

 

Det vigtigste er at man får fjernet alle klatter og eventuelt hø fra bunden hver dag.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider