Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Livmoderbetændelse hos hoppe?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2016 10:22

For at gøre en lang sygdomshistorie kort, så kom den tusinde i rækken af behandlere, som jeg har haf ude, igår med en helt ny teori om, hvorfor min hoppe bliver ved at vise tegn på smerter og ubehag (og heraf gå forkert og ha spændinger). Teorien er, at hun har livmoderbetændelse. Dyrlægen kommer på mandag og scanner og tager svaberprøve (og jeg går og håber, at det endelig er min tur til at have fundet nålen i høstakken.

 

Har nogen af jer været igennem et forløb, hvor sygdomsårsagen har været noget med underlivet hos hoppen, som vil dele jeres erfaringer - forløb m.m. Jeg vil gerne sætte mig godt ind i det, så jeg ved, hvad jeg skal have øjne på - og evt. videreformidle til dyrlæge m.m.

 

Der findes ikke så meget info om netop dette område, så håber at I derude vil dele lidt erfaringer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2016 20:46

Min hoppe er blevet behandlet for livmoderbetændelse for flere år siden, vi fik taget svaber prøve, men valgt og gå igang med behandling med det samme selv om der først var svar på prøven flere dage sener. Hun blev skyllet i bør og livmoder samt lagt antibiotika i livmoderen 3 eller 4 dagen i træk kan ikke lige huske hvor mange dage. Hun blev derefter caslick'et da hun var lige åben nok bag til.

 

Hun var gået fra aldrig og vise brunst og var den meste søde, nemme og ridelige hoppe, til at det pludselig nærmeste konstant væltet ud med slim/sekret fra skeden, hun krummet ryggen når det væltet ud og vidst ubehage ved det. Selv når man red kunne det vælte ud af hende. hun kunne eksplodere under ridning selv når vi bare skridte rundt. Efter behandling blev hun sig selv igen. Hun viser lidt brunst engang i mellem, men selv ved brunst er hun sød og nem at omgåes og ride slet ingen forskel og mærke på hende når hun er i brunst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har haft flere hopper...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2016 21:41

...med infektion i børen (livmoderen), også langvarige infektioner, hvor hoppen var uren, selvom den aldrig var bedækket eller havde været gold i flere år, men det har aldrig vist sig ved nedsat ridelighed.

 

Hvis der skal tages svaber og man skal kunne stole på resultatet, skal hoppen være i brunst. Er den inficeret er behandling normalt enkel, idet dyrlægen skyller den nogle gange og lægger antibiotika i den samt evt. laver caslick.

 

Har du udelukket forkert betjening? = haft en anden rytter/berider på hesten og set om den gør det samme?

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Børen vs ridning
Forfatter: 
Dato:  09-04-2016 08:54

infektion i børen kan nu sagtens give hoppen smerter og dermed problemer også i ridningen og humøret generelt. Børbetændelse kan godt ligge og lure uden det giver nogen symptomer. Min hoppe skulle have været til udredning for netop dét, hvis jeg ville fortsætte med hende. Hun havde tydelig ubehag i perioder ved opsadling og ville IKKE lade mig komme op. Ud over det var hun lidt psykotisk og uberegnelig. Det var dyrlægens vurdering, at det formentlig hang sammen med hendes cyklus og anbefalede at sende hende til en gennemgående udredning i underliv/børen. Hun blev dog desværre aflivet inden vi nåede så langt. Magasinet hest kom i øvrigt engang med en artikel om netop infektioner i børen. Svaberprøve er ikke 100 % fyldestgørende. Der skulle faktisk en biopsi til at spore problemet. Det kan du evt have i mente, hvis svaberprøven ikke viser noget :-)

Held og lykke med hende :-)

 

Mia F.


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-04-2016 22:34

Vi har et par gange været udefor akut børbetændelse, den ene gang efter en foling, hvor efterbyrden kom lidt sent.

Den mest effektive behandling vi har brugt nogensinde er faktisk nok også den allerbilligste, der findes.

Dyrlægen lægger ganske enkelt stave i børen, også er alt ret hurtigt normaliseret igen.

Stave er også noget vi benytter, hvis en hoppe er uren m.m.

 

Tror såmænd, at de koster ca. 20-25 kr.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undskyld TinaVe
Forfatter: 
Dato:  10-04-2016 23:45

Men hvad menes der med STAVE?

Hvad gør de godt for, og hvordan lægges de ind? Af dyrlægen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Symptomer
Forfatter: 
Dato:  11-04-2016 08:39

Djensen: Det er ikke så meget kun i ridningen - men generelt. Hun viser ubehag ved berøring (i særdeleshed omkring de områder ved underliv/livmoder), er meget ked af gjorden, krummer sig mod højre (teorien er, at hun har betændelse i højre del af livmoderen) - og så er hendes bagerste del af maven (underlivet) hævet. Jeg troede, at hun var godt i stand, og har ikke kunnet forstå, hvorfor hun blev ved at have oppustet mave, når nu hun lever af hø og vitaminer. Behandleren fortalte mig, at hun ikke er godt i stand (har ingen fedtdepoter på de gængse fedt-steder ved manke, bag m.m.), men kun en oppustet ballon-mave bagerst på maven - og at dette også kunne være et tegn på betændelse i livmoderen )eller andet i den region). Jeg frygter desværre at hun har gået med det længe, hvis det viser sig at hun har noget. Det kan jo også være, at der sidder en cyste eller andet og gør ondt. Om ikke andet, så skal hun scannes og svabes idag.

 

TAK FOR JERES INPUT :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår?
Forfatter: 
Dato:  11-04-2016 19:06

Jeg tænker måske mere mavesår end børbetændelse. Vi har haft en unghest som døjede meget med udspilet mave og så diarre. Vores dylæge kunne ikke finde noget, men den nye ejer har haft den til udredning på KVL, hvor de sagde at den havde mavesår og havde haft det længe.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Opdatering....
Forfatter: 
Dato:  13-04-2016 21:08

Håber der kommer en opdatering, vil meget gerne høre hvad din dyrlæge sagde

0
0
Svar på denne tråd
 
 underliv
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 22:26

Well jeg har også haft en behandler til at fortælle mig det samme - det kostede biopsier, svaber, scanning og deslige for tusindvis af kroner, men alt var helt fint. Det vidste sig at min dyrt indkøbte specialtilpassede sadel var alt for bred og når jeg lagde benene til hoppen (som signale til at gå fremad) så har kopfjernet nok trykket hende.. jeg bruger hverken behandleren eller sadelmagerene mere - men priser mig da lykkelig for at jeg ikke sendte hoppen til den helt sore udredning i Hørsholm


The cure for anything is salt water: sweat, tears or the sea.

Isak Dinesen

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 OPDATERING
Forfatter: 
Dato:  18-04-2016 09:16

Min hoppe er nu blevet undersøgt i underlivet (og livmoderen). Alt så rigtig findt ud og der var intet at sætte en finger på! Min dyrlæge anbefalede derfor at vi lavede en gastroskopi på hende for at tjekke for mavesår. Og her var der noget at finde. Hun har små sår rundt omkring i maven - ikke noget akut eller voldsomt, men ifølge dyrlægen nok til at det kan genere hende. Så nu skal hun have mavesårsmediin og jeg krydser sådan fingre for, at jeg kan mærke en bedring og vi endelig har fundet syndren :) Jeg opdaterer gerne når vi er kommet rigtigt igang med medicineringen - den skal lige have lov at virke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Evt Opdatering
Forfatter: 
Dato:  10-03-2019 23:36

Var endelig lidt nysgerrig på om du fandt løsningen?

Står selv med en hopper med de problemer som både har fået fjernet æggestokke, tjekket for mavesår osv...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider