Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hest med mave-tarm problemer.
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 09:24

Hejsa.

 

Min skønne 7 års vallak, har gennem de sidste 1 1/2 år døjet med maven i mindre omfang. (oppustethed, meget luft i maven) Troede det skyldes han er krybbebider.

Det er så langsom i løbet af det sidste halve år blevet værre, særligt når jeg rider, så stopper han op mange gange efter jeg har sat i trav, for at komme af med noget... Det virkede som han har lidt forstoppelse, men efter han er kommet i gang og kommet af med noget af flere omgange, så kan vi ride helt normalt.

For godt 2 måeder siden blev det så værre, jeg kunne ikke "ride det væk" mere, altså det blev ikke bedre selv om der kom gang i maven.

Og han går konstant med lidt løftet halt, som om der er noget der trykker og gør ondt.

 

Jeg har i løbet af de sidste år snakket med mange dyrlæger om det, og fået ham tilset, men de har ikke vidst hvad det skldtes og bare sagt at meget motion var vigtigt.

 

Fik så fat på en dyrlæge, for godt 2 måneder siden som har arbejdet på Ansager og faktisk vidste lidt om maver, endelig!

 

Han sagde at det ikke er forstoppelse, men at hesten har ondt i bugen og derfor stopper og tror den skal af med noget hele tiden.

Han foreslog en rigtig dyr kur mod mavesår, Gastrogard, som han skulle have i 28 dage, og som ville vide en bedring hvis det var mavesår. Han fik taget en blodprøve, som var helt normal og en gødningsprøve. (han havde lidt flere orm end normalt og fik en den dyre kur som skulle tag det hele) der var ingen blodorm. Ham har også fået noget pulver som skulle virke igennem hele tarmen, hvis problemer sidder der. Equine Premium Protexin hedder det.

 

Efter kuren var slut, var der stadig ikke det mindste tegn på bedring:(

 

Dyrlægen frygter så at det kan være sammenvoksninger af tarmvæggene:,( Og det er meget alvorligt kunne jeg forstå..

Han sagde at jeg skulle flytte heste på græs, døgnfold et helt andet sted, så han blev taget ud af det vante miljø og kun fik græs og hø at spise, for at se om der kom en bedring, og det evt kunne være en form for alleri, f.esk noget foder han ikke tåler der hvor han står mm. (han blir fodret med minimal stivelse) Og har altid fået alt det hø han kunne spise. Han blev flyttet på græs for 8 dage siden og der ses endnu ikke en bedring.

 

Skal lige sides at jeg ikke har redet hesten siden dyrlægenbesøget, da den tydeligt ikke brød sin om at blive sadlet op tilsidst.

 

Hesten virker glad og tilpas og kan sagtens tage en ordentligt tur på folden, han har ikke på noget tidspunkt haft nedsat appetit.

Men kan ikke rides pt.

 

Nogen som har oplevet noget lignende? Har nogle erfarringer at dele ud af?

 

Mvh Pia

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 09:05
Hej
Fandt du en løsning på hestens problem?
Har en vallak med lignende symptomer og er snart lidt fortvivlet over at ingen af mine tiltag har en effekt .

Vh Stine 🐴
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel tråd
Forfatter: 
Dato:  01-05-2017 09:20

Håber at Jeres heste har det godt. Kan se det er en ældre tråd.

 

Er faldet over dette produkt. Har ingen erfaring med det selv, men synes det lyder spændende.

Måske det kunne være noget

 

www.facebook.com/equine74Gastric/ ?fref=ts

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider