Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Magnesium forebygger OCD
Forfatter: 
Dato:  23-05-2014 11:12
Indsat fra nyheden Magnesium forebygger OCD:

Supplement af magnesium til føl, reducerer hyppigheden af konstaterede OCD tilfælde hos føl, konkluderer nyt hollandsk forskningsstudie

 

Magnesiums mulige indvirkning på hyppigheden af OCD forekomster har hidtil været ukendt. Derfor satte et hollandsk forskerhold sig for at undersøge om spormineralet evt. har en indvirkning på den frygtede knoglelidelse.

 

Magnesium - positiv påvirkning af OCD

Resultaterne af et nyligt gennemført forskningsprojekt er netop blevet offentliggjort i det anerkendte veterinære fagmagasin Journal of Equine Veterinary Science, og konkluderer på baggrund af to gennemførte studier, at Magnesium tilskud, har positiv indvirkning på at reducere hyppigheden af ocd forekomster hos føl.

 

Forsøg med føl og hopper

Dr. Guillaume Counotte og hans forskningskollegaer Gerrit Kampman og Vincent Hinnen, udførte de to studier. Det første studie omfattede 5 stutterier og en population på i alt 64 hopper med føl i alderen fra 0 til 5 måneder, som blev ligeligt inddelt i to grupper. De to grupper fik tildelt henholdsvis mineraltilskud, og et placebo produkt. Der blev indsamlet blodprøver fra føllene da de var 2, 8 og 16 uger gamle. Samtidigt blev der indsamlet prøver fra hoppernes modermælk. Knogle bio-arkører og mineralerne calcium, fosfor og magnesium blev målet i blodet fra føllene og tilsvarende i hoppemælken. Ved afslutningen af forsøget, blev føllenes knæled, haseled og kodeled røntgen undersøgt og gradueret efter tilstedeværelsen af OCD.

 

Forskel på placebo- og forsøgs-gruppe

I gruppen med føl, der havde fået mineraltilskud, fandt forskerne OCD indikationer hos 21,9% af føllene, sammenlignet med hele 41,9% blandt gruppen af føl og hopper, der havde fået placebo produktet.

 

I det andet forsøg, som blev gennemført på tværs af seks stutterier, blev 5-12 måneder gamle føl opdelt ligeligt i to grupper, hvor igen den ene gruppe fik mineraltilskud, mens den anden gruppe fik et placebo produkt.

 

Både i starten af forsøget og ved afslutningen, blev der taget blodprøver fra alle føl, som efterfølgende blev analyseret som i det første forsøg. Ligeså blev der taget røngten af føllenes led.

Counotte og hans kolleger, fandt at der for de 5-12 måneder gamle føl, ingen ændring var I OCD hyppigheden, før og efter, for gruppen af føl, der havde fået placebo produktet, mens der var et fald I andelen på 14,3 % for OCD forekomsten blandt de føl, der havde fået mineraltilskud.

 

Forskerne konkluderede på baggrund af forsøget, at et supplement af magnesium til føl, reducerer forekomsten af OCD.

 

Kilde: Feeding Magnesium Supplement to Foals Reduces Osteochondrosis Prevalence Guillaume Counotte, Gerrit Kampman, and Vincent Hinnen. doi:10.1016/j.jevs.2013.12.009

 

Billede

 

Trakehnerhoppeføllet Instanzia (e. Aston Martin/ EH Schwadroneur) Forsidefoto: Tine lessèl

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilket foder ?
Forfatter: 
Dato:  23-05-2014 19:44

Ud fra ovenstående artikel tænker jeg hvilket foder i bruger til jeres føl, hvis i har opmærksomheden på netop magnesium ?


staldlauenborg.dk

Opstaldning tilbydes med ridehus- ledig bokse pt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-05-2014 20:05

Jeg bruger PAVO start og Grow. Er super glad for det foder, men har ikke set efter magnesium indhold efter at have læst denne artikel (endnu) :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Obsessive Compulsive Disorder
Forfatter: 
Dato:  25-05-2014 06:46

 

 

Ha, jeg troede at der blev ment Obsessive Compulsive Disorder, da der bliver skrevet OCD i teksten! ...og så tænkte jeg: "er det en anerkendt sygdom hos heste?"

 

.., men så fandt jeg jo ud af, at det var osteochondrose :) Det burde måske fremgå i artiklen? ... eller er jeg den eneste der kom til at tænke 'tvangshandlinger' da der blev skrevet OCD? :P

 

... og kan man evt. få et bedre indblik i studiets design før kan konkluderer noget? Er der noget fysiologi bag studiet, der understøtter udfaldet?


"The difference between the show-horse and the school-horse is that the show-horse remembers the exercise the school-horse understands the aid."
Bent Branderup

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her er det fulde studie
Forfatter: 
Dato:  25-05-2014 10:50

Og det er som altid ikke helt så simpelt som det bliver fremlagt i nyheden her på HN

 

www.dierenkliniekdenham.nl/wp- content/uploads/2014/04/JEVS- Article-on-Pavo-OC-OCD-researc- ONLINE.pdf

 

Jeg har kun skimmet det men kan da se at det ikke kun var magnesium de gav, men også phosphor og i det ene forsøg derudover calcium.

 

I den her artikel kan man læse at indtagelse af magnesium øger optagelsen af Calcium på ældre ponyer www.journalofanimalscience.org/ content/37/4/927.full.pdf

 

Det er jo ikke utænkeligt at det er det samme for føl. Men så skal man nok tænke sig lidt om i forhold til calcium/phosphor forholdet, hvilket vel kan være årsagen til at de giver ekstra phosphor.

 

Noget helt andet er at jeg husker at have læst herinde at meget af det OCD man finder ved røntgen så tidligt på et føl ser HELT anderledes ud og ofte er væk når den bliver 3.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider