Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Nye sko giver asymmetri
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 12:30
Indsat fra nyheden Nye sko giver asymmetri:

Står du umiddelbart for at skulle til et vigtigt stævne eller til kåring med din hest, er det formentlig ikke optimalt, at vente til sidste øjeblik, for at få beskåret og lagt nye sko på hesten. Ny forskning viser nemlig, at heste udviser asymmetri i bevægelsen efter skoning.

 

Heste skoes regelmæssigt for at beskytte hovene mod overdreven slitage, men det har hidtil været uklart, om de handlinger der er forbundet med skoning i sig selv påvirker bevægelsessymmetrien. Derfor satte en gruppe forskere sig for at undersøge om dette var tilfældet. Forskningsstudiet fandt, at mens rutinemæssig skoning havde ringe indflydelse på hestenes overordnede bevægelsesmønster, så viser heste nogen asymmetri i bevægelsen før og efter at hesten får nye sko på.


Forsøgets metode
I forsøget deltog 30 sports heste i alderen 4 til 21 år, og de blev skoet med 2-3 ugers intervaller. Forskerne undersøgte hestene ved hjælp af gangartsanalysesoftware og markører påsat mankepartiet og lænden i 4 forskellige stadier: 1) med de gamle sko på, 2) efter de game sko blev fjernet, 3) efter beskæring og 4) efter de nye sko blev påsat. De fire målinger blev herefter sammenlignet via et computerprogram.


Resultaterne
Resultaterne afslørede ingen markante forskelle var i de forskellige faser i bevægelsessymmetrien mellem hestens hoved og bækkenparti. Resultatet af undersøgelsen viste derimod, at der var markante forskelle før og efter at hestene fik nye sko på, i bevægelsessymmetrien i området omkring hestens bækken, således at hesten bevægede sig mere asymmetrisk, i dette område efter at den fik påsat nye sko.


Forskernes konklusion
Forskerne konkluderede på denne baggrund, at mens beskæring og skoning generelt har ringe indflydelse på den overordnede bevægelsessymmetri, er der lokale forskydninger i bevægelsen før og efter skoning, der kan have indflydelse på hestens bevægelsesmønster. Ifølge forskerne understreger det betydningen i, at undersøge hvor sensitiv hesten er overfor disse forskydninger og hvor specifikke de er koncentreret om bestemte punkter, for at undersøge sammenhængene til evt. underliggende haltheder eller såfremt hesten virker utaktet.


Forskerne mener dog ikke, på baggrund af de foreliggende resultater, at undersøgelsen bør få betydning for, hvorvidt hesteejerne vælger at lade deres heste sko eller ej - mere forskning på området er nødvendig først, man kan muligvis føre til fremtidige justeringer i anbefalingerne.

 

Afledte betragtninger

Forskningsstudiet er interessant, ud fra betragtningen om, at det i Danmark er udbredt praksis, at der kan gå op mod 6-8 uger mellem beskæring og påsætning af nye sko. Det er derfor tankevækkende, og ud fra forskningsstudiet helt forventeligt, at man ved at anlægge samme undersøgelsesmetode på heste med længere beskæringsintervaller, vi finde asymmetri i hestens bevægelsesmønster der er langt mere markante end dem forskerne her har fundet.


Indtil der foreligger flere forskningsresultater, kunne det pege på at man bør tage følgende forholdsregler, såfremt hesten skal præstere eller fremvise gangarter på højt plan, og man vil sikre sig for at den ikke skal have et asymmetrisk gangartsmønster.

 

  • Undlad for lange intervaller for beskæring og påsætning af nye sko
  • Planlæg beskæring og skoning mellem vigtige stævner eller fremvisninger

 

Billede


Forsidefoto: Anne M. Eberhardt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Intervaller?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2014 18:57

Ny undersøgelse viser asymmetri i hestens bevægelse, ved skoning med et interval på 2-3 uger.

Ved længere intervaller påvirkes bevægelsen selvfølgelig en del mere.

 

Hvor længe går din/dine heste imellem beskæring/skoning?

 


Beslagsmed og adfærdstræner

Se mere på

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-01-2014 22:22

Mine går 6 uger mellem deres trim, ingen sko heldigvis


 

 

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 smedearbejde
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 09:39

Min går/gik 6-7 uger med hans sko.. Pt. går han uden sko og har gjort det siden november, men her går han også 6-8 uger.


Sagde Berit:)

 

Den lykkelige ejer af den plette pony Winnetou :D

 

 

en vallak skal du fortælle
en hingst skal du spørge

 

en hoppe skal du diskutere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 13:01

Hun går ca 7 uger :) Hun går med forsko.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 13:11

Mine går 6 uger ml. beskæring /sko.

Interessant studie, altid godt at få noget forskning på bordet. Dog kommer det vel forhåbentligt ikke bag på nogen, at kortere intervaller ml. omlægning af sko/beskæring er bedre end lange. De kunne altså godt lige have undersøgt det med et længere interval også, nu de var igang

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 uger...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 20:40

Godt at læse at mange har så "korte" intervaller på 6-7 uger. Mine går begge to med 4 sko som bliver skiftet hver 6. uge.

En dyr fornøjelse, men sådan er det jo at have hest ;-)


Vh Maria

 

 

Med smukke Harmonie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye sko..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 23:03

Min hest går med 4 sko året rundt og får beskæring/nye sko ca ved 8.-9. uge

 

Når militarysæsonen/udendørs springstævner er i gang er det ca ved 7. uge, da det slider på skoene at blive rykket i, når der skal skues mordax i i tide og utide.


Karina

 

med trakehneren

A´Nan H

 


"Der vil ikke være noget paradis,

hvis min hest ikke kommer mig i møde"

Ofelia, min smukke engel, jeg savner dig..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan ikke forstå undersøgelsen
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 13:40

Jeg ved ikke helt hvad det ser på i den undersøgelse. Men korte intervaller er vigtige i mange andre henseender:0)

 


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider