Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 WLD - Behandling og Forebyggelse
Forfatter: 
Dato:  22-04-2012 20:12

 

Min hest har desværre fået White Line Disease på alle fire hove

 

Heldigvis er det kun ude i siderne og han virker ikke specielt mærket af det p.t. Men jeg vil jo helst undgå, at det breder sig yderligere.

 

Jeg har i dag vasket hovene grundigt, renset godt ud i den hvide linje og raspet hovene til. Derefter har jeg desinficeret hele vejen rundt.

 

Men er der andet jeg kan gøre? Findes der et super effektivt middel mod det? Og hvad kan jeg gøre for at forebygge det fremadrettet?

 

Foldene er jo rimelig tørre nu, så det burde ikke være noget problem. Men jeg har en lille mistanke om, at det måske kan være træpillerne i boksen, der er synderen.

 

Før han kom til at stå på træpiller mener jeg ikke, at han led af WLD. Så jeg tænkte at det måske var alt det smulder, der konstant trænger om i den hvide linje.

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 WLD...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:31

Uh den forbandede sygdom vores nordsvenskere har desværre også fået det, men det blev heldigvis opdaget med det samme så vi kunne fange det i opløbet.

Vi har vasket, skuret, skrubbet og stået i blød i en stærk opløsning Virkon S, som er meget decinficerende. Pas på det ikke kommer på din egen eller hestens hud, og hold nøje øje med om det ætser strålen. Vi har været heldige at det har hjulpet, ellers er eneste løsning vist at skære det syge væv bort...

Derudover bliver de beskåret hver 5. uge, det er svært selv at se om det blir bedre eller værre.

 

Held og lykke.


 

 

 

 

Med skovhestene Bellotino og Donatello

og kattene Albert og Amalie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Iobac....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 20:59

Iobac skulle være noget af det bedste siger min smed, Vi står med en hest med det L... på 2 forhove hvor der er skåret fri og vi skal så proppet vat som er vædet i Iobac i hullet og tage gaffatape om hoven, så skal han gå sådan her nu hvor marken er lidt mudret efter alt det vand

 

Prøv og søge på White line disease herinde, så kommer der flere indlæg frem bla andet det jeg selv har skrevet herinde for nyligt :-)

 

Hilsen Marethe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Iobac....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 21:01

Iobac skulle være noget af det bedste siger min smed, Vi står med en hest med det L... på 2 forhove hvor der er skåret fri og vi skal så proppet vat som er vædet i Iobac i hullet og tage gaffatape om hoven, så skal han gå sådan her nu hvor marken er lidt mudret efter alt det vand

 

Prøv og søge på White line disease herinde, så kommer der flere indlæg frem bla andet det jeg selv har skrevet herinde for nyligt :-)

 

Hilsen Marethe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Iobac...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 21:52

Iobac/jod har jeg også læst bliver brugt en del, men jeg fik at vide at det øger risikoen for resistens, så bakterierne i sidste ende bliver sværere at komme til livs. Nu er mine så heller ikke skåret fri, så om det er eneste løsning der skal jeg ikke kunne sige...


 

 

 

 

Med skovhestene Bellotino og Donatello

og kattene Albert og Amalie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift.
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 22:57

Nogle af mine æsler har det,og har haft det i mange år.Vi har ikke kunnet komme det til livs,desværre er det noget mange æsler er disponeret for at få.Først nu er der ved at ske en stor bedring efter at jeg har fået smeden til at skære væggen væk ud for de angrebne områder,noget man godt kan gøre ved æslerne da deres sål er meget stærkere end hos hestene.Hos mine æsler er der kun det der hjælper ,da der skal luft til.Renser man bare det porøse hvide linje væk er der jo bare en hulrum hvor der bliver trådt mudder og lign op i,og så kommer der jo ikke luft til.Ved at bortskære hovvæggen ud fra de angrebne områder kan der jo ikke pakke sig skidt.Om det er muligt hos din hest ville jeg tale med smeden om hvis jeg var dig.

 

Dorte.




Små æsler har også store ører


www.123hjemmeside.dk/aesellyst



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak :-)
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 07:53

 

Jeg siger mange tak for tilbagemeldingerne :-)

 

I mellemtiden har en rar smed fra Jylland sendt mig et produkt, som jeg skal prøve af her i weekenden. Det er jo et større projekt at bade hove, når det er lidt på alle fire, og når man kun har en vaskestøvle. Tør nu heller ikke at forsøge mig med flere på én gang ;-)

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv kanel
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 10:34

Prøv kanel i stedet - det er meget billigere og nemmere og min har fået de flottede hove bare efter en md og udviklingen fortsætter. Nu her efter 2 mdr. er der ingen vinger og den hvide linie er blevet meget mindre.

Ca 1 tsk om dagen til en alm. str. hest.

Det er også super godt til forfangen heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kanel?
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 10:41

 

Ok, spændende! Putter du det i foderet eller hvad?

 

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 11:08

Ja, bare i foderet. Det er min trimmer som har anbefalet det. Indtil videre har det virket på samtlige 5 heste, som det er blevet afprøvet på. Ved godt det ikke er så mange :-), men 5 ud af 5 er da et godt resultat indtil videre.

 

Prøv at google kanel og helbred. Ved ikke hvorfor det er så godt for hestene, men hovene hænger jo sammen med hestens fordøjelsensystem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk!
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 12:46

 

Det vil jeg da prøve og smide i min kræsne hest! ;-)

 

Kanel smager jo meget godt, og det kan vel næppe skade :-)

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 kanel virker
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 13:09

kanel virker på insulinresistens. Jeg vil også gerne prøve det af på nogen af mine kunders heste. Hvor køber man det i store portioner?


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kanelkøb
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 13:21

 

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide :-)

 

Har dog lige været inde og google lidt på "Kanel" og kan se, at det rent faktisk er skidt for leveren i større mængder.

 

Men spørgsmålet er så, hvad større mængder er, og om det også gælder for heste?

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den hvide linie
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 19:55

Jeg er også bekymret for at min hest har det, det bliver "spændende" hvad min smed siger når han kommer i næste uge! Pt har jeg renset op i den hvide linie, og puttet trush buster i. Jeg synes den hvide linie virker meget mindre porøs efter jeg er startet op med trush buster!

 

Jer der bruger iobac, hvor meget vand bruger i til hvor meget iobac??

og vasker i bare hoven, eller lader i den stå i blød??

 

Louise

0
0
Svar på denne tråd
 
 Denne ville
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 20:25

Jeg bruge munira jeg kæmpet i flere år med sure stråler i begge baghoved og efter jeg har brugt dette krasbørstige produkt e det faktisk lykkedes At komme helt af med det på den ene og godt på vej med den anden, det er jo til desinficerende og de har også et andet middel man kan påføre dagligt der stinker af petroleum men også er enormt godt

 

www.carrdaymartin.co.uk/ product_details.html?c...p;pid=MzE=

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 20:27

Hove skulle jo have stået Men fandt så lige det andet wunder product www.carrdaymartin.co.uk/ product_details.html?c...p;pid=MjU=

0
0
Svar på denne tråd
 
 jdfjofe
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 22:26

Jeg er i gang med at prøve NT-dry. Det burde vel virke.

 

Jeg har godt nok ikke læst om det nogen steder. Men jeg bryder mig ikke om alle de der våde ætse-midler man kan bruge ellers.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Køb af kanel
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 08:14

Jeg var i Tyrkiet for nydeligt og købte 1 kg med hjem samt 3 kg bukkehornspulver (som skulle kunne erstatte loppefrøskaller) og det var billigt. Men når jeg løber tør, håber jeg at kunne købe det enten ved en "indvandrebutik" eller hos en eller anden bager. De kan jo købe det i store mængder engro. Vi har også Bazar Fyn.

 

Mht. for store mængder hvad hesten kan tåle, er det jo altid: alt med måde, men det gælder også for alt muligt andet. Jeg forventer jo heller ikke at hesten skal leve af det resten af livet. Jeg forventer at bruge det indtil hovene er helt fine og så stoppe igen og se hvad der sker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kanel.....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 09:50

Jeg køber kanel her.

www.25-aar.dk/index.php/5kg- kanel.html

 

Det rækker ufattelig lang tid da 1 tsk er ca 5 g.

 

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rikke ♥skovvang♥
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 09:55

Ja, det er da en ok pris :-)

 

Men er du sikker på at 1 tsk er ca 5 g?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har lige købt ....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 12:41

 

... nogle glas i Aldi. Der koster det kun kr. 4,50 for et strøglas :-)

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg er sikker
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 16:59

Ja det vejer mit kanel :-)

Har lige vejet en T ske fuld :-)

 

Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 kanel....
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 20:06

Kanel virker også mod svamp pga. sukker hos mennesker - altså candida. :)


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kanel til heste
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 09:29

Hej "LuckyBen"

 

Har lige et spørgsmål mere angående kanel til behandling af WLD. Virker det ikke først og fremmest forebyggende? Eller kan man rent faktisk "helbrede" hovene ved at give kanel hver dag?

 

Jeg har nu behandlet hesten med Clorine Dioxide blandingen et par gange, og det ser ud til, at vi nu er kommet svampen til livs. Problemet er nu bare, at der stadig er en dyb fure (separation) i den hvide linie, hvor småsten kan kile sig fast.

 

Gad godt at vide, hvordan man kan undgå dette?

 

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 gggggg
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 14:24

Lise, har sendt dig PB.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak skal du ha' :-)
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 19:39

 

Jeg tror også snart, at kanelen er den eneste udvej :-)

 

Selvom svampeinfektionen tilsyneladende er væk nu, så kæmper vi stadig med en kraftig separation af den hvide linie.

 

Har forsøgt at fylde ud med Keratex Hoof Putty, men det har kun gjort det endnu værre.

 

Så nu håber jeg bare på et eller andet mirakel .... ;-)

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan vi få en update????
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 20:11

Har kanelen virket på WLD?


 

Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

 

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 22:08

Mine æsler har jo døjet med det længe,og det der har virket bedst er at holde dem så tørt som muligt,og så rense ud og pensle med en blanding af

 

hånddesinfektions gel og så canesten 50/50 i starten 2 x dagligt og senere nogle gange ugentlig.Det er vigtigt at alt det døde pulveragtige bliver kradset ud hver dag,jeg bruger en stålbørste.

 

Wld er en blanding af svampe som lever af keratin (den samme svamp som nedbryder plantedele og træ),og så forskellige svampe.

Derfor er det vigtigt at sprækkerne i hoven holdes tørt og der kan komme ilt til.

 

Dorte




Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 22:13

Tænkte mere på brugen af kanel - om det havde den ønskede virkning?


 

Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

 

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erfaringer med kanel til WLD?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2018 14:33

Jeg er også meget interesseret i at høre en opfølgning på jeres erfaringer ang. behandling af WLD med kanel. Har hørt af flere at kanelen virker som en insulinresistens, som skulle gå ind og hindre udvikling i WLD.

Desværre har jeg hørt flere meninger i forhold til om det kan bruges til forebyggelse eller som konkret "behandling". Håber der er nogle som har skrevet i denne tråd tidligere, som kan hjælpe med et svar.

Har fundet et sted at købe billig kanel i lidt større mængder, men inden jeg går i gang ville en 2. opinion være godt, når man har hørt så meget forskellig. Tusind tak HN, i er bare gode!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider