Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Undgå at wrappen brænder sammen?
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 17:35

Jeg har altid fodret med hø, men efter at have fået hestene hjem på egen matrikel (Jubii!!!) er der sket en del forandringer. Halmen er blevet skiftet ud med tørv og hø med wrap.

 

 

Vi har købt wrap ind til et par måneder, brugt lang tid på at finde det rette og blevet anbefalet sælgeren.

 

 

Ballerne er ca 250kg - der er tre heste i stalden. Ballerne opbevares i stalden, der er en uisoleret stålhal, og altså ca udendørs temperatur

 

Vi er helt klar over, at wrap ikke holder evigt i åben tilstand, men alligevel blev vi noget overraskede over at den balle vi åbnede onsdag, i dag var brandvarm.

 

Vi har ellers gjort som vi blev fortalt - skåret hele toppen af plastikken, og skubbet lidt til skiverne så de blev let spredte i toppen. Derved havde vi forventet (og blevet fortalt om) en holdbarhed på sådan ca en uge.

 

Ligeledes var nogle skiver simpelthen mugne i bunden, vi ved dog ikke om dette er kommet før eller efter åbning.

 

 

 

Derfor dette spørgsmål:

 

Hvad gør i med jeres wrap? Ligger i det ud i skiver, ryster i det hele op, eller hvordan håndteres det bedst?

 

 

Lige umiddelbart vil jeg da nok trække pænt tilbage til hø, hvis wrap betyder at have en hel balle af gangen liggende rystet op i stalden.

 

 

Milla


Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den vejrtype....
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 17:50

vi har pt. er ikke befordrende for wrapholdbarheden; dog synes jeg nok 4 dage lyder til at være lige i underkanten - hvor våd/tør er wrappen?

 

Jeg har ikke selv taget hul på wrappen endnu, men normalt åbner jeg ballen helt, og er det så varmt og fugtigt som nu, fordeles nogle af skiverne på et par paller ved siden af.

(En anden fordel ved denne model er, at du med det samme konstaterer hvis noget af wrappen skulle være dårlig fra starten af...)

 

Mine baller holder uden problemer 2-3 uger.

 

Dorte

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kender en
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 17:50

som har 3 islændere, og hun har også kun de store wrapballer, men hun har så lagt pressening ud i en STOR boks inde i stalden, og der bliver hele ballen så spredt ud, så hun undgår jeres scenarie, og så den tørre en smule, hendes wrap bliver aldrig dårligt...


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kjgdfkghfjdgfdg
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 18:51

Hmmm det lyder underligt.

 

Jeg er også kørt over på wrap nu - får nogle store rundballer som skulle veje omkring de 500 kg.

Jeg bruger sådan en rundballe på ca 14 dage og er igang med den tredje nu og har ingen problemer med holdbarheden.

 

Jeg fjerner bare al plastik, ryster ikke op eller lign. Ballen står så udenfor og jeg har en træplade liggende ovenpå toppen af den, så der ikke kommer regn direkte ned i den.

 

 




Hesten er vores partner


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 21:28

Jeg bruger 400-450 kg´s wrapballer og har 5 heste.

(den ene en pony som ikke får mere end 3-4 kg pga overvægt.

 

Jeg har ingen problemer med at det ikke kan holde sig.

Det står ude og jeg åbner aldrig ballen mere end det jeg skal bruge og derefter en pressening over. De står direkte på jorden.

 

En balle holder i 1 uge. Har både prøvet med vådt og tørt wrap holdbarheden er den samme.

 

Mvh Mette



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign


0
0
Svar på denne tråd
 
 Plastik af
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 09:00

Jeg tror altså, der har været noget galt med ballen før i åbnede den, og at det er derfor, den er brændt varm. Måske et hul ( i bunden) i ikke har set. I disse lave temperaturer burde der ikke være problemer med holdbarheden. Jeg skærer plastikken af, så jeg kan se, om ballen er ok, men spreder ikke ballen, når temperaturen er så lav som nu. Enkelte gange, hvor jeg har haft en balle med hul i plastikken, har jeg været heldig, at det kun har været et hjørne, der skulle smides ud. Men får man det ikke sorteret fra ret hurtigt, efter der er taget hul på ballen, bliver det hurtigt varmt, og muggen spreder sig.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt plastik skal af
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 13:48

Hej, vi laver og sælger en del wrap og det vi anbefaler kunderne er at de skal fjerne ALT plastik. Når der først kommer ilt til wrap starter der en proces der gør at det skal kunne få luft for ikke at mugne. Og som Ditte skriver, muggen wrap skal hurtigs muligst pilles fra og kasseres.

Husk også at købe wrap med en tørstof % tæt på de 70, dvs. ret tørt wrap. Det er vigtig at wrap til heste ikke er vådt da deres maver ikke kan håndtere det og i våde wrap er fosfor indholdet ret højt, dvs. at hvis du har en hest der har anlæg for spat kan det provokeres til at bryde ud.

Et andet godt råd er at lægge wrappen ned så den kan rulles lidt frem og tilbage, så er det meget nemmere at få wrap af.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1 ballle
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 14:03

holder hos mig 10-12 dage til 3 heste. Piller al plastik af, ballen står på højkant udenfor direkte på jorden, en pressening over med god plads foroven så den ikke sidder stramt. Det holder fint på denne årstid. Dog bestilles 2. slet og tørre baller - det hjælper. Er der tildens til varme rystes flagerne op så det stadig kan bruges. Vi har ikke meget plads så der er wrap fra gulv til loft hvis den skal rystes op .

 

Igen hvis ballerne er forholdsvis tørre holder de længere.

 

Heidi


DAMESADEL SÆLGES.se min præs.

Undervisning i damesadel gives


Nihil Intentanum

Felix vi ses igen min skat

0
0
Svar på denne tråd
 
 det....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 14:32

Det der er dårligt wrap. :) Køb noget nyt. Det skulle undre mig meget, hvis det nåede at mugne og brænde sammen så hurtigt.

 

Noget af det, vi har åbnet, har været brændt sammen OG muggent, idet vi åbnede ballen!!!

 

Så - ud med det!

0
0
Svar på denne tråd
 
 wrap..
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 22:49

Vi har en lille boks i stalden hvor vi ligger 2 paller ind og så fordeler wrappen i boksen. Det gjorde vi desværre ikke med den første bundt da der også stod en høballe derinde. Jeg har idag smidt 4-5 dages wrap på møddingen da det ikke rigtig kunne spredes så det var muggen i kanterne og det bagerste meget varm. Men nu er høballen brugt så den næste wrapballe bliver lagt ud i hele boksen på nogle paller.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har brugt wrap
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 06:02

lige så længe som vi har haft gården og hesten hjemme. dvs ca 25 år.

 

Jeg har dem på en palle, som med palleløfter køres ind i læ.

Ballen pakkes helt ud og bånd skæres op. Er det i efter års vinter månederne, kan ballen holde i ca 10-12 dage uden problemer.

 

Jeg tro også, at jeres balle med wrap har været dårlig fra starten af. hvis der allerede er meget synligt mug efter så få dage, har det været der fra starten af.

 





IMC

 

 

SÅ ER DER IGEN FRISKE SPÅNER TIL SALG. 20285450



prinsesse pony sælges.

Emdegårds Amira.

 

Wrap sælges. pakket i de helt små pakker. ca 50 kg. pris 80 kr.stk. 20285450. 4370. St.merløse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 15:42

For alle jeres svar og gode råd...

 

Da vi åbnede den næste balle var den muggen hele vejen rundt og bare smaskvåd... Den næste derefter var muggen og våd i den ene ende - og den var jo så også ubrugelig. Den sidste vi har stående gider vi ikke engang åbne, det er simpelthen for irriterende, at have brugt tid og penge på sådan en gang ubrugeligt skidt!

 

 

Vi har derfor bedt sælger om at hente skidtet og betale vores penge tilbage, alt andet er bare uacceptabelt. Det har han så lovet at sørge for i morgen.

 

 

Vi har været så heldige, at en venindes svigerfar (der bor få km væk) tilsyneladende laver hestewrap (det anede vi ikke), og han vil gerne levere til os løbende så vi har plads til det. Han er desværre rejst på ferie få timer efter vi fandt ud af han kunne levere til os, men kommer hjem på lørdag hvorefter han så bliver vores leverandør. Indtil da henter vi en enkelt balle hos en anden leverandør, som bliver åbnet inden vi fragter den hjem... Vi gider ikke mere bøvl!

 

Så nu håber vi bare at alting løser sig til det bedste. :)

 

Milla

 


Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider