Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 karbamazepin/headshaker
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 15:12

Hej HN'ere


Er der nogen som har erfaring med karbamazepin og evt. om det har givet bivirkninger?


Historien:

Min hest er headshaker, ikke i en voldsom grad og det skyldes sandsynligvis at han faldt på folden i vinters.


Det svinger meget hvor irriteret han er. Da det startede i februar var det på fold, når han blev trukket, redet, i boksen, hele tiden. Nu er det primært når han bliver redet. Jeg kan have rideture hvor han slet ikke gør det, nogen gange gør han det 3-4 gange og andre gange er han meget irriteret og så er det en del.


Jeg har haft kiropraktor, massør, tandlæge, kranio sekral og hømopat på sagen. Jeg har haft ham på Højgård til undersøgelser hvor de på røntgen kunne se forkalkning/noget andet, aller øverst i nakken, hvor halsmusklen hæfter. Først forsøgte dyrlægen at sprøjte kirtison i nakken, det hjalp et par dage, men nu er han tilbage til normal tilstand (det er halvanden uge siden).


Nu skal jeg prøve karbamazepin for at se om det kan løse problemet, så jeg vil gerne høre om nogen har erfaring med det, er der evt. noget jeg skal tage højfe for/hensyn til/være ekstra opmærksom på? Dyrlægen siger der ikke umiddelbart er bivirkninger. Hvad siger i?


Tak for hjælpen!


MVH
Marie



Meget velholdt Equipe Evolution springsadel sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Virkede ikke her.
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 15:20

Min hest virkede klart desorienteret og slog hovedet ind i ting. Jeg havde ham på karbamzepin i en måned, hvor han blev gradvis trappet op og ned igen. Jeg synes ikke det havde nogen effekt overhovedet :-(


Dog kendte jeg min hest så godt, at jeg ikke red ham i den periode, da han i bogstaveligste forstand var "ved siden af sig selv". Han virkede svimmel, så jeg turde ikke. Han var normalt en hest, der var meget sikker på benene.


Medicinen spiste han uden problemer. Pillerne smager ellers ganske afskyeligt!


Venlig hilsen Camilla


Optimalsadel.dk


-sadler for optimal bevægelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puha Camilla
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 15:26

Det er ikke rar læsning!


Kan du huske noget om dosis?


Hvad var årsagen til, at din fik karbamazepin? Altså hvad skulle behandles og hvor? Går ud fra det var pga headshaking, men fandt i ud af hvad der var skyld i head shakingen?


MVH
Marie


Meget velholdt Equipe Evolution springsadel sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Formentlig allergi.
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 15:52

Hesten er desværre ikke mere pga. headshakingen


Det er nogen år siden, så jeg kan ikke huske det nøjagtig dosis, men jeg mindes, at max. var tolv piller. Jeg kan sagtens huske forkert - måske var det 24 piller?


Hesten fik foretaget en endoskopi og var knaldrød ned gennem svælget. Han var også på diverse inhalatorer (jeg husker ikke navnene i skrivende stund), men det havde kun begrænset effekt, selvom hesten lærte, at jeg kunne give dem direkte i næsen for at minimere medicinspild.


Karbamazepinen var han kun på én måned grundet fornævnte symptomer og han blev taget af dem i følge aftale med dyrlægen. Hun havde i midlertid ikke før hørt om de symptomer, som jeg beskrev (svimmelhed mm.)


Venlig hilsen Camilla


Optimalsadel.dk


-sadler for optimal bevægelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 kapamazepin
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 17:20

Min hest har også være på kapamazepin mod HS. Han fik 5 piller (ordineret af dyrelægen) om dagen, men uden effekt. Han var på dem i over 3 måneder og så ingen bivirkninger, men de hjalp desvære ikke, så tog dem fra ham.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Update
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 22:45

Da jeg fik diagnosen "headshakler" af dyrlægen, googlede jeg på livet løs, for at læse andres erfaringer. Desværre var der ikke nogen positive historier at læse og jeg mistede næsten modet før vi kom i gang. Nu vil jeg skrive hvordan det gik for os, så andre der googler emnet kan læse, at der også kan være positive erfaringer!


Figaro startede op på max dosis af karbamazepin og skulle have den dosis i 14 dage og så begynde på nedtrapningen. Figaro reagerede ret hurtigt på medicinen og holdt stort set op med at ryste på hovedet. I starten af nedtrapningen, blev han bange mens han var bundet på staldgangen og rev sig tilbage, "slaget" gav lidt irritation igen, så jeg skulle holde ham lidt længere på samme dosis, før jeg trappede yderligere ned.


Figaro har nu slet ikke fået medicin i ca. halvanden måned og han har ikke rystet på hovedet én eneste gang! Det er bare dejligt, især når man har hørt hvordan det desværre er gået for mange. Jeg trappede lidt hurtigere ned til sidst, end jeg egentligt skulle, da der overhovedet ikke var symptomer.


Det skal siges, at de sidste par måneder, har min træner redet min hest 1 gang om ugen, for at være helt sikker på, at jeg ikke gjorde noget "galt" under genoptræningen og for at hjælpe ham til hurtigt at opbygge de "rigtige" muskler. (Vi har pga af alt muligt underligt haft mange pauser i ridningen det sidste år, som desværre har gjort at drengen har mistet muskler). Homoøpaten er også på banen igen.


Jeg skal ikke kunne sige, om det har hjulpet at kombinere de ting jeg har gjort, eller om medicinen alene har hjulpet. Det der bare er vigtigt for mig at fortælle er, at der kan være håb, selvom man får diagnosen headshaker.


Jubiiiiii!!!!


KH

Marie


Meget velholdt Equipe Evolution springsadel sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan søge
Forfatter: 
Dato:  30-07-2011 03:37

på mig efter kl. 23 - jeg har faktisk en (måske to) gode historier om headshake (y)

Nå, jeg kan jo ogsågøre det for dig ;-)


ældre tråde


www.heste-nettet.dk/forum/ advsearch.php4?search=...7487249374


lidt yngre tråde


www.heste-nettet.dk/forum/ advsearch.php4?search=...3978021145


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)


www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider