Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Zylkene Equine. Erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 19:56

Jeg har det "problem" at min vallak stresser vildt op, når dyrlægen kommer... Og det er uanset hvad der skal ske, så kører han op. Det grænser sig til at være farligt for hest, dyrlæge og mig...

Så faldt jeg over zylkene equine, altså specielt til heste. Ved at det findes til hund og kat, men det har jeg aldrig haft brug for.

Leder lidt efter råd og erfaringer... evt med det til hund og kat.

Har det virket som det skulle og hvordan virker det? Kunne du finde på at bruge det til din hest i stress situationer+ Eller ville det være helt udelukket?

Har du andre forslag? Skal lige siges at det er prøvet at træne det væk... Uden held desværre.

Sidst han skulle ha taget en blodprøve, måtte vi opgive det

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zylkene Equine
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 10:49

Jeg låner lige tråden, da jeg også godt kunne tænke mig at høre om erfaringer med dette præparat.

 

Kan det bruges til stævner eller blokeres det af dopinglisten?

 

Håber at høre erfaringer.

 

På forhånd tak.


Betina & Luci :-D


R.I.P Java 02.07.2008

Man skal leve sit liv på kanten ellers fylder man for meget ;-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 zylkene
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 12:47

Jeg tror desværre ikke I finder ret mange der har prøvet det i DK, da det først lige er kommet til hest.

 

Til hun og kan har det været brugt nogle år, og jeg synes der er god effekt ved de fleste. Men det tager altså ikke alt, men kan tage toppen og dermed gøre der nemmere for dyret at forholde sig til det der sker omkring dem da de ikke bliver helt så angste.

 

Det har været på markedet i Sverige noget tid, så måske nogle fra en svensk side kan komme med deres resultater.

 

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zylkène Hest
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 19:30

Hej med jer,

 

Zylkène Hest er lige akkurat landet i Danmark, og jeg er en af dem, der har erfaringer med produktet, da jeg er marketingchef i MSD Animal Health og ansvarlig for bla. Zylkène Hest.

 

Zylkène (kapsler) har ganske rigtigt været brugt til hund og kat i en årrække med stor succes, bla. i forbindelse med nytårsangst.

 

Faktisk er Zylkène Hest en dansk "opfindelse", hvilket er lidt sjovt Det startede med at en af mine kolleger, dyrlæge, som avler islændere, afprøvede hundekapslerne med succes på en islænder, som hun ikke kunne ride tur på, fordi den var bange for en viadukt i nærheden af bopælen. Efterfølgende prøvede vi det af i flere forskellige situationer, bla. til heste, som var bange for smeden. Dyrlæge Vibeke Lund Hansen (KBH) har i øvrigt også fra starten været flittig bruger af kapslerne til hest med godt resultat.

 

På et tidspunkt havde jeg et par 2 års hopper på sommergræs, som efterfølgende skulle blive på ejendommen. Det viste sig at være problematisk, da de havde gået i løsdrift hele livet, og den ene reagerede meget voldsomt på at komme i boks, selvom hesteveninden stod ved siden af. Den nærmest kravlede op og ned af væggene og skvattede rundt i boksen med fare for sig selv, så det endte med at vi måtte lukke den ud igen. Ejer forsøgte i løbet af 14 dage at vænne hende til boksen...uden held, og var efterhånden ret desperat. Jeg foreslog at give hesten Zylkène, og filmede forløbet først uden- og siden med Zylkène. Det gik over al forventning - videoen sendte jeg til vores hovedkontor, hvor der blev gjort store øjne, og et års tid efter var Zylkène Hest en realitet. Hoppen fik Zylkène i blot 2 dage - så var problemet løst. Det er nemlig det fede ved produktet, - at hesten "lærer" at situationen ikke er farlig.

 

Travtræner Kenneth Nielsen (derbyvinder 2006) har prøvet det af for mig på et hold ungheste han fik ind i efteråret med godt resultat. De havde jo hverken lært at være bundet op eller få taget ben, og Zylkène var medvirkende til at deres karrierestart blev en positiv oplevelse og mindre konfliktfyldt.

 

I øjeblikket er jeg igang med en afprøvning i samarbejde med min egen dyrlæge i forbindelse med rekonvalescente heste. Det vil sige heste, som har stået stille i 4-6 uger typisk med halthed og ledbehandling, og som skal igang med genoptræning. De fleste ved sikkert hvor frustrerende og bekymrende det er, når man så får at vide af dyrlægen, at man skal trække med hesten i skridt i 20 min. om dagen. Right! Kræet hænger oppe i luften med alle fire ben, og man er både bange for selv at komme til skade, samt nervøs for om skaden bryder op igen. Indtil videre går det over al forventning. "Forsøgshestene" er betydeligt nemmere at håndtere med Zylkène Hest, til glæde for ejeren, og gavn for dem selv.

 

Zylkène Hest er et fodermiddel (sammenligneligt med baldrian, magnesiumkalk, Bach's nødhjælpsdråber og hvad folk ellers kan finde på at bruge) og IKKE medicin, og dermed ikke på dopinglisten. Der er dog en "gummiparagraf" i dopingreglerne, der siger, at alt, der påvirker hestens præstation i positiv eller negativ retning er doping.

 

Det skal siges, at Zylkène Hest IKKE er en tryllestav. Hvis man har et seriøst adfærdsmæssigt problem, bør man kontakte sin dyrlæge for at sikre, at hesten ikke fejler noget fysisk. Til hund og kat anbefaler vi også, at produktet kombineres med adfærdstræning, hvis der er tale om et adfærdsproblem. Billedligt kan man sige, at hvis man har et glas fyldt med følelser, så kan der være en dråbe, der får bægeret til at flyde over. Zylkène Hest "gør siderne på glasset højere", så hesten bedre kan kapere de ting de udsættes for. Men det er klart, at hvis man "hænder på og hælder på", så vil der være situationer, hvor det ikke er nok at give Zylkène.

 

For dosering og anvendelse kan jeg henvise til www.zylkene.dk, hvor der bla. ligger doseringsskema og quickguide. Desuden et par testimonials, bla. fra Kenneth. Der vil løbende komme mere materiale, og vi har også en FB side, hvor folk kan dele deres erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 19:33

helt at skrive, at man faktisk kan vinde en prøvepakning af Zylkène Hest i HN's julekonkurrence

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har prøvet det
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 22:13

Jeg har prøvet det uden held på min hest.

 

En Oldenborg vallak på dengang 7 år, han vandrer, af ganske uforklarlige årsager i sin boks, rundt og rundt og rundt, altid samme vej og altid i helt rolig skridt, og uden noget som helst andet tegn på stress eller ubehag.

 

Han bor hos en dyrlæge som havde besøg af en sælger, eller i hvert fald en der havde forbindelse til Zylkene før det kom på markedet, jeg mener det er et års tid siden. Han fik det i 5 dage, og der var ingen, absolut ingen, ændrig i hans adfærd.

 

Adfæren var 2 år gammel, så jeg ved ikke om den har været for indgroet til at blive ændret på 5 dage, men ordene var vist nok fra sælger-damen, at var der ingen ændring i løbet af de 5 dage ville det ikke virke.

 

Det skal lige siges at meget er prøvet for at afkode hans adfærd, (fold 12 timer dagligt, optimeret foderplan, altid adgang til wrap, spejl i boksen, legetøj, en pony, kloge damer og blomstersvingninger på flaske...) men intet er lykkedes og han bor nu i et hus på sin fold og har det fantastisk, og kommer aldrig til at bo i boks igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hov, glemte
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 22:40

Hov, jeg glemte lige at nævne han også er undersøgt for mavesår, som han ikke havde, er alligevel behandlet for mavesår, også uden virkning, han har fået antidpressiver, kan snart ikke huske hvad han mere har prøvet, men tænkte det lige skulle nævnes, man skal jo helgardere sig mod HNs kloge hoveder :-)

 

Jo, han har selvfølgelig gået på døgnfold hele sæsonen herfor.

 

Bottom line: Zylkene har heller ikke virket på ham.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sasune
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 10:40

Du har fuldstændig ret i, at man ikke kan regne med effekt overfor gamle indgroede stereotypier - særligt når hesten i øvrigt er rolig, som du selv skriver :-)

 

Produktet egner sig til situationer hvor hesten er urolig/utryg.

 

For et års tid siden prøvede vi os stadig lidt frem, for at pejle os ind på hvilke problemstillinger Zylkène Hest egnede sig til, hvilken dosis i hvilke situationer, hvor lang tid er skulle gå før man så effekt osv. osv.

 

Vi indsamler stadig erfaringer, og derfor er dit indlæg meget værdifuldt i den sammenhæng - tak for det!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan....
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 17:45

Kan anbefale Blue hors relax amino i den slags situationer. Bruger det ved transport, hvor min skumsveder og ryster efter bare 3 km..

 

Hvad indeholder zylkene? Er det baldrian, magnesium e.l. i, som I snakker om?


"Brug ikke sporerne på en villig hest"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Doping
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 13:02

Man skal så lige være opmærksom på, at Zylkène fremover vil få en karenstid på 96 timer før deltagelse i travløb, så vidt jeg kan læse på http://www.trav.dk.

 

Om det er gældende for alle hestesportsgrene ved jeg ikke.

Men man skal da være opmærksom, hvis man vil starte hest i travløb.

Jeg har lige umiddelbart ikke kunne finde noget på Zylkène´s egen hjemmeside om dette...

 

Med venlig hilsen

Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 min dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 13:39

Min dyrlæge anbefalede det til mig, så sent som igår, da min hest skal stå i 4 uger med boksro, og står absolut ikke stille, uden kammerater i stalden. Dog er det ikke nødvendigt til min, da jeg har lavet en fin aftale med en af opstalderne der, hvor min hest står, så han ikke skal stå alene, imens alle de andre er på fold, så kommer de ud om eftermiddagen istedet, så passer det med de andre heste er taget ind :)

 

 

Men om det virker, ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet det før.

På hund og kat virker det afstressende/beroligende, f.eks nytårsaften..



¤ Eva og Rødhøj's Chapman




Udstyr til salg, se mine annoncer ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 17:46

Er der nogen, der kan sige hvor meget Zylkene koster pr. dag til en 450 kg. (livlig 4 års)hest, som skal have det hver dag i en periode pga. boksro?

 

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 17:53

Tina: Prøv at kigge på hjemmesiden, der er en fin guide til dosering. 20 breve har en vejledende pris på 720 kr., og din hest vil skulle have et brev dagligt.

 

Zand, du kan også finde svar på dit spørgsmål på hjemmesiden


- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd
 
 zylkene
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 11:15

Vi har afprøvet det ved en hest der skulle ha boksro i noget tid og det hjalp rigtig godt på vores , og da den skulle tjekkes ved dyrlæge gav vi den lidt ekstra , fordi den skulle ud og køre i trailer og der var meget glat udenfor plus den ikke havde været ude i flere måneder, det var tydelig at den var noget mere afslappet som hvis den ikke havde noget.men hvis der opstår noget hvor hesten bliver virkelig bange så har det ikke det store effekt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zylkenespørgsmål
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 20:08

Lige et par tillægsspørgsmål:

I forbindelse med længerevarende forløb, kan man da give en højere dosis i de første 7-10 dage, mens man venter på, at den lave, daglige dosis tager effekt?

Er der nogen bivirkninger?

 

Min 'gamle' vallak er på boksro og i genoptræning, og det er faktisk gået fint - lige indtil vi begyndte at lægge travintervaller ind!! Såsnart der skrues det mindste op for adrenalinen, så går der totalt turbo i dyret og al bevægelse skal helst foregå i 'tralop'. Det er vel at mærke afhængigt af, hvad der ellers foregår omkring ham, da tilstedeværelsen af en anden, rolig hest i ridehuset får ham til at slappe af (derfor tvivler jeg på, at det er smertegenereret). I dag måtte jeg opgive at ride, og det er jo ikke ligefrem befordrende for genoptræning inden for en overskuelig tid...

 

Håber nogen kan hjælpe

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zylkene
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 09:00

Zylkene virker fint og sløver dem en anelse.

 

Zylkene er ikke på doping listen da det ikke kan spores endnu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Genoptræning
Forfatter: 
Dato:  24-12-2011 12:30

Det kan du godt.

 

Vi er ved at prøvet det af i forbindelse med genoptræning med ret godt resultat. De får 10 mg/kg ca. 1½-2t inden de skal ud. Så prøv at give denne mængde i f.eks. 3 dage, og hvis det går godt kan du forsøge langsomt at sætte mængden ned. Det er lidt med forskel hvor meget de skal have, afhængigt af hestens temperament.

0
0
Svar på denne tråd
 
 234567
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 11:12

du kan godt giver ekstra dosis, har fået at vide at man ikke kan overdosere, men det kan ikke betale sig at give mere end nødvendigt da det bliver til mange penge den ene uge efter den anden

0
0
Svar på denne tråd
 
 En ko er en ko...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 13:04

Tak for svar.

 

Jeg har valgt at nøjes med den lave dosis og så forsøge at 'rekonditionere' ved at at tulle rundt for hånd i skridt en tid i håbet om, at han glemmer, at det skal fart og tempo over færden i ridehuset.

 

Stakkels kræ

 

 

 


 

 

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 15:50

Jeg har netop haft brugt dette produkt, da min nye hest sku hentes. Det skulle bruges ved trailerlæsning - som det i øvrigt er anbefalet til - købt ved dyrlægen. Hesten fik 7 breve! Uden nogen virkning overhovedet! Jeg er helt klart skuffet, og har ikke tænkt mig at bruge dette produkt igen..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 23:02

Jeg har den sødeste pony, der efter at have stået på et stresset opstaldningssted desværre udviklede den dårlige vane at overfalde nye heste, især usikre hopper.

 

Nu står vi overfor at skulle have netop sådan en ind på hans fold, og jeg tænkte derfor, om det kunne være en hjælp at give ham noget Zylkene eller lignende for at tage toppen af hans stress. For jeg er ikke i tvivl om, at det nok så meget skyldes stress, da han ellers er en super sød pony overfor andre heste.

 

Da vi sidst skulle have en ind, satte vi ham på en anden fold i en uge, mens hoppen faldt til i flokken, og da han så kom tilbage, holdt de andre heste ham væk fra hoppen, til han var faldet til ro. Det fungerede perfekt, men vi har bare ikke nogen andre heste, der vil være i stand til det på nuværende tidspunkt.

 

Er der erfaringer med brug af Zylkene i de situationer? Jeg har brugt Wolles Peace of Mind til en unghest engang, da hun skulle have boksro (og ro skal her tolkes MEGET løst - man kan både galopere og bukke i en boks...). Det virkede perfekt, og jeg har noget af det, så jeg tænker også, at det var en ide, men hører gerne erfaringer fra andre med Zylkene i sådan en situation med ny hest på folden og stressaggression. :-D

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider