Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 maddiker i tørveboks?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 16:38

Hej alle sammen,


Jeg har virkelig brug for et par gode råd, og et par hoveder der kan tænke klart for mig, for jeg har stirret mig helt blind.


Jeg har til min store forfærdelse fundet maddiker i min tørveboks! Nu har hestene stået på tørv i 6 år, og aldrig har jeg oplevet dette før.

Det drejer sig om 3 ud af 9 bokse.

Maddikerne er at finde der hvor bunden er hård og fjedrende, altså der hvor hestene tisser nok til at bunden bliver hård, men ikke så meget at det bliver vådt (for så fjerner jeg det jo)...

Jeg opdagede maddikerne fordi jeg fjernede tørv fra det ene hjørne, hvor tørven ikke har været fjernet siden start oktober, men hvor jeg blot fjernet lidt vådt i overfladen samt strøet nyt tørv ovenpå. Jeg syntes dog det lugtede lidt, og da jeg er temmelig hys med at mine bokse skal være rene og tørre, strøer jeg en del rent tørv og fjerner altid tis, samt ikke-mættede områder som alligevel lugter eller ser vådt ud.


Denne procedure med "at gøre så lidt som muligt og undgå at ryste op i en fast bund" har jeg altid muget efter, og aldrig har jeg oplevet maddiker før?


Fællestrækkene for de 3 bokse hvori jeg fandt maddiker (jeg måtte jo lede grundigt efter i alle boksene efter mit fund!) er;

- at hestene har meget faste bunde

- maddikerne var der hvor der var urin (næring?)

- og der hvor der var uforstyrret = der hvor der ikke er udskiftning af tørv, men blot bliver strøet ovenpå.


Det der giver mig hovedbrud er, udover at det er virkelig klamt!!, hvor pokker kommer de fra?? Så vidt jeg ved lever maddiker af råddent kød - men det eneste der er i boksene er tørv... og det hø og wrap hestene får at spise... Hvordan pokker kan der komme maddiker?


Hvis det er fra fluer (som der jo ingen er af i denne kulde, og generelt slet ikke er i stalden), hvordan pokker kan det så være at det er i bunden af bunden, altså helt helt nederst, og slet ikke i det øverste tørv - fluerne kommer jo ikke op af staldgulvet, og jeg ryster ikke tørven op?


I øvrigt, er der nogen der ved hvor sundhedsskadeligt maddiker er for heste? Nu kommer hestene jo ikke i kontakt med undersiden af bunden, og de får heller ikke grovfoder i de områder af boksen hvor jeg har fundet maddiker, men alligevel?

Puha, det vender sig helt i mig...


Kære HN'er, kan I ikke hjælpe mig med at løse denne gåde, samt komme med forslag til hvad pokker jeg kan gøre...



Stud. psyk.

BBH basisinstruktør 2010
Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se
www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med stalonsan
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 16:45

jeg bruger det i bunden af mine bokse, både sommer og vinter.




IMC


sød og rar hest søger rytter til hyggeligt samværd 2-3 x om ugen postnr 4370








0
0
Svar på denne tråd
 
 bommelom
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 17:49

Kunne det ikke være udklækkede orm fra hestene? de lever vel godt nede i tørven hvor der varmt, bare et gæt??






Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 18:53

Hej Inger; Tak for dit forslag :-) Jo det kunne det muligvis, men hjælper det på maddiker? Mit problem er at jeg ikke kan gennemskue hvad de kommer af, så derfor er jeg i vildrede i forhold til forebyggelse og behandling. så vidt jeg ved desinficerer stalosan - medfører det at "alt" dør? Og hvor længe holder den effekt?



Hej Gitte; Også tak for dit indlæg! :-) Jeg er næsten 100% sikker på at det er maddiker, de ligner utrolig meget - prøv evt. at google et billede af hhv. maddiker og indvoldsorm, der er ret stor forskel. Uh det er simpelthen så klamt...



Stud. psyk.

BBH basisinstruktør 2010
Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se
www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror du
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 19:17

virkelig det er maddiker?


-Måske er det et eller andet insekt, der har lagt æg, som nu er på ormestadiet, for senere at ville for-puppe sig og til sidst kommer ud af puppen og bliver det insekt det nu skal blive til.


-Vi fandt nogetn rigtig fæle gutter, der også ligner maddiker men i kæmpe overstørrelse i vores mødding. Ca. 5-10 cm lange og 2-3 cm tykke. Det viste sig at vær larvestdiet af næsehorns-billen. De er begyndt at komme, efter vi er gået over til træpiller. De er næsten udryddet i Danmark. Før i tiden, da der var mange savværker, fandtes der mange, da de lever i gæret savssmuld. Giver mening....


-Så jeg tænker, det måske er noget lignende du er stødt på, i dine tørvebokse.


Maddiker har jeg kun set et par gange, men altid i forbindelse med råddent kød.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
1
0
Svar på denne tråd
 
 ved ej med sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 21:03

Hej Jettenimand; Tak for svar :-) Altså, jeg kan jo ikke være fuldstændig sikker på at det er maddiker, men de ligner fuldstændig de billeder der kan findes på google..

De er ikke længere end 8-12mm og de er hvide, lidt klare, med lidt sort inden i.. De har helt samme form som dem på billederne, men mit kendskab til orme, larver mv er ret begrænset, så jeg vil da ikke udelukke at det kan være noget andet...


De opformerer sig dog lynhurtigt... Jeg ryddede hele hjørnet (ca. 1.5meter * 1meter) i torsdags, og der var fyldt med dem! I dag ryddede jeg så hjørnet igen, og der var ikke lige så mange som i torsdags, men der var mange! måske ca 40% af hvad der var torsdag...





Stud. psyk.

BBH basisinstruktør 2010
Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se
www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea


0
0
Svar på denne tråd
 
 CHRIST...!
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 21:49

Du er blevet invaderet af "De Onde"!!!


-Det lyder virkelig mærkeligt. Men hvis de opformerer sig, er det nok ikke larver i pre-puppe stadier? Eller?


Du bliver nød til at få en eller anden orme-nørd, til at afgøre hvad I er blevet invaderet af, det lyder altså for underligt og ret uhyggeligt.


Jeg tror jeg ville prøve at hælde klorin, sprit, benzin, eddike, kogende vand og hvad jeg ellers ville kunne finde på, for at slippe for ondet, men det ville selvfølgelig være rart at vide hvad det er for nogen bæster.


Men med mindre din tørv indeholder gamle ådsler (det kan man faktisk ikke vide, fandt engang flere rottelig i en balle tørv) vil jeg ikke tro det er maddiker. Specielt ikke når det optræder i flere bokse.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 De Onde
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 22:31

Ja det er virkelig klamt!!


Min tanke er også, at det næsten må være orme, der er vel ikke andet der kan opformere sig så hurtigt?


Ja det ville være rart at vide hvad vi er oppe imod, især fordi de formerer sig så hurtigt. Jeg var ret sikker på at jeg havde fået alt ud i torsdags, så jeg er i tvivl om hvorvidt der har været et par tilbage som nu er blevet til mange 100 på et par dage, eller om der er kommet nye til udefra som så har formeret sig...


Hvor mon man får fat på en orme-nørd? Jeg må ringe til dyrlægen i morgen og høre ham og han kender til det her og om han kan anbefale et og andet...


Jeg har virkelig tænkt over om jeg skulle købe nogle træpiller, hamp, hør, what ever, og så tømme en af de ramte bokse og se om der også kommer orme i en anden type strøelse, simpelthen for at kunne udelukke tørven som synderen.. For er det tørven, hvorfor er det så kun i nogle af boksene, når nu de alle står på tørv? Er det så tissemønsteret, mugemønsteret, evt en anderledes pH-værdi af urinen eller hvad pokker er det der tiltrækker/ forårsager de klamme orme...



Stud. psyk.

BBH basisinstruktør 2010
Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se
www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea


0
0
Svar på denne tråd
 
 Et godt....
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 23:10

gammelt landmandsråd, er at strø kalk i bunden af boksen og SLET ikke bruge som en ovenstående foreslår, puha, det er vist temmelig meget miljøsvineri og temmelig skadeligt for både hesten i boksen og resten af staldmiljøet!!


Tørv er jo også jord og der er ret mange bakterier i, tørv ville jeg slet ikke bruge. Et super godt alternativ er træpiller og så tage det våde en gang ugentlig og ikke som en tørvbund, der slet ikke bliver muget i en hel sæson. Prøv at spørge en landmand eller argronom hvor meget en gammel bund indeholder af diverse bakterier, svampe m.m. Nogle heste kan slet ikke stå i en trøvbund (svampesporer/skimmel).

Træpiller er i øvrigt også rimelig billigt vil jeg mene, se dette link

www.traepiller24.dk/index.php


Jeg ville snakke med dyrlægen, evt. tage en prøve at "dimserne" i bunden og få dem analyseret.


Held og lykke med det!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lea :-)
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 23:31

Hvis det virkelig er maddiker, så har det nok ikke noget med tørven at gøre. Maddiker skal jo have kød. Tror du ikke, der har været døde mus? Da vi stod hos jer, løb der en gang en mus ind i Annuschkas boks ;-)


Men du må vel have dem bestemt, så du kunne prøve at få fat på en biolog eller en dyrlæge, der arbejder på et slagteri?


Jeg har aldrig set det, men jeg har set mange artige ting i andre strøelser incl. halm :-P


Held og lykke med at finde ud af det :-)


:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rigtig klamme
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 00:31

maddiker er jo spyfluers afkom.... Og der er altså heller ikke temperaturer til spyfluer nu, hvad enten de lever af ådsler eller af hindbær....


Jeg vil tro, at det er ganske almindelige maddiker, flueyngel, der lever godt og varmt i den faste og uforstyrrede bund.... De har sikkert ligget i hi, og når de klækker om til vinge-dyr, dør de med det samme pga. kulden, så du oplever jo ikke flueproblemer nu.... Hvis de ikke ligefrem dør, er de meget passive.


Hydratkalk kan bruges i bunden af boksen, og det slår da også de klamme grå-hvide bæster ihjel, men de vil stadig kunne komme, når bunden igen bliver varm og "urørt".... Kalken/stalosanen ligger jo kun på gulvet, og følger ikke med lagene op....


Bedste bud er at køre det hele ud, og starte forfra med en ny bund....

Tror faktisk ikke at maddiker er farlige for heste unden huller i....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Klamt og ulækkert
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 08:08

Jeg kan godt forstå at du væmmes ved bæsterne, jeg tror også jeg ville blive rimelig hysterisk.


Jeg er sikker på at de stammer fra et dødt dyr, måske fra bunden, der er mange bakterier de kan leve af hvis du ikke bruger stalosan jævnligt.


Jeg ville hurtigst muligt fjerne bunden i alle boksene, vaske godt af med klorin og så ellers starte forfra.


Jeg bruger selv træpiller og har ingen erfaring med tørv.




jette



Ledig plads i løsdrift

Ponyboks og pony løsdrift ledig


se mere på www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er kun
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 09:00

spyfluelarver der skal bruge kød for at blive til noget. alm stuefluer og stikfluer og nok mange andre småfluer kan lægge æg i ekskrementer og gamle foderrester og klarer sig fint heri. dog plejer de at skal have en hvis fugtighed i omgivelserne for ikke at udtørre..


vi har også mange fluelarver, dog kun om sommeren og kun hos småkalvene


men lyder lidt underligt med maddiker på denne tid af året


MVH Mette

Kornfattigt tilskudsfoder sælges billigt!

Lucerne, hø og wrap sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar :-)
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 09:18

Hej JetteN; Ja det har du ret i, miljøet må jeg nok også hellere tænke lidt på... og selvfølgelig hestenes helbred. Man bliver bare lettere desperat når man finder sådanne ækle ting i boksen. Jeg brugte træpiller til den ene sidste år som et forsøg, for at se om vi ville gå over til træpiller, men jeg synes tørven var lettere at muge og fyldte mindre på møddingen, den faldt hurtigere sammen derude. Træpillernes lyse farve var dog rigtig lækker! Jeg tror dog at hvis vi skifter strøelse, bliver det nok til enten hamp eller hør.. begge dele har jeg gode erfaringer med, og jeg synes det er lettere at arbejde med en træ og halm piller, men det er nok en smagssag :-)



Hej Nina; Jeg tror kun jeg har set 2-3 mus i stalden i de 6 år vi har boet her, men jo, det er da selvfølgelig en (teoretisk) mulighed at der ligger døde mus i 3 af boksene, jeg synes dog det virker lidt usandsynligt, men jeg kan jo ikke afvise det, for jeg har ikke tømt boksene helt, kun de områder med ormene.

Helge kommer ud og får en prøve i dag, han har lovet at kigge på dem i lab. og så regner jeg med han kan fortælle hvad vi skal gøre.. Uh ja, i halm har jeg også fundet spændende ting, men skisme aldrig tørv før.

Jeg håber I alle sammen har det godt - du må endelig hilse! :-)



Hej Zamangah; Ja det vil nok være en god ide at tømme boksene helt og så rengøre dem grundigt. Så burde der vel heller ikke komme nye maddiker - hvis det er maddiker - for de kommer jo trods alt ikke ud af ingenting...? Der skal vel være en flue til at lægge æg eller evt. andre maddiker som kan opformere sig i første omgang?

Det trøster mig lidt at du ikke tror de er farlige for heste... uh altså.. bare tanken...



Hej Jette; det der bare er så mærkeligt er, at jeg aldrig har oplevet dem før, og jeg har de sidste 6 vintre muget 3-4-5 tørve bokse hver dag, og aldrig stødt på dette før. Det kan selvfølgelig være at det er en anden tørvekvalitet, forarbejdningsproces eller hvad ved jeg, som gør, at der er (flere) bakterier i i år..

Ja, jeg må vist i gang med at tømme bokse... suk.. Og evt. prøve med anden strøelse i en af boksene, for at se, hvis maddikerne kommer igen, om valg af strøelse har en indflydelse.





Stud. psyk.

BBH basisinstruktør 2010
Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se
www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea


0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 10:32

jeg må indrømme at jeg IKKE tror at det er madiker... madiker kan ikke formere sig i larvestadiet... så at de er gået fra et par stykker til et par hundrede på 2 dage det lyder godt nok skummelt.... er der nogle huller i jeres gulv hvor de evt kan komme op fra...???


Mor til Ehlana 23-03-07 det smukkeste barn i verden


www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 spyfluelarver
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 12:17

lyder det som om du har fået og hvis de kommer i sår æder de af dyret.


Kender en som ikke holdt nok rent hos deres udekanin hvorpå larverne gik i endetarmen på kaninen og kort efter måtte den aflives da ormene havde ædt store dele af den indventigt.


jeg ved ikke om de kan gøre så stor skade på heste, men du bør da lige forhøre dig hos din dyrlæge om det kan være sådanne bæster.

De er hvide og i den str du nævner.


held og lykke med bæsterne...de er bare ulækre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 OBS: 2 typer Stalosan
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 12:19

Hej.


Jeg ved ikke en dyt om maddiker, larver og lignende....


Men jeg har lige en kommentar vedr. Stalosan:

Der findes 2 typer Stalosan, den ene type dræber fluelarver, den anden gør IKKE.


Derfor: Hvis du forsøger dig med Stalosan skal du have fat i den rigtige type.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min plag står
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 16:06

også på tørv og jeg skal ned og se til ham imorgen, så vil jeg lige holde øje med om der er levende under ham


Det kan ikke være sådan nogle kompost orm ?




Mvh Janni


0
0
Svar på denne tråd
 
 hehe - jeg tror
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 16:30

jeg har løsningen - måske ;-)


Jeg kiggede nemlig lige i bogen: 'Biller i farver'.

Der var et billede af nogle larver, der ligner maddiker, men er skarnbasse-larver.

Og netop denne skarnbasse lever fortrinsvis af tadaaa:

hestepærer :-D


Det giver jo god mening - og er jo så nok ganske ufarligt ;-)

Om det er rigtigt ved jeg ikke, for jeg har jo ikke set dem i virkligheden - men det lyder da ret sandsynligt.


Lea, hils dine forældre mange gange :-)



:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 fluelarver
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 17:55

jeg tror temlig sikkert det er alm fluelarver der er udklægget pga at det har været lidt lunere igen. Så det også sidste år, hvor vi bla pludselig havde sommerfugle pga en enkelt dag med noget varmere end de foregående.

Og det passer jo også med at der den første dag er klægget mange og dagen efter færre.


Jeg ville strø med stalosanF i boksen jævnligt.


Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge og hamp
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 20:25

Hej Boble79; Dyrlægen var forbi i dag og fik en frysepose med orme og tørv med sig, så nu venter jeg i spænding på hvad han finder.. Jeg ved ingenting om orme, jeg ved bare at de ligner de billeder google finder frem af maddiker... Men nej, det lyder godt nok sært hvis maddiker ikke kan formere sig i ormestadie, at der så er kommet så mange nye.. Altså.. jeg synes bare de skal dø alle sammen.

Der er ingen huller i vores gulv - det er sement/ beton et-og-andet gråt og hårdt (så meget ved jeg om gulve )



Hej Lene 1; Heldigvis er (var) de kun i den nederste del af bunden, så der var ingen kontakt til hestene, men selvfølgelig kan de jo sagtens kravle op igennem tørven og opsøge hestene. Ingen af hestene har sår, muk eller andet, men jeg vil da holde ekstra øje!

Puuha, stakkels kaniner...

Mange tak! I dag tømte jeg den boks der var klart værst ramt, rengjorde og desinficerede (spray) med en stærk virkonS opløsning og lod det virke og fordampe, hvor efter jeg fyldte boksen med hamp. Så kan jeg jo se om de kommer igen - og hvis ikke, har det muligvis noget med tørven at gøre. Jeg har dog undersøgt nærmere og fundet ud af, at tørven er varmebehandlet og skulle i følge forhandleren være fuldstændig dødt.. Altså som udgangspunkt, der kan selvfølgelig sagtens komme bakterier i når hestene skider og tisser og alt ikke kommer med ud ved mugning..



Hej Thorup; Tak for info. Jeg ved intet om Stalosan, så det vil jeg huske hvis vi vælger at prøve med det.



Hej JLH ?Wannamus; Du skal kigge der hvor tørven er uberørt, men hvor der tisses og blot strøs ovenpå... Jeg håber ikke der er noget!!



Hej Nina; Det mærkelige er bare, at de ikke er i hestepærene... Ikke én eneste har jeg kunnet finde, og jeg har kigget rigtig meget i @!#$! :-)

Det skal jeg gøre!



Hej Metjen; Jeg ved intet om insekter o.lign, men er spyfluelarver ikke det samme som maddiker? Det lyder godt nok vildt med sommerfugle om vinteren... Dem ville jeg nu ikke have noget imod :-)



Stud. psyk.

BBH basisinstruktør 2010
Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se
www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea


0
0
Svar på denne tråd
 
 forfra
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 20:32

Jeg ville helt sikkert starte forfra!!

Ud med hele gøjemøget, simpelthen!!


Jeg ville dog også lige få dyrlægen ud, eller ihvertfald ringe og høre dyrlægens bud, på hvad det kan være!!


Jeg har flere gange fundet døde rotter og mus i tørv, men de har været fuldstændigt mumifiseret, helt tørre og der har ikke været noget der ligner maddiker, i nærheden af disse fund.


Men jeg kunne godt forestille mig, at de kan forekomme i tørv, da man ikke skifter bunden så ofte, men jeg rystede da det øverste lag op hver dag, så det ikke var for hårdt, for hesten at stå på, og der blev fjernet vådt hver dag, hvis det var virkelig vådt.


Men jeg selv, er jo helt vild med træpiller, super hygiejnisk, super nemt (der kommer kun det ud, der skal med ud), og så er det dejligt lyst!

Spåner er jo også rart, renligt og lyst, men jeg synes bare at der går, så meget til spilde...


Til NinA: Nu har du opklaret for mig, hvad det er for klamme, mærkelige larver, jeg finder ude i min have når jeg luer ukrudt, sådan helt op ad muren tit og gravet lidt ned. (der er meget varmt op ad vores mur, da soklen er et par meter høj, og lavet af store, flade granit sten, så der vokser også vindruer, uden drivhus, om sommeren) Men fy for den da, jeg har et par gange stødt på sådan en fed fætter, den ene gang fik jeg ramt den så der gik hul på den og det sprøjtede ud af den


Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd
 
 skadedyr
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 21:05

billenørder finder man på skadedyrlaboratoriet. Da jeg købte min ejendom i sin tid, var der nogle små kræ alle vegne. jeg sendte nogle døde ind til skadedyrlaboratoriet, som fortalte mig at det "bare" var kornsnudebiller. Det kostede ingenting og jeg fik en masse info om billen.

Tanja


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fluelarver
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 21:06

Hej


Det er sandsynligvis fluelarver du har.


Hvis du har startet på den bund du har fundet larverne i, mens der stadig var fluer i stalden, kan de nemt have ligget æg der så siden er klæget. Du skal tænke på at en bund holder godt varmen og derfor kan de nemt overleve deri.


Jeg arbejder med kalve og i den ene stald jeg har kalve i finder jeg stadig pupper fra fluerne når jeg muger ud.


Mit bedste råd vil være at muge helt i bund (husk at komme godt i kanterne og hjørner og fjerne det der ligger der, da det somregel er der de er)og så starte forfra. Evt muge ud ofte indtil de er væk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Almindelige fluelarver
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 17:34

Tror bare det er almindelige fluelarver.


Du kan vande med gift eller bruge snyltehvepse imod dem.


Fluelarver findes ofte i dybstrøelse, især langs vægge og ved stolper hvor bunden ikke trampes så hårdt sammen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sæt billede ind
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 09:11

Kan du sætte et billede ind af de små kryb, så skal jeg give dig svar med det samme!

Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også mig!!!
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 11:23

Jeg skal tage min SPRIT NYE stald ibrug i aften og har derfor brugt formiddagen på at tømme mine bokse i den gamle stald.

Sidste år stod hestene på tørv, men jeg var ikke tilfreds og har derfor brugt hør i år med en smule træpiller i.

Jeg havde et par enkelte tørveballer tilbage, og tænkte at de kunne lægges i bunden, og det gjorde jeg i den ene boks. Der har været flyttet rundt på det undervejs (lagt det vådeste ud til siderne) så det har ikke ligget i måneder samme sted...

Men hvad finder jeg under tømningen... HVIDE SMÅ LARVER!!! BVADR!!


De lå nederst - helt nede ved gulvet og krible krablede... I stimer.

Boksen er helt tømt nu, og den skal ikke bruges igen og jeg får ALDRIG tørv indenfor min matrikel igen. Det er vådt, koldt og nu også fyldt med maddiker eller larver...


Jeg kan oplyse at de små bæster IKKE kan li frost.

Jeg kan ikke sætte et billed ind Camilla, men jeg forsøger lige at sende dig en mail med et billed hvis jeg kan lokalisere krybene ude i møddingen - jeg vil da gerne vide hvad det er for noget min hest har delt boks med...


Der er INTET i de andre bokse, selv om træpiller også laver en solid bund.


www.barakah.dk

Opdræt af Fuldblodsarabere


Super smukt hoppeføl efter Champion forældre sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det at der
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 16:34

kan bo larver i bunden af en tørveboks betyder jo, at de kan overleve der ;-)


Og det kan de jo netop, fordi bunden ikke har ammoniak - som er giftigt for både larver og hestenes luftveje......



:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der findes 2
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 17:38

former Stalosan. En der dræber flueæg og desinficerer og en der kun desinficerer.Her bruger vi den der også dræber flueæg og der er aldrig problemer med æg eller lugt bare vi husker at bruge det jevnlig. Klorin ville jeg ikke bruge i en hestestald!


Smuk hoppe på 169 efter BH Don Romantic til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problematik
Forfatter: 
Dato:  16-01-2021 08:46

Hej😊

 

Jeg fandt dette gamle opslag vedr. maddiker i hesteboksen.

Jeg står pt i præcis samme problematik som TS beskriver - der er fundet maddiker lignene larver i ét område i boksen, der hvor hesten tisser. Mine heste står også på tørv.

Jeg vil høre om nogle kan være mig behjælpelig i forhold til at opklare dette, da jeg står på rimelig bar bund og dette opslag er det eneste af slagsen jeg kunne finde🙌

Mvh Matilde

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider