Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Rense sår - i hvad?
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 23:03

Hvad er bedst at vaske et halv åbent sår i?


Det bløder ikke, men er lidt åbent - det er på str med en pegefinger, både i bredde og længde. Han er dog hævet og jeg spuler i forvejen med koldt vand mod hævelsen da han er øm.


Men hvad er bedst at rense det i? Blot alm. vand når såret ser fint og rent ud? Eller saltvand? Sæbespåner?


:)


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shampoo
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 23:31

Jeg vasker så lidt som muligt - hvis såret er rent og pænt lader jeg det være.

Hvis såret er beskidt eller betændt vasker jeg med klorhexidin shampoo og lader det sidde uden at skylle efter.

Jeg bruger Surgical Shampoo fra Nettex (www.equidan.dk/DK/Produkter/ Produkter%20til%20heste/S%c3%a5r (x17x)%20skrammer%20(x9x)%20muk/ Surgical%20Shampoo.aspx), men der mange lignende på markedet.


Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blå Biotex
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 08:44

hej jeg vasker sår osv. i vand hvori der er opløst noget blå biotex(vaskemiddel) det er rigtig godt og der dannes ikke så meget arvæv bagefter, når så det er vasket og fint får det lidt sårpudder/hellosan/skinhealer...


held og lykke med såret

0
0
Svar på denne tråd
 
 sårsæbe
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 09:03

Hebiscrub fra apoteket - blid, men særdeles effektiv kirurg-sæbe.


Men som Lene siger, hvis såret er rent, så skal der måske slet ikke vaskes? Når lægninsprocessen er igang, skal såret helst ikke have blødt skorpen op gang på gang.


Blå Biotex er bestemt ikke til hud - dette er sæbe der er lavet til tøj. Er man i tvivl,, kan man jo prøve at lade den sidde på sine egne hænder i kort tid...


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 10:25

Som andre skriver, hvis såret er rent så er det bedst at lade det være. Ellers tager det længere tid.. Det samme med alle de cremer der findes til at smøre på såret, for at gøre heelingen hurtigere - Lad såret få ro, så går det meget hurtigere. Selvfølgelig er det svært, hvis der er mange fluer/insekter, så må man smøre med noget, men ellers giv det ro.

Det er sjælendt jeg bruger det ene eller det andet - Kun hvis der er mange insekter eller der er betændelse i såret. Som regel er det nok bare at skylle med rent vand.


Hvis jeg skal rense såret bliver der enten brugt klorhexidin eller evt. sæbespåner opløst i varmt vand.


Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anbefaler...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 16:28

En sæbe med klorhexidin, som er bakterie dræbende, jeg bruger Medi-scrub. Og ALDRIG blå bio-tex, får simpelthen knopper når jeg hører at folk tror det er et lægemiddel til sine heste. Det er meget skrap, tænk lige hvis man selv skulle have det i et sår.... Derimod bruger jeg ofte Medi-scrub på mine børns hudafskrabninger osv.

Når såret er rent, bruger jeg et Aloe vera produkt der hedder FIRST. Det er ekstremt sår helende...

Eller er der fluer eller andet der vil gå i såret, bruger jeg blå spray (jodspray) eller Stalosan salve.


Til salg:

Hoppeføl efter Tailormade Lancelot- Crelido - Limaro

Hoppe 1 år efter Blue Hors Doolittle - Crelido - Limaro

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sårplaster
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 16:40

Man kunne engang få noget der hed sårplaster, det skulle så vidt jeg husker ligge en beskyttende hinde over såret, men ved ikke om man kan få det mere og hvor godt der er. Det er efterhånden en del år siden jeg har brugt det. Hvad mener i andre om det?


Var det mig vil jeg holde øje med om såret er pænt og rent og heler som det skal og så bare lade såret få fred til at hele.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vask.....
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 17:02

Som flere andre skriver. Hvis såret ellers ser rent ud, så lad være med at vaske. Blå biotex er der delte meninger om, men skal det bruges er det KUN til gamle sår, ALDRIG til friske/nye iflg min dyrlæge. Ellers bruger jeg Mediscrub eller Iobac. Skal såret "lukkes" som beskyttelse mod fluer og snavs er Stalosansalve godt. Det laver en kunstig sårskorpe.


0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 20:10

Jeg kunne aldrig finde på at bruge blå biotex til sår, muk og whatever ;)


Jeg har faktisk bare skyllet det i koldt vand igår og idag. Idag er han rengående og hævelsen er faldet. Der udover er såret faktisk pænt, rent og på "vej" i healingen til at lukke sig fint sammen. Så jeg skyller fortsat blot og lader det være.


Tak for jeres hjælp :D


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rolig nu!
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 06:04

Blå biotex bliver faktisk anbefalet af adskellige dyrlæger. Bollerup, Nørhald og Jens Kristoffersen har anbefalet det til dybe sår. Både dem der er blevet syet, og dem der ikke er. Der er et enzym i netop Blå Biotex, som åbenbart gør det anvendeligt til sår.


Jeg rider ved eksamineret berider Lars Lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 
 dkddkdkk
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 07:41

Jeg vælger at tro, at dem der mener at deres dyrlæge har anbefalet blå biotex til alm. sårbehandling, simpelthen har misforstået noget...


Eller også er vi ude i noget "jeg har hørt..." snak.


Jeg undrer mig over, hvad folk kan finde på at behandle deres heste med. Markedet er fyldt med produkter som er testede så godt som muligt. Brug dog dem...



Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har en
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 07:44

medi-scrub, en surgial shampoo og en surgial plaster stående.

Til den type sår ville jeg første dag skrubbe det godt med fx medi-scrub, men derefter, såfremt det er rent, bare skylle det godt med vand.

IKKE noget sårsalve eller lign.

Mit sårplaster bliver kun brugt hvis såret siddet et udsat sted, fx på benene.



Less is more. Alt det gejl vi kaster efter hestene er noget værre rod. Især får jeg knopper af folk der sprayer BH sårsalve på alt der kan ligne et sår.

Det er fantastisk til hudafskrabninger og lign.


Mvh. Tine


Klipning tilbydes på midtsjælland og Køge området.


0
0
Svar på denne tråd
 
 saltvand
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 08:57

som sygeplejersker,så tyr jeg til saltvand og sår pudder,om sommeren ,når der er fluer bruger jeg sårplaster,da det forhindrer at fluer går idet.Hvis såret er beskidt bruger jeg vandslangen til at skylle skidtet ud,det er bare vigtigt at holde det rent og tørt og lade være med at smørre en masse creme på.

Hvis benet hæver får mine heste magnet gamacher på .Hævelsen forsvinder og det hjælper på sår healing ---hver gang




www.danglo.dk


Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 blå biotex
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 12:20

bruger jeg helt klart til alle slags sår. Er anbefalet af dyrlægen for mange år siden. Det var bl.a det eneste min gamle superhysteriske hest fandt det behageligt at blive vasket med!!!

Tinker med megen hår, blev vasket over hele kroppen 1 gang om måneden, blev superhvid og flot, så det kan det også bruges til. Og så koster det ikke en "bondegård" som mange hesteprodukter!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sår renser
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 13:01

jeg har altid brugt aloevera produkter- med så højt indhold af aloevera som muligt... det fåes både som gele og spray og creme eller olier, sys personligt sprayen er bedst.

undgå alle produkter med parabener og parfume...

hvis såret er meget beskidt, r en gang lunkent vand med opløst sæbespåne helt udemærket, til at vaske.

du behøver ikke efterbehandle såret...

hvis såret er meget udsat vil jeg smide en lille bandage uden over når hesten er på fold, for at holde det rent for mudder og jord... man skal helst passe på man ikke overdriver med alle mulige produkter. sørg for hesten er dækket ind med vitaminer mineraler og sporestoffer, så skal den nok selv klare at hele:)


***Find Your Cowboy Inside***


0
0
Svar på denne tråd
 
 sår....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 14:10

hvis det er pænt kommer jeg helosan på.. bare en god klat..

ellers vasker jeg det i sæbespåner, i hånd varmt vand..


Stine nu med Frontiers Chico

ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter,

derfor spørger jeg min hest!

horses4you.skysite.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 14:23

Der nu gået nogle dage siden. Hesten er stadig en smule hævet, meget mindre end første dagen. Han er ikke halt mere :) Såret er begyndt at lukke sig super flot sammen. Der ingen betændelse i og det ser rent og pænt ud. Jeg har blot spulet med koldt vand alle dagene. Første dag rensede jeg det i sæbespåner :)

Jeg har spulet med koldt vand mod hævelsen og så ind i såret. Har valgt ikke at smøre alt muligt på :)


Så det har hjulpet..


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 anja anja
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 23:36

blå biotex, er en af de ting jeg også fik anbefalet af min dyrlæge for mange år siden, da min miniature skulle have amputeret halen efter et alvorligt bid fra en rideskolehest. i dag har hun ingen arvæv, og hun har en smule hale.


det er ikke bare noget nogenhar hørt- men faktisk noget der virker!

det virker også fortræffeligt på vores belgier når han skal have vasket benhår. og han hader ellers vand...


det er altid noget jeg har på lager herhjemme i stald apoteksskabet. jeg vil også hellere bruge min erfaring, og kombinere det med hvad min dyrlæge siger:) end at bruge en frygtelig masse penge på noget der står hest på der koster en halv arm. og som halvdelsn af tiden ikke virker ( ja jeg har også været ret uerfaren inden for heste verdenen for mange år siden, og købt gud ved hvad og hvor mange hesteprodukter)


godt at høre hesten har det bedre:)



Børn er små engle,

hvis vinger krymper i takt med føderne vokser



HØ købes postnr 6893

0
0
Svar på denne tråd
 
 dkdkddkdk
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 07:28

Stald Kandelsdorff, du kan jo blot prøve at smide sæben i et sår på dig selv... så tror jeg du vil ændre holdning og bruge midler som er beregnet til hud/ sår


At det "virker" og forhindrer arvæv, tja, det er jo altså fordi det ætser. At det kan være nødvendigt i visse tilfælde skal jeg ikke anfægte, men at bruge det til alm. sårbehandling eller uden en dyrlæges anbefaling er uklogt.


Hvad du gør derhjemme er naturligvis din egen sag, men da forskning viser, at denne sæbe kan være direkte skaldeligt på hesten, synes jeg man skal passe rigtig meget på med at "kaste" omkring sig med dette råd...


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sårspray
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 14:17

Jeg syntes sårspray fra bla. blue hors (den der lilla spray) virker super godt. Vasker i rent lunkent vand uden sæbe, her efter sprayes sårspray på. Har hele flere store grimme sår med dette.


Til mindre sår bruger jeg en ren aloevera gel (Fra LR)


Sara Egekjær


Forhandler af super lækre Aloe vera produkter, til dyr og mennesker, fra LR

0
0
Svar på denne tråd
 
 Medi-scrub
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 19:41

fra apoteket er det bedste og anbefalet fra egen dyrlæge.


Jeg har set hvilke skader blå biotex kan lave, så jeg anbefaler ikke at bruge dette til sår.

Det er jo fremstillet til at vaske tøj i, og til at fjerne oliepletter.... det siger jo det hele om, hvor aggressivt blå biltex egentligt er.










Tag det roligt og nyd dagen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 anjaanja
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 22:08

hihi... :) nu er det jo ikke koncentreret biotex det er en lille mængde der opløses i tempereret vand...

jeg vil godt tro at det ikke er så rart når man tøre det i et sår - sådan helt koncentreret... o",)

men opløst i det rigtige forhold er det faktisk ganske behageligt. jeg har selv meget sart hud, eksem og kan ikke tåle de fleste vaskemidler, men jeg reagere ikke på biotex opløsningen når jeg vasker mine hestes sår osv med det. så helt forfærdeligt tror jeg nu ikke det er og jeg lytter til min dyrlæge som har sagt jeg skal bruge det


- for år tilbage havde jeg en plag der var lånt ud som selskab. en dag på folden fik hun bagbenet i hegnet ind til fårene på nabo folden, hendes kodeled blev skåret op og dyrlægen kom - han ordinerede bla. vask i blå biotex, hans grund til dette var at sådan et sår kunne gøre hende halt hvis der blev dannet for meget arvæv. dette skulle biotexen forhindre pga. de særlige enzymer der er i det...

min hoppe helede og blev haltfri hun er i dag solgt til norge, hvor hun bliver brugt i sporten

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åååh nu igen... :(
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 00:00

At man ikke er enig eller bruger noget andet, der efter ens egen overbevisning simpelthen bare er det eneste rigtige, giver ikke automatisk én ret til at udstille andre som de rene dyrplagere! Det er lidt træls at nogle tror de er så meget klogere end andre, at de kan tillade sig at nedgøre andres erfaringer og gode råd...


Jeg har også fra flere sider hørt rådet om Blå Biotex, bl.a. fra min kære (nu desværre afdøde) smed og fra dyrlæger. Og hvor netop det virksomme enzym skulle have rigtig god gavnlig virkning. Og lad nu være med at sammenligne heste og mennesker, vi er altså ikke ens sat sammen og kan derfor heller ikke tåle de samme ting...


Prøv at nærlæse indholdsfortegnelsen på de "rigtige" hesteprodukter, tror I nødigt ville bruge dem på Jeres egen krop! Og "natur-produkter" kan ligesom kunstige produkter lave mindst lige så stor skade. F.eks. er temmelig mange blevet ret alvorligt syge af diverse naturlige kosttilskud... Så slå koldt vand i blodet og gør det DU synes er rigtigt. Det gør vi andre... ;)


0
0
Svar på denne tråd
 
 nårh ja jeg havde
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 00:21

godtnok lige glemt hvorfor det som regel er jeg aldrig kommer her på hestenettet mere- fordi man ikke kan sige sin mening eller komme med gode råd uden at blive haglet ned.


når det er sagt har jeg over 25 års erfaring med heste- og fik anbefalet blå biotex for over 10 år siden af en helt fantastisk dyrlæge, og har brugt dette siden- med ene af gode resultater.


jeg kan godt forstå folk tænker- ej vaskepulver! men det er et af de eneste produkter jeg har set med denne virkning. og skulle jeg være rendt i et problem med sår selv- ja når man har haft fingrene oppe af lommen, så bruger jeg også blå biotex- og tager og hælder det ud i hånden inden jeg blander det i vandet- og derved også kommer i nærkontakt med det i "ren " form. heller ingen problemer her.

( og det skal lige siges jeg er multiallergiker og ikke tåler ret meget i form af vaske pulver eller skyllemiddel, men denne er der ingen problemer med)



jeg vil da gerne se dokumentation og billeder af de "skader" blå biotex har forårsaget.hvis der intet dokumentation er- så er det en fis i en hornlygte." en har hørt eller en vens ven har fortalt" genren...


jeg dikterer ikke hvad folk skal gøre eller mene og derfor forventer jeg også at min mening og erfaringer blir respekteret.



Børn er små engle,

hvis vinger krymper i takt med føderne vokser



HØ købes postnr 6893

0
0
Svar på denne tråd
 
 klorhexidinpudder
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 09:28

hej.


Jeg bruger klorhexidinpudder medic 1%, købes på apoteket.

Fordelen ved pudderet er at det holdes tørt, samtidig med at det renser.



0
0
Svar på denne tråd
 
 delte meninger
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 09:34

Jeg har set et billede i et hestemagasin engang, hvor de forklarede, at man risikerede såkaldte "blomkålsdannelser", ved at bruge biotex og lignende.

Det er jo ikke meget dokumentation at komme med, for jer andre, når jeg ikke kan finde artiklen, men bare et lille pip om, at et eller andet sted derude i den store bladverden ligger der faktisk på skrift en dyrlægeanbefaling, der siger, at man ikke skal bruge det. Så det er ikke bare "en vens ven, der har sagt". Der er må jo følgelig være noget uenighed om emnet blandt dyrlægerne også.


Jeg har aldrig stået i en situation, hvor det ikke kunne klares uden biotex, og derfor vælger jeg indtil videre ikke at gøre det. Jeg synes altid, at man skal vælge det produkt, der har mindst mulige bivirkninger, hvis der er flere alternative muligheder.

MEN stod jeg i en situation, hvor dyrlægen sagde "der er ikke andet, der virker, men lige præcis blå biotex kan redde din hest" - ja så prøvede jeg det nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæger
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 10:07

En hurtig søgning på google giver et par meninger om biotex:


en dyrlæge
www.heste-nettet.dk/nyheder/3682/


en anden dyrlæge
www.horsedoc.dk/saarbehandling.html


Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mediscrub...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 12:31

... er ikke dyrt, og i en lille flaske er der til lang tid. Og saltvand i er også godt - og endnu billigere!


Jeg ved godt at nogle dyrlæger har anbefalet blå Bio-tex - men selv dyrlæger kan tage fejl!


Det er lidt som det med at bruge kamillethe til øjenbetændelse på heste (og børn) eller bruge Atamon mod muk - det har været noget "man altid har brugt" - men det betyder ikke at det er det bedste, eller at det er uskadeligt.


Hvorfor ikke vælge at lære nyt? Specielt når det ER bevist at det "man altid har brugt" måske er skadeligt.


£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 21:43

Og neeeej - hvor må det være fantastisk at få vasket sår i SALTVAND, det er også det første jeg gør når jeg får et sår. I med noget salt da! Men jo, jo måske virker det da. Det er der jo også dyrlæger der anbefaler! Ligesom Blå Biotex... Prøv nu lige og læs indlæggene fra de som har meget sart hud og ikke kan tåle ret meget. De kan faktisk godt tåle biotex.


Og hvad er der nu galt med kamillethe til øjenbetændelse. Det har nu altså altid virket her hos mig på både mig selv, børn og dyr! Men du hælder altså hellere kemikalier i øjnene på dine børn og dyr??? Eller hvad...


Lad nu være med at nedgøre de gamle husråd og rådet fra rigtig mange dyrlæger og andet godtfolk (der ikke skal tjene penge på at prakke dig noget på!) - og ikke mindst andre på dette forum, frem for det medicinindustrien og producenterne binder dig på ærmet. Der er altså også noget der hedder sund fornuft....;)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider