Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forkølelse. Hvad kan jeg gøre?
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 22:05

Hej.

Jeg har lige købt en ny hest, og hun er desværre blevet forkølet. :(

Jeg har aldrig haft en forkølet hest, så ved ikke hvad jeg kan gøre som er bedst for hende.

Hun er meget snottet og det har en gul/grøn farve og har lidt rallende lyde ved vejrtrækning.

Synes i jeg skal ringe til dyrlægen, eller hvad kan jeg gøre som er bedst for hende?

Hun fik regndækken på for et par dage siden.




Simone & Ja'thopa OX
- Og nu også med den smukke DY Shahlia OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Hestegalleri - Ja'thopas Hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 22:18

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til dyrlægen som det første på mandag (og så i øvrigt holde øje med hestens temperatur indtil da og ringe til dyrlægen hvis den får feber eller bliver sløj i det hele taget). Forkølelser skal tages alvorligt (også selvom man nødvendigvis ikke gør det med sig selv ), da de i værste fald kan ende med kroniske skader på luftvejene. Indtil på mandag må hesten ikke rides og du kan eventuelt give den varm mash med kamille (fra kamilletebreve el.lign.) blandet i.


Jeg plejer selv at have den regel, at så længe snottet er gennemsigtigt, og hesten ellers ikke er generet,så reparerer jeg selv på det, men når det bliver gul/grønt, så er det en dyrlæge opgave. I dit tilfælde, hvor man kan høre det på hestens vejrtrækning, er det uden tvivl et dyrlægekrævende problem. Om ikke andet så for at tjekke, at der ikke er tale om lungebetændelse. Jo hurtige din hest bliver behandlet, des mindre chance er der også for, at de andre heste bliver smittet.


God bedring!!


Mvh Lise og


Chinaco


0
0
Svar på denne tråd
 
 forknølet ;P
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 22:22

Hej Simone


Først og fremmest tillykke med smuksakken - så har du endnu en Drøm i samlingen


Mht forkølelsen, så ville jeg klart ringe til dyrlægen.... Hvis hun er snottet og det ikke er klart men derimod gult/grønt, tyder det på en infektion og at hun må igennem en omgang penicilin...

Så se at få ringet


Knus

Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 22:23

Hun har fået varm mash de sidste to dage, og hende appetit fejler heldigvis ikke noget.

Derudover er hun også frisk, og har massere energi.

Hun er kun to år, så hun laver ikke noget som gør hende anstrengt.

Vil kontakte dyrlægen på mandag, hvis ikke hun har fået det betydeligt bedre. :)




Simone & Ja'thopa OX
- Og nu også med den smukke DY Shahlia OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Hestegalleri - Ja'thopas Hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge på
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 22:46

Jeg ville få en dyrlæge på, når hesten er snottet som du beskriver.


Der er iøvrigt kværke i "omløb" - ikke at jeg siger at din hest har dette, forhåbentlig, men man skal være obs.


God bedring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 22:50

Tror jeg ringer imorgen i stedet for på mandag. :(




Simone & Ja'thopa OX
- Og nu også med den smukke DY Shahlia OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Hestegalleri - Ja'thopas Hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 halstørklæde
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 15:02

jeg havde en som havde tendens til forkølse hvert efterår når regn og blæst kom. Jeg gav hende et halsdækken på. Og selvfølge også et alm dækken thi hi. Halsdækken er nem at montere grime og en elastik gjord. Det hjalp. Men ja i dit tilfælde så lige en dyrlæge omkring :-)



heste sælges


http://www.stald-lgo.dk/




0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 23:11

Vær obs på at hvis hesten lige er ankommet hos dig til et nyt opstaldningssted er det NORMALT at hesten godt kan få en virus eller blive forkølet pga af de nye baktier på stedet. Cashew blev det samme den gang jeg købte ham og nogle dage efter han var ankommet, blev han os syg med virus med dyrlæge og hele skidtet.


Når snotten er gul er det en virus og når snotten er klar/hvid er det forkølelse. Ved gul snot skal der tilkaldes dyrlæge så hesten kan få noget antibiotika/pencillin som slår virussen ned. Har hesten feber?


Du kan som supplement fremover give hvidløg dagligt (det virker) og indtil mandag hvor du kalder dyrlæge - give hende nogle gode dråber Rød Solhat i sit foder (kan købes i matas og apoteket. Det dyrt - 100,- for mini flaske, men det hjælper og kan tage forkølelse fremover i opløbet)


Men ja, dyrlæge ud. Der ingen andre valgmuligheder da hun skal ahve noget mod det, så hun kan komme af med det igen.

Du skal os være klar over at de fleste virusser smitter.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 22:03

Har ikke haft dyrlægen ude, da hun fik det betydeligt bedre igår, og idag havde hun det endnu bedre.
Hun har fået meget mere liv i øjnene og har ingen problemer med vejrtrækningen mere. :)
Hun har heller ikke noget gult eller grønt snot mere, nu har hun kun noget enten gennemsigtigt eller hvidt snot. :)

Så med mindre hun lige pludselig får det dårligt igen, så får jeg ikke dyrlægen ud. :)




Simone & Ja'thopa OX
- Og nu også med den smukke DY Shahlia OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Hestegalleri - Ja'thopas Hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 22:06

det lyder dejligt :-)

krydser fingre men lyder som det er over




heste sælges

http://www.stald-lgo.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit forslag
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 09:17

ring til dyrlægen når hestes vejtrækning ikke lyder som den skal det kan være lunge betændelse og det er kun dyrlægen der kan gør noget ved...


men ellers så giv den 1 liter kamilie te om dag gerne lidt lunket, det er super godt lige som det er for os mennesker og hestene elsker det, især hvis du putter lidt sukker i... smiler


knuzz

0
0
Svar på denne tråd
 
 sandra..
Forfatter: 
Dato:  21-09-2010 11:50

Jeg er ret sikker på, at man netop ikke giver antibiotika, hvis det er en virus. Hvis du har ondt i halsen og går til læge laver de også en test, for at se, om det er en virus eller en halsbetændelse, da antibiotika ikke virker mod virus. Min dyrlæge har også sparet mig for et par besøg, når han, efter jeg har opremset symptomer (feber, mathed, lidt hoste mm) i telefonen, har været ret sikker på, det er en virus, og derfor har sagt, der ikke er nogen grund til, at han kommer, da han ikke kan gøre noget ved det alligevel. Men ja man skal selvfølgelig holde øje med, at det ikke "sætter sig" på luftvejene.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider