Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hævelse over torntappe i sadelleje
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 17:59

En hest, jeg har lånt, får små hævelser over torntappene midt i sadellejet. Ca. af størrelse og tykkelse som to tyvekroner, ligger på langs af rygraden, en lille smule asymmetrisk, nærmest nyreformet. Der er ingen smertereaktion ved tryk og hævelserne er helt forsvundet efter 1½ time.


Kommer ikke ved longering trods ret mange travrepriser i longen.


Jeg tænkte at sadlen var for smal i kammeret lige på midten, og fik en sadel med 8-9 cm bredt sadelkammer (og det er bredt kan jeg fortælle!) på prøve fra sadelmageren. Men desværre var der igen hævelser efter ca. 3 kvarters ridning på banen, hvoraf de to tredjedele var i skridt.


Jeg vil prøve at longere med gjord og underlag for at se om varme har betydning, og jeg vil også longere med sadel uden rytter og undersøge om det bringer hævelserne frem.


Sadelmageren fortalte at han en gang tidligere har skullet finde sadel til en hest med hævelser over torntappene, hvor dyrlægen havde fundet ud af at problemet lå i ligamenterne og en gammel skade, og at hævelerne kom, når hesten arbejdede - uafhængig af sadlen.


Jeg får fat i dyrlægen i næste uge, men vil også gerne høre om der er nogen af jer, HN-brugere, der har erfaringer med noget lignende.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har oplevet noget
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 23:23

af det samme, og de 3 dyrlæger jeg har hørt ad, ser man det som varme knopper. Og så længe de ikke ligger hvor sadelen er, så var de ikke bekymret. Og den ene af dyrlægerne var kiopraktor uddannet, den anden var heste-fag dyrlæge.

Nogen dage kommer de slet ikke og andre dage, er der et par stykker.



se arrangement på Stald Miller på dette link http://www.staldmiller.dk/15773636

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv lige at lægge....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 00:10

..... lammeskind direkte mod ryggen.


Min tidligere hest kunne også få lidt af de buler, hvor man ikke lige syntes at sadlen overhovedet rørte.


Men lam hjalp på det :-)




Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 mulig skade
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 10:54

Jeg tænker skade/r i området. Enten på sener/ligamenter eller simpelthen kissing spine problematik


Lækker Spalding dressur sadel sælges

Sorte søger lille part


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 15:49

Tak for jeres svar, som alle bliver taget med i overvejelserne.


Jeg vil forsøge med lammeskind direkte mod ryggen inden dyrlægen kommer. Jo flere erfaringer jeg kan komme med, jo bedre - går jeg ud fra.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 14:08

Min hest fik en bule først i marts. Jeg gav sadlen skylden og prøvede lige som dig alt muligt.


Hun var til dyrlæge for ca 3uger siden. Hun blev både scannet og kom i røngten. Hun har rullet sig på en sten eller noget i den stil. Skadet mellem to torntappe, fik keropraktik da den ene torntap sad lidt for højt. Hun skal stå 3-4mdr og så tjekkes inden jeg starter med at ride hende igen. Men de lover hun bliver ridehest igen.


Jeg frygtede hun var 'total skadet' så jeg er meget glad og lettet. Håber du også får et svar fra dyrlægen du kan være glad for.


Mvh. Maya c")


Askely... www.askely.net

HorseLux forhandler.


GRATIS: halm rundballer

OPSTALDNING TILBYDES FRA EFTERÅRET!!!! 4293 Dianalund


0
0
Svar på denne tråd
 
 Slimsække over torntappe
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 15:40

Dyrlægen sagde, at når der ikke var nogen smerteraktioner eller andre protester ved ridning, så var der sandsynligvis blot tale om nogle hævelser af slimsækkene, og det skulle være uproblematisk.


Jeg skal i første omgang forsøge at få underlaget trukket godt op i sadelkamret og så melde tilbage om nogle dage om det har gjort nogen forskel. Jeg synes nu altid jeg trækker underlaget op i kammeret, men nu prøver jeg at være ekstra opmærksom, og så går vi videre derfra.


Dyrlægen havde selv haft en hest, som fik små hævelser over torntappene, og det havde aldrig givet yderligere problemer.


Askely: gik bulen på din hest væk igen efter du havde taget sadlen af eller var den der hele tiden?


Kiropraktor Rikke Andersen kommer i stalden om en måned. Jeg vil høre om hun kan tage denne hest med oven i de andre.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 NinaSt
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 17:53

Bulen gik ikke helt væk, men tæt på, af hun ikke blev redet.

Få dage efter keropraktikken var den helt væk.



Mvh. Maya c")


Askely... www.askely.net

HorseLux forhandler.


GRATIS: halm rundballer

OPSTALDNING TILBYDES FRA EFTERÅRET!!!! 4293 Dianalund


0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden underlag = ingen hævelse
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 08:52

Jeg red uden underlag under sadlen i går og der kom ingen hævelse. Det ser altså ud til, at dyrlægens bud på årsagen var rigtig.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overanstrengelse
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 21:56
Hejsa, min hest har det samme "problem", havde ham nede hos Ansager, hvor ham blev tjekke fra nakke til halerod, uden de fandt noget. Dog sagde de at hvis hesten pga træthed kompensere for evt trætte muskler eller lignende, så kan de små muskler langs ryggraden krampe og ligesom poppe op...... Jeg fik at vide at det var vigtigt at jeg lyttede til de træthed signaler som han sender, og så stoppe når vi kommer dertil. Det skal lige siges at jeg absolut ikke har redet ham hårdt! Han er blot svagere i muskulaturen end andre, og kræver derfor mere optræning end andre. Jeg kunne heller intet mærke når vi red, kun se det når vi var færdige, så det lyder 100% som din.


GRÆSNING TILBYDES TIL NØJSOM VALLAK EL. HOPPE PLAG - FULD PASNING, DAGLIG OPSYN SAMT EVT. FODRING. BELIGGENDE I LILLE BY MELLEM HORSENS OG BRÆDSTRUP

Mvh Christina, dejlige MetriK og Secret ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Muskler oven på torntappene?
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 12:22

Men, MetrikSecret, der er vist ingen muskler lige ovenpå torntappene - altså midt på rygraden, og det var lige på midten, at min låne-hest fik hævelserne.


Som du selv skriver, så er der muskler langs med rygraden, og det er interessant at høre at de også kan give "buler" efter ridning, som forsvinder igen. Lige nu synes jeg jo, at buler på heste-rygge er et rigtig interessant emne .




Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg var sikker på
Forfatter: 
Dato:  01-07-2010 15:30

at disse buler skyldes sadlen var for smal i kammeret, selvom min sadel er en albion platinum der er ca. 9 cm bred, men hvis det skyldes varme er det jo en anden ting.

Hvordan går det med din Nina? Jeg har også tænkt mig at ride unden underlag i dag for at se om det kommer eller ej. spændende emne - har aldrig hørt om det før...


Ejer af Saxer Æsted

-Opstaldet i Hit Aktiv i Herlev

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tra la...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2010 15:43

Jeg tror egentlig det er ret udbredt med de her knopper på rygraden eller lige omkring rygraden.


Jeg har netop købt ny hest, og hun er den 3. jeg oplever det med.


Men de forsvinder igen, og hun har ikke ondt, når man rører ved det.



Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 Knopper langs rygraden
Forfatter: 
Dato:  01-07-2010 16:35

Min hoppe var også begyndt at få knopper/hævelser efter ridning. I starten red jeg uden underlag, og knopperne kom en gang i mellem. Af anden årsag begyndte jeg at ride med en ergopur pad, og så gik det helt galt.


Nu rider jeg med et bommuldsunderlag under ergopur padden, og knopperne er helt væk, så jeg tror det handler om at min hest har brug for noget som kan "suge" varme.







Mvh

Mette


Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her



0
0
Svar på denne tråd
 
 interessant...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2010 13:29

Ok, det lyder interessant at jeres ikke konsekvent har det, og at i har oplevet det på så mange forskellige heste. Jeg red bare uden underlag i går, hvor den så stadig fik en lille bule - hvilket jo ikke rigtig stemmer overens med varmen der ikke kan komme væk?! Bryder mig bare ikke om at der kommer hævelse efter den har gået med sadel og arbejdet... Får lige en sadelmager ud i dag for at tjekke sadlen igen igen...


Ejer af Saxer Æsted

-Opstaldet i Hit Aktiv i Herlev

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har også.....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 00:54

..... prøvet ved min tidligere vallak at knopperne kom på rygraden, hvor jeg red uden sadelunderlag.


Men lammeskind direkte på minimerede det væsentlig.





Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 trilrilralle
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 12:25

Giver LouiseN ret lammeskind direkte mod ryggen..

Min hoppe fik bule nederst på mankebenet, sadlen kunne umuligt ramme.

Min vallak fik bule rundt om en torntap ca på midten af ryggen, som også forsvandt efter en 1/2 time, det hjalp med en spalding sadel der er ekstrem bred i kammeret netop på midten..

Tror også det er mere almindeligt end man tror, der er måske bare ik så mange der er obs på at kigge efter, ligesom man skal mærke efter om kopjernet har lavet tryk, hvis det er blevet for smalt, der kan også være bule som er svære at opdage..


Elsker dressur når det bliver en kunst! Rider i Spalding dressursadel :))

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 15:43

spændende tråd at følge med i, da min egen hest får det samme...


hun har prøvet flere forskellige sadler, og alle giver hende bulen... den er lige i starten hvor ryggen bliver "lige" (efter lansemærket), og den ligger på rygraden, ud mod højre side (der er intet i venstre)...


hun får det dog IKKE hvis jeg rider hende med en lammeskinds sadel...



overvejer om jeg skulle prøve jeres råd med lammepad direkte mod ryggen for at se om det gør en forskel...


hun er ligeledes tjekket i hoves og numse... endda scintigrafi har hun fået lavet, og der er ingen raktion i ryggen...


Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848


0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er frorskel
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 16:22

på varmeknopper og så de her hævelser, er min erfaring. Jeg synes hævelserne (som er bløde og sidder helt inde bed torntape) må komme fordi et eller andet for lagt tryk der. Hvis hesten før har været generet i det område, så vil den lettere hæve op igen.


Varme knopper er lidt mere hårde i det og kan komme i hele sadellejet, det har min hest døjet med, men lam direkte på ryggen var løsningen i det tilfælde.

Er det den første type hævelse hesten får, så vil et lam gøre at der er mindre plads i kammer og ofte give hævelse.


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 jannej...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 17:05

Mja, jeg har så oplevet dem på rygsøjlen, hvor lam direkte på afhjalp det en hel del.


Men ellers har jeg faktisk også tænkt om trykket fra en sadel kan "skubbes" videre til at sidde et sted, hvor sadlen slet ikke er i kontakt med hesten, altså på rygsøjlen.


Mærkeligt er det dog, og en anelse frustrerende - dog ikke så frustrerende som så meget andet, så længe hesten tilsyneladende ikke reagerer negativt på dem :-)



Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 lammeskind
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 23:35

Louise; du har ganske ret i at det ikke er så frustrerende som så meget andet, men jeg er alligevel lidt bekymret for at det på længere sigt kan gøre skade. Men jeg vil da prøve med lam direkte på ryggen i morgen og se om det hjælper, selvom det er meget lidt han hæver op hvis jeg rider uden eller med dressurpad, men det ville jo uden tvivl være bedst hvis der slet ikke kom nogen hævelse...


Hilsen

Thilde


Ejer af Saxer Æsted

-Opstaldet i Hit Aktiv i Herlev

0
0
Svar på denne tråd
 
 Status?
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 12:04

Hej,

Dette er en gammel tråd, men måske nogen af jer, der har skrevet i den, ser dette, og vil skrive om, hvordan det gik sidenhen?

Jeg har netop købt en 5-års pony, og 3. gang jeg rider den, får den to hævelser/buler i sadellejet, som beskrevet i tråden. De forsvinder efter 10-15 min. Ponyen er på ingen måde øm.

 

Tidligere ejer har aldrig oplevet det før.

Dyrlægen har set på det og mener, det er sadlen.

Jeg har haft sadelmager ude, har prøvet to forskellige sadler (købte sadel med som den var vant til at gå med og så har jeg prøvet en hel ny sadel for at se, om bulerne også kom med den), lammeskind direkte på ryggen, gelepad direkte på ryggen etc.

Bulerne kommer stadig.

 

Derfor vil jeg meget gerne høre, hvordan jeres heste/ponyer har det i dag?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  28-06-2017 07:38

Jeg har ikke knækket koden, men min får dem ikke i øjeblikket.

Skiftede til en bomløs sadel, men de kom stadig. Forsøgte forskellige underlag uden resultat. Så gav jeg op.

 

Siden har jeg ikke ændret så meget, men bulerne holdt pludselig op med at komme. Årsagen til de kom er således ukendt, så jeg kan ikke bidrage med nogle guldkorn.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knopper/buler langs rygraden
Forfatter: 
Dato:  28-06-2017 15:22

Min hest fik på et tidspunkt hævede knopper eller buler omkring torntappene efter ridning, jeg fandt ud af at det var pga. underlaget og den måde det lå på. Hvis jeg ikke får trukket underlaget helt op i kammeret på sadlen, så kommer bulerne. Men hvis underlaget ligger , så rygraden er helt fri, så kommer der ingenting. De buler min hest fik forsvandt ca. 10 minutter efter ridning. Måske varmeknopper eller fordi underlaget har presset forkert ned på rygraden, ved det ikke. Men det hjælper at hive underlaget helt op i kammeret :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider