Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gæringskolik/luft i blindtarmen
Forfatter: 
Dato:  16-01-2009 22:08

For godt 1 måned siden havde min hest kolik, luft i blindtarmen, i forbindelse med diarré. Han fik drop med kalk, sonde med olie, smertestillende osv. 2 dage senere står han med forstoppelse - formentligt pga. væskemangel efter diarrén. Han kom sig og kom igang med ridningen igen.


Nu er det så desværre at han er syg igen.

Dyrlægen var ude natten til torsdag og behandle ham med olie osv. Torsdag morgen var de ude og behandle igen mod smerter. Og kort efter dyrlægen var kørt smider han sig på folden og vil ikke op før efter et par minutter. Dyrlægen kommer igen og tager blodprøver, lytter, mærker osv. Igen er det luft.


Torsdag aften går det så helt galt kort tid efter en gå tur. Dyrlægen kommer og det er helt helt galt. Han kaster sig rundt af smerter. Dyrlægen "doper" ham og der falder ro på. Blindtarmen er fuld af luft og tæt på at sprænge. Vi vælger at tage chancen og tømme blindtarmen på ham. Det gøres ved en kanyle udefra og ind i tarmen. Der suges og suges en lille times tid hvor man bare kan se hesten svinde ind samt få det bedre. Han får også her drop med kalk.


Indtil videre er han stadig i bedring, men frygten for at miste sidder stadig dybt i mig. Jeg MÅ finde årsagen til hvorfor det kommer. Der er taget blodprøver der viser ALT er godt, foderet er gået igennem osv. Vi er blevet einge om at stoppe med wrap og kun give ham alm. hø - måske wrappens gæring kan være årsag, måske ikke...


Er der nogen herinde der har lign. erfaringer - gode som dårlige..??

Hvad gjorde I, hvad var årsagen, overlevede hesten osv. osv.


Jeg er fyldt med frygt og håber (ja, det lyder forkert) nogen har erfaringer at dele ud af..



Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen


KLIK HER for at se hjemmeside


- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 
 gæringskolik
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 00:58

Jeg har syv ni tretten aldrig ejet en hest med kolik... indtil for en måned siden. Vores heste har altid fået, og får stadig oceaner af stråfoder af rigtig god kvalitet. Tørt grønt wrap i enorme mængder, alt hvad de kan æde.

Men så var det at den unge skulle vaccineres, og derefter blev hun syg. I to dage spiste hun ikke hele sit krybbefoder, som er ganske lidt (læs 900 g suregrow dagligt). Wraphøet spiste hun ganske givet også lidt mindre af. Men det stod så kun på i to dage, og derefter skænkede jeg det ikke en tanke, indtil hun en uge senere fik gæringskolik. Vi opdagede det i opstartsfasen, så reelle koliksymptomer fik hun aldrig. Men smertestillende fik hun, og... så fik hun altså antibiotika. Gæringskolik hænger ofte sammen med en infektionstilstand i tarmene, og her kan det altså skyldes hun ikke har spist rigtigt nogle dage. Det dræber de gode bakterier i tarmen, så de dårlige kan opblomstre, og lige netop lave en gæringskolik. Samtidig med antibiotikaen, som var valgt i pastaform, så den kom i tarmsystemet med det samme og virke, så fik hun også protexin. Altså mælkesyrebakterier, som genopretter tarmfloraen. Protexin skulle hun fortsætte lidt med, så hun kom godt igennem, og blev godt genoprettet.

Nu ved jeg ikke hvilken dyrlæge du anvender, om vedkommende er virkelig god hestedyrlæge.


Men hvad der trigger din hest er svært at sige. Jeg ville jo til hver en tid sige kolik er et manegementproblem. Altså lige på nær når krikken bliver syg af sin vaccine :-/

Men har den adgang til godt stråfoder døgnet rundt, både ude og inde? Så maven bliver holdt igang?



Fotografering, webdesign og grafiske løsninger


www.ad-edition.dk


Se fotos fra Trakehner-begivenheder

og de fleste fynske hestebegivenheder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 i øvrigt
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 01:00

i øvrigt fortalte vores dyrlæge, at de havde haft flere gæringskolikker den sidste måneds tid. Særligt der da det var rigtig koldt. Nogle mente det eneste de havde ændret var hestene fik meget meget koldt vand lige pludselig.



Fotografering, webdesign og grafiske løsninger


www.ad-edition.dk


Se fotos fra Trakehner-begivenheder

og de fleste fynske hestebegivenheder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 09:52

Hejsa,


den har en meget hvid energi ved stortarmen. For at støtte den, ville jeg anbefale et dækken med maveklap og lucerne, som er meget findelt, fx. lucerne topmix fra dangro.


Lone



Jeg keder mig, derfor er jeg her

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 10:04

Den første gæringskolik kom 3 dage efter en behandling med noget antiotika-pulver mod noget eksem han havde fået. den gæringskolik nåede jeg også at tage inden den blev voldsom, kun små tegn var der på sygdom.


Jeg fodrer med Hartog lucerne, majsflager, roepiller samt vit./min. På folden har de fri adgang til frøgræs - en kasse jeg fylder op hver dag som meget meget sjælden bliver tom. Når de kommer ind fra fold når det bliver mørkt ligger der ca 7-8 kilo wrap og til natmad kl 23 får de ca. 5 kilo. Krybbefoder 3 gange dagligt med gulerødder.


Dyrlægen er yderst kompetent og en dygtig hestedyrlæge. Så jeg stiller ingen spørgsmålstegn ved ham.


Min hest har nu fået behandling mod bændelorm (for en sikkerheds skyld) og er taget af sit wraphø for nu kun at få tørt hø. Om det er wrappen eller ej vides ikke, men noget må jeg ændre. Ligeledes er han igen sat på loppefrøskaller som dyrlægen mener jeg skal give ham hver dag nu fremover om vinteren. Indtil videre er han stadig ok og lever af lækkert grønt hø samt frøgræs på folden.



Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen


KLIK HER for at se hjemmeside


- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234565
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 10:49

jeg mener i har valgt det helt rigtige nemlig at tage wrappen væk, den kan sagten være problemet. Og også rigtig med en kur mere mod sand i tamerne.

Jeg ville også give hesten meget hø, inden den lukkes på fold på langt vådt græs, som nok ikke er problemet nu men det kommer. Og frosset græs er også dårligt for en hest med tildens til gæring.

held og lykke


Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl



Oldenborg heste sælges. Ring og hør hvad vi har.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 17:00

Mange tak, har brug for heldet..


Jeg har i dag købt hø til ham, rimelig dyrt men helt grønt og lækkert blødt.. Han får hvad han kan spise af hø morgen, eftermiddag og nat - hvilket er ca. 3/4 balle pt. På fold er der frøgræs.


Jeg håber så inderligt det "bare" er wrappen han ikke har kunne tåle længere.. Efter det der skete torsdag er det uvirkeligt for mig at han er i live. Jeg håber vi har reddet ham og han kommer sig og lever mange år endnu..


Jeg er obs på med græs og jeg er ikke sikker på jeg tør lukke ham på døgngræsfold til sommer - men den tid den sorg, nu skal han bare komme sig i første omgang..



Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen


KLIK HER for at se hjemmeside


- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang kolik
Forfatter: 
Dato:  18-01-2009 01:00

ja jeg har måske en ide som jeg ikke ved om i har tænkt på.min nu afdøde hypper havde en masse små koliktilfælde hvor dyrlægerne kunne mærke(jeg havde 5 stk ude)at hendes tarme stod udspilet med en masse luft og hun blev behandlet med forskellige midler og der blev forsøgt en masse(olie,blodprøver,fik ormekur mod bændelorm,undersøgt for og i behandling for mavesår,hørfrø da de havde mistanke til sand i tarmen,hun havde også tendens til tynd mave),til sidst blev det konstanteret hvad de andre dyrlæger overså at hendes blodkar var blevet ødelagt af blodorm...de var blevet nuprede.altså dem der fører ned til tarmene.så hun fik ikke ilt ned til tarmene og derfor fik hun ondt..jeg kunne have en mistanke om der er mere galt end vrappen.jeg undersøgte nemlig og fik oplyst at de ikke undersøger gødningsprøverne jeg havde sendt ind i de 6 år jeg havde hende for blodorm og bændelorm.det var der bare ingen der oplyste mig om før det var for sent.hun lå under grænsen for orm de sidste 2 år jeg havde hende men fik ormekur alligevel men de tog ikke de orm.så jeg ville ringe til min dyrlæge og spørge ang de ormekure jeg har fået til min hyp nu også havde taget de 2 slags orm da det kunne være de ikke har undersøgt for det.selvom de så skulle sige at der er mange heste med blodorm så var det altså det min døde af.den bemærkning har jeg nemlig fået af en dyrlæge.ellers vil jeg udover det prøve med hørfrø,skånekost,så meget foldtid som muligt.det kan sagtens have noget at gøre med den får for meget stivelse i fodret.ja jeg er desværre ret udlært i det med at ha en kolikhest selvom de koliktilfælde min havde ikke gav sig udslag i at hun kastede sig voldsomt rundt i boksen men det var ubehageligt nok da hun udviste alle de klassiske tegn på kolik såsom ruldning osv.jeg måtte desværre efter jeg endnu engang havde skiftet dyrlæge til nr 5 pga stigende desperation over alt ikke havde virket aflive min hypper tirsdag i uge 42 2009.så hvis jeg med oplysningen om at undersøge eller som jeg ville gøre få bestilt en ormekur som tar ALLE slags orm og derved redde en hest og dens ejer for den oplevelse og langvarige periode med mange undersøgelser så gør jeg det gerne...

0
0
Svar på denne tråd
 
 estella105
Forfatter: 
Dato:  18-01-2009 11:42

Det er trist at løse dit indlæg, at du mistede den hest.

Bagkloge kan vi altid være, så tak fordi du deler ud!


Jeg vil prøve at høre min dyrlæge ad imorgen om det er en mulighed at tage en gødningsprøve for at være 110% sikker på alt er væk. Min hest fik ormekur der skulle tage det hele i fredags og er sidst tjekket for orm samt har fået alm. ormekur i efteråret.


Tak for dit indlæg og tanker herfra fordi du måtte sige farvel.



Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen


KLIK HER for at se hjemmeside


- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 
 Årsager
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 12:06

Ormekur! Lige nu er Landbohøjskole fyldt med kolikheste.


Vores plag, der blev indlagt i fredags havde orm.


Lækker hest - lækkert liv
0
0
Svar på denne tråd
 
 farmerwoman
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 21:48

Jeg håber det også kan være en årsag.

Måske er der flere orm pga. manglende frost denne vinter?


Han er behandlet for orm i efteråret og har i fredags fået en ormekur mere, en af dem der tager bændelorm m.m



Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen


KLIK HER for at se hjemmeside


- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider