Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Min hest hoster!
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 12:18

Hej allesammen


Lidt gode råd søges.


Min hest er begyndt at hoste, det er ligesom en meget tør hoste der kommer dybt nede fra.

Han strækker ligesom hals og hoved frem, og hoster meget dybt.


Han gør det også lidt når jeg skridter, både før og efter jeg har redet. Men ikke mens jeg rider, dvs ikke i galop og trav...


Hvad kan det være?

Har aldrig oplevet, at han har reageret på støv...


Han hostede også lidt i efteråret mest i galop, ikke andre steder, det holdt dog op igen efter et par dage...


Det han har nu har varet et par dage, og er gradvist blevet værre over nogle dage...


Kan det være pga. det meget fugtige vejr?


Mvh. Lotte


¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -



Sirius

* * * A star in the making * * *


Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Navnesøster.
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 12:27

Jeg syntes du skal få din dyrlæge ud og lytte på hesten.

Det lyder som det er bronkitis den har.

Min hoppe som har kronisk bronktis, lød sådan og hostede på samme måde.

Det kan også være det er en luftvejsinfektion som kræver ro i min. 3 uger. Hvis det er det, så kan man anvende Respadril fra Equestro, som man enten giver hesten i fodret eller i munden med sprøjte, i 5 dage, det er en slags hostesaft. Derefter har jeg givet Secretra Pro ligeledes fra Equstro, som jeg har givet 2 mål af inden til bøtten var tom.

Min erfaring, er at det hjulpet når det er en mild luftvejsinfektion.

Er det noget ala bronkitis, så er der andre ting der skal til for at hjælpe.

Men jeg vil få dyrlægen ud og lytter på lungerne.



Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe og hingst sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip. Købes:hoppeføl/plag eft. Uffe Korshøjgård. Mail venligst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 12:52

Jeg havde dyrlægen ude i december til vaccination og sådan, ville han ikke have set det der?


Han har/har haft snot i næsen, ikke klart men heller ikke grønt, sådan lidt gult, efter vi har redet, ikke hele tiden. Det er ligesom om det har løsnet sige under ridning... Det har jeg dog ikke set i godt en 14 dages tid nu...?

Det nævnte jeg for dyrlægen, da han var her i december, hvor han lyttede til hans lunger og anbefalede hybenpulver som han nu får...


Knut er 16 år og jeg har aldrig oplevet at han har haft luftvejssygdomme før...




Mvh. Lotte




¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -



Sirius

* * * A star in the making * * *


Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Får han
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 12:55

Hø ??






Illum


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lotte.
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 14:39

Luftvejsinfektion kan komme i alle aldre. Min hoppe fik det da hun var omkring 10 år.

Luftvejsinfektonen starter som virus, men kan bliver til infektion i luftvejene når der kommer baktiere til.

Det kommer typiske efterår og vinter, når det er koldt og fugtigt.

Mest almindeligt kommer de fleste heste over det, men det kan sætte sig hvis ikke det bliver behandlet.


Men som Illum skriver, kan det også være pågrund af høet eller staldmiljøet din hoster.

Når en hest har eks. har luftvejsinfektion/forkølet, er de jo lidt mere følsomme på luftvejene. Derfor ingen støvgener og hellere frisk luft til dem.

De små fimrehår der sidder i luftvejene er jo dem der stopper skidet i at gå længere ned i systemmet. Men når hesten har luftvejsinfektionen, så bliver de brændt væk kan man sige.

Og for at de skal komme igen, og gør hesten modstandsdygtig over for støv osv, skal hesten holdes i ro.

Kommer de ikke igen, og den arbejder på samme måde som før, fik jeg afvide at så har hesten større chancer for at udvikle allegi.



Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe og hingst sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip. Købes:hoppeføl/plag eft. Uffe Korshøjgård. Mail venligst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få fat..
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 19:06

i dyrlægen og lad ham lytte på hesten.... men aller vigtigst, IKKE ride...!!!



Mvh

Line


Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø....
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 08:14

Jep, min hest får hø...


Tak for alle de gode input


Mvh Lotte




¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -



Sirius

* * * A star in the making * * *


Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er med 99.99 %
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 08:38

Sikkerhed høet der er skyld i hosten.


Smid det ud.


Giv wrap...



Illum


Hvis Jeg havde nogle super lækre navle smykker, i overskud, ville du så købe ??


Foto på, gæt selv :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 yo lotte!
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 13:34

vi har en del, "hoste heste" hos os lige nu. de spiser hø alle sammen...... men gult snot tyder mere på en forkølelse.... tror du skal få ham kigget efter a den lille dyrlæge mand... sku hilse fra de 3 bukkebruse- som ikke hoster i år :-) knuz mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 noget i omløb?
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 14:49

Min hoppe har lige haft besøg af doktor dyr for 14 dage siden, hun hostede også, og hovedsageligt lige i opvarmningen.

Dyrlægen siger at der er en mild luftvejsvirus i omløb, og det skyldes den relativt milde men fugtige vinter vi har haft. Hvis hesten har denne hoste mere end 3 uger så kan man evt. forsøge at behandle men det burde være noget de selv kan bekæmpe.

Jeg har ikke gjort andet end at give hende en slikkesten fra horselyx som hedder respiratory, og nu er det faktisk næsten forsvundet.


Nogle gange vælger du ikke hesten,

nogle gange vælger hesten dig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoste...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 15:01

Nu kan jeg jo ikke høre, hvor slemt det er, men hvis den også gør det, når den ikke rides, og det lyder som om den hiver efter vejret evt. med en pibende lyd i halsen, så er det altså med at ringe hurtigst muligt, da det kan være astma.


Er i øvrigt enig med Illum i at prøve at skifte høet ud med wrap. Det er utroligt mange heste, der ikke kan tåle hø, og det er helt klassisk at det kommer når de bliver lidt ældre.


Hilsen Bettina




0
0
Svar på denne tråd
 
 få fat i dyrlæge nu
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 18:01

min hoppe står med gult tyk snot, hoste til tider og store næsebor, dyrlægen har været her hundred gange snart, og hun har fået mange forskellige slags medicin + hun lever som allergihest, men intet har pt hjulpet .


dyrlægen tror ikk det blir bedre før vi får noget bedre vejr og der står mange heste som min rundt om i landet.


Du må under alle omstændigheder ikke ride... og som Illum siger, smid høet ud og giv wrap i stedet for.


God bedring med hesten.


Sagde Jane Pedersen


Lev som om du skullei morgen, lær som om du skulle leve for evigt.

Gandhi.


Lavendelfarvet ridebukser sælges se annonce på mp.

0
0
Svar på denne tråd
 
 snot...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 08:59

Han har ikke snot i næsen på nuværende tidspunkt, det er gået over igen, han har ikke haft det i 14 dage-3 uger efterhånden...


Han hoster dybt, men hiver ikke efter vejret bagefter....


Han virker frisk og vågen, og har klare øjne, han er på alle måder normal, lige bortset fra hosten...


Igen tak for alle de gode svar


Hvis det ikke er blevet betydligt bedre over weekenden ringer jeg til doktor dyr mandag... Dog syntes jeg det var blevet bedre i går, da jeg var deroppe...


Mvh. Lotte


¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -



Sirius

* * * A star in the making * * *


Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har ialt
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 09:45

fem heste i stalden der har stået med virus, og vi har fået at vide at det er meget udbredt lige for tiden, grundet vejret.


Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig


Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pga. vejret
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 10:51

Kan skimmelsvamp gro lystigt, har nogle af jer måske tjekket for det ???



Illum




0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja Illum
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 18:23

jeg tjekker det hver dag, efter som der bliver rystet i wrappen og høet, der er intet at se.




Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe og hingst sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip. Købes:hoppeføl/plag eft. Uffe Korshøjgård. Mail venligst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lotte
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 19:04

Jeg fandt lige det her på Holstebro Dyrehospitals hjemmeside.

Det kunne være interessant at læse.

hhd.dk/data/archive/files/ Nyhedsbrev-februar-2008.pdf

Der var nogle andre Nyheds breve der var interssante syntes jeg.


God bedring til hesten.


Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe og hingst sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip. Købes:hoppeføl/plag eft. Uffe Korshøjgård. Mail venligst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen ridning
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 23:08

Husk endelig IKKE at ride!!!!


- det kan sætte sig og blive kronisk og lungekapaciten kan blive mindre. Rid ALDRIG når hesten hoster..


Hoster hesten i en periode kan man først efter 7 dage med hostefri ride igen..



M.V.H. Maria L. Nielsen


www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 staldmiller (staldmiller)
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 23:09

Skimmelsvamp kan ikke altid ses med det blotte øje..



M.V.H. Maria L. Nielsen


www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg mente
Forfatter: 
Dato:  02-03-2008 18:07

Skimmelsvamp på vægge og loft....



Illum


2 smukke Colorpoint creme farvet ,neutraliseret bror og søster på 4 og 2 år,ønsker ejer der kan forkæle dem.


De SKAL være sammen, skal kunne komme ud.


0
0
Svar på denne tråd
 
 skimmelsvamp...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 20:56

Der er ikke skimmelsvamp hverken på vægge eller loft der hvor Knut står...


Det er heldigvis blevet meget bedre over weekenden, så med mindre det lige pluseligt går hen og bliver værre igen, lader jeg ham bekæmpe det selv. Det er nok også det sundeste i sidste ende


Tak for alle de gode råd...


Mvh. Lotte


¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -



Sirius

* * * A star in the making * * *


Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoste...)):
Forfatter: 
Dato:  17-06-2017 11:56

Altså jeg synes du skal få en dyrelæge ud((: min pony har også hostet. vi fik en dyrelæge ud og kigge på hende han gav hende så noget medecin og så skulle vi vande hendes hø. Men det hjalp kun de første uge... så fik vi fat i en anden (en slags hestehvisker/dyrelæge) ihvertfald sagde han at det var halm allergi. Og hun skal gå på døgnfold og så må jeg gerne ride hende og når hun hostede skulle jeg bare blive ved med at ride hende ad hun får massere luft ned i lungerne når hun hoster. Jeg er ikke færdig med proccesen endu. faktisk er jeg først lige starten for tre fire dage siden og de sidste to gange jeg har været ude og ride hende har hun ikke hostet en eneste gang! Men du skrev jo at hun ikke har reageret allergisk over for støv... så det er nok ikke halm allergi den fejler. Men hvis jeg var dig ville jeg få dyrelægen ud og kigge på hende/ham

Knus Sidsel

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt sent
Forfatter: 
Dato:  17-06-2017 16:01

Lidt sent at få dyrlægen ud 9 år efter . Og lidt svært at få en dyrlæge til at kigge på en hest, der forlængst er gået til de evigt grønne græsmarker.....


0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider