Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 har du tips til sur/blødstråle?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 23:38

hej

som mange andre sikkert har her i de våde vinter tider, har jeg lidt problemer med min hests stråler, de er sure/bløde! jeg sørger for at han står tørt i sin boks, men på folden er der jo fugtigt her om vinteren, det er ikke sådan at han går i mudder og vand til knæne, selvfølgelig er der mere vådt nogle steder end andre men jeg har ikke mulighed for at lukke ham på en tør fold, og vil helst ikke lade ham stå inde da jeg mener en hest skal ud hver dag!

så jeg håber på at der er nogle der har nogle gode/billige tips til hvordan man behandler det og hvordan man kan forebygge det!

på forhånd tak:)


håber at høre fra jer;)


mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 bruger trushbuster
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 23:47

hejsa


ja sur stråle og muk er noget vi ikke kommer udenom i dette vejr.


vi har døjet med sur stråle men det er lynhurtigt blevet bedre efter at vi har knoklet med at få det væk.


først kom smeden lige for at beskære og for lige at se hvor dyb den var mm.


jeg renser godt op med en god børste og godt med vand så hoven er hel ren, og så tørrer jeg så godt jeg kan også nede i den sure stråle. bruger bare hovrenseren og lidt vat og presser ned i og tager ud igen.


derefter propper jeg igen rent vat ned i strålen og påfører 'trushbuster' ( det er et blåstensprodukt i flydende form der kommer i en lille flaske der er nem at håndtere)købt på nettet men føres også i mange hesteforretningen.


vattet skal presses så godt ned i du kan og så lader du det sidde.


jeg sørger for at rense op og komme nyt vat i - helst når de kommer ind fra folden så hesten står i en tør boks natten over.


det er vigtigt at dette bliver gjort ofte så strålen bliver holdt ren - og hvis du er rigtig flittig så skal du nok få det væk.


kh pernille



SIGT EFTER MÅNEN !!!!

RAMMER DU IKKE, ER DU SIKKER PÅ AT LANDE BLANDT STJERNERNE.



0
0
Svar på denne tråd
 
 billigere metode..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 09:07

på samme måde som overståenden,den billige metode er, bare med rigtig blåstens pulver ca 40kr det knap så dyrt som trushbuster ca 200kr, du kan når hesten er kommet af med den sur stråle kan det forbygges ved at smøre hovtjære langst strålen i randen, IKKE på hov..

hvis du har svært ved at vattet bliver på plads med blåstenspulver som jo er tørt, kan du komme lidt tjære ovenpå på vattet så det ikke ryger ud..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej hej
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 10:38

Der er også den der heder Dry Feet fra cavalor, fugt og snavs kan forårsage sur stråle og gøre hovsålen blød. Der går Dry Feet ind og modvirker dette hortigt og effektivt, den leveres i sprayflaske så er det nemmere og man er også sikker på at det kommer ind i de vanskelige steder...


man kan ikke kurrer sur stråle men man kan lindre det og hjælpe hesten på vej..


Håber du finder en løsning der passer til dig...


Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et råd...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 11:10

fra min smed er, at rengøre hovene, og derefter smøre indvendigt på strålen med hovtjære, men endelig ikke udenpå hoven, kun på strålen.

Hovtjæren holder fugten ude.


Du siger din mening

så må du accepterer

jeg gør det samme






Hilsen Lene


0
0
Svar på denne tråd
 
 kig i min tråd
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 17:00

engelsk fif mod sur stråle...


det virker, hurtigt og effektivt

0
0
Svar på denne tråd
 
 drop kemikalierne
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 19:06

og spray dagligt med æbleeddike...det er yderst effiktivt.



Freedom rides....on a Quarterhorse


En af tosserne

0
0
Svar på denne tråd
 
 også tjære ...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 21:38

Min hest har aldrig haft muk (bruger man nu ikke tjære til) men jeg tror generalt at man skal lade være med at "pille" for meget. Lad jorden side hvis det er fugtigt og ikke kan børstet af. Det tar de altså ikke skade af. Det er jo naturligt for hest af have jord siddende - for hver gang man striler fjerner man jo også det naturlige fedtlag, som beskytter mod muk fx.


Jeg bruger tjære og har aldrig brugt andet. Hvis man se at strålen er blød og der er tegn på sur stråle, så er det tjære på et par gange om ugen, ind til det er væk. Ikke noget der skal gøres hvis der ikke er noget. Jeg gør det hvis strålen er lidt blød og det er en periode med regn, hvor områddet ved leddet er godt mudret. Så kan man godt forbygge det lidt ved at smøre en omgang tjære på ..


Med den dejlige traver, Face The Feat - som bare kaldes Findur :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 23:42

hoppe og føl havde begge fået sure stråler. I første omgang prøvede jeg en periode at behandle med æbleeddike - det hjalp ikke.Så købte jeg hovtjære på sprayflaske - og efter få behandlinger er der ingen sure stråler. Jeg har lige haft besøg af smeden og han sagde at alt var iorden.Så fremover vil jeg vælge at bruge tjære - hvis de igen får " sure tæer".


Yesss....-det lykkedes - vi flytter "på landet"- 1. Marts-08.Vi glæder os til at blive klar til,at hestene kan komme HJEM.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider