Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvordan behandler i mug!?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 20:45

Nu står min hest med mug så jeg er selvfølgelig gået igang med behandling.

Jeg har hørt at nogle bare behandler det med sæbevand jeg plejer også at bruge skin healer men det koster en Dansk bondegård!!! hvad gør i når jeres har mug?


På forhånd tak for rådene...



Husk at tale med din pony hver dag!!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kamen dog.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 20:49

Jeg plejer at holde en ren boks, ingen pladder folde..


Jeg vasker det i alm. vand, piller skorperne af og lader det være.

Næste dag - vasker i alm vand, piller skorper af og lader det være..

Evt smør et lille lag vaseline på da det holder snavs og andet mudder ude, men ikke for meget.


Dette har jeg gjort med Cashew hver gang og det gået væk allerede efter 3-4 dage..


Man skal ikke rode for meget i det for det heler af sig selv vis det i en "mild- mellem" grad.


Er det slem grad er det nødvendigt at få dyrlægen ud evt og få nogle produkter at behandle det med - samt hvis hesten er halt af det.




Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !


Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd
 
 får salve
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 20:54

Jeg får noget salve af dyrlægen. Det er noget han selv blander. Bøtten holder i ca. 2 år og salven er yderst effektiv.

Min hest har let til muk, men selv om den bliver hårdt angrebet er det pist væk efter 3-4 dages behandling. Hver vinter.


Jeg mener, at man lige så godt fra starten kan få et effektivt middel til at gøre det af med svampen, i stedet for at eksperimentere med alverdens unyttige produkter - som måske ligefrem i nogle tilfælde, kan gøre mere skade end gavn


Hilsen


CB

0
0
Svar på denne tråd
 
 Muk med k
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 21:20

Det er da ikke svamp, mug er en svamp, men det heste har er muK, og er noget helt andet.

Der er 100886654 måder at behandle det på så prøv at søge under MUK ;-)


Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er det
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 21:30

Hvad er muk for noget.


Vi har alle vores heste gående i mudder til knæene, men muk det har vi ikke. Selvfølgelig har de da tørre pletter, men foran løsdriften er der håbløst. Sidste år havde vi et par hopper udstaioneret, de havde muk, også så det forslog.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 muk eller mug
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 09:39

op i r.... med stavemåden!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved "let"muk
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 10:22

bruger vi Blue Horse skinhealer, ved "svær" muk bruges Virkon S + øredråber til hunde ( Fusidin/ staves?)


Det virker perfekt!



Hilsen Tina


Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk


Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg klipper
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 11:03

hårene væk hvor muggen er. Det er den bedste behandling synes jeg, for så er området hurtigt til at tørre og kan få den luft det har brug for.


Mor til verdens skønneste dreng Mads 13/7-06 ;-D


Ejer af Skot af Lilleris

Verdens dejligste oldenborger !

0
0
Svar på denne tråd
 
 På tinas hold
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 14:28

Jeg gør som Tina, min ene hoppe har været meget hårdt ramt af mug, og min dyrlæge anbefalede som Tina beskriver. Ellers kan man vaske det med Hibbiscrub(Klorhexidin sæbe)..

Lad være med at lytte til en masse gamle råd om atamon og det der er værre..

Min hoppe måtte sidste vinter stå inde i et par måneder, hvad penicillin kurer og ikke mindst binyrerbarkhormon 2 gange som følge af det sindsyge mug angreb! alt sammen fordi det ikke var holdt nede der hvor hun kom fra! Som følge af det har hun fået en pibhas, og det er jo ikke skide kønt!

Håber det går..

Matilde


Fred, ro og ingen fare!

Hestelivet uden pensionærer er bare bedre! ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tandpasta
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 19:49

Jeg har lige hørt fra en at tandpasta skulle være ret effektivt. Har ik selv problemer med muk,så har ik prøvet det!!!!!!!!!


Fjordheste er en passion for livet


dorthe@birkealleen.dk
www.birkealleen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 mugben
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 21:57

hej jeg havde engang en hoppe med mug i haserne. jeg vaskede og vaskede og vaskede og pillede skorper af osv. hver eneste dag. og dette var så slemt at hendes ben hævede i boksen, men faldt når benene blev rørt. intet hjalp. så prøvede jeg og lade det helt være, det var heller ikke godt. så ringede jeg til dyrlægen og spurgte til råds. jamen jeg skulle bruge BLÅ BIOTEX. det er et dyrt godt vaskepulver til ganske almindelig maskinevask af tøj. man kan købe det i almindelige supermakeder. man blander bare a. en spsk.fuld op i ca. 1 liter lunken vand, og så vasker muggen godt med det, og så bare nøjes med at pille de mest løse skorper af. gør det en gang hver dag til det er væk. det er super. også til lidt større sår og rifter, blå biotexvand. jeg gjorde så det at når jeg havde vasket det "mugne" sted, så tørrede jeg det godt i et håndklæde og så smurte jeg lidt zinksalve på. det er vandafvisende, og glider ikke så nemt af høber det kan hjælpe.

ps. blå biotex kan umiddelbart virke som et li kraftig middel, men det er altså til ingen skade. der skal bare ikke mere pulver i 1 lite vand end skrevet oppe.. knus nini og flikka

0
0
Svar på denne tråd
 
 DYRLÆGE
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 23:25

Sig til din dyrlæge du skal ha noget salve mod muk. Det gjorde jeg og det gav jeg 140 kr for. Det var væk efter 4 dage :-)


Fjordhest er bedst. <3 Thomas <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidste år
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 01:47

Havde Silas muk op af begge bagben, og efter at have prøvet dyrlægens salve, alle de fine ting, som man kan købe osv osv, gjorde jeg til sidst det, at jeg vaskede hans ben i almindelig rent vand, lagde vatomslag på, som også var vædet i rent vand, når så jeg havde det helt rent, så blev det grundigt tørret med et håndklæde, og derefter et godt lag zinksalve på.


Dette gjorde jeg to gange om dagen, og efter en uge var det næsten væk.




Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv


Medlem af DÅHM syd


Undervis. tilbydes, se præs.


www.hammelev.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Muk behandling.
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 20:50

Nu har du en masse råd ovenover, og nu får du i hvert fald et der virker, kender ikk til de andre, måske de også gør?


Anyways, start med at få alt hår af benene, hvis ikke du vil det skal du ikk læse videre da det er den eneste måde der har fungeret for mig, min hoppe får muk HVERT år helt op til yveret i løbet af "no time", nåh af med hårene sæt benene i blød i en Iodblanding, Du kan evt. tage nogle store stykker vat og vikle dem om benene der hvor mukken er, bandagér herefter vatten som du ville gøre med alm. sygebeslag. Når du har gjort det færdigt hælder du Iodblandingen ud over bandagerne med vatten i og lader hesten stå med dette i en halv times tid. Væd det gerne efter 15 minutter igen.

Når du så piller bandagerne af igen er ALLE skorper lige til at vifte af, det er ligesom når du selv har et sår og du har været i bad længe, så ryger skorpen af UDEN det gør ondt. :)


Tag en klud (ikke grov) herefter og stryg stille og roligt benene frie for skorper, du må gerne bruge 5 - 10 minutter på dette, det skal gøres ordenligt, når du er færdig er huden helt fin og ren og skal så bare lades være, fordi der ingen hår er tørrer de i løbet af ingen tid. behandlingen fortsættes i 2 dage hesten skal gerne blive væk fra mudderet i disse, og derefter skal de bare have ro. Når sårene er helet rigtigt skal huden blot holdes smidig med helt alm. parfumefri bodylotion.


Sikke en smøre hva? :) men jeg kan garantere dig at det virker, min hoppe står med det lige nu og vi er ved at være ovre det.


Hun kommer også på fold da der jo ingen hår er til at holde på fungten og baktuserne. :)


MVH. Sophie


Skriv gerne hvis du ikke forstår hvad jeg mener..


" Hun er mit projekt, hun opdrager mig og er min ven"
"smil nu til den verden, det hjælper,
den smiler tilbage
og du blir i bedre humør!"
Livet er for kort til negativitet.
:o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg brugte
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 15:03

Blå biotex som det eneste til Lukas. Det tog det på en enkelt dag.


På Sokke har jeg brugt BH Skinhealer. Også effektivt, men han havde kun meget lidt...




Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig


Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Infektion
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 18:33

Muk skyldes en infektion og skal behandles sådan. Hold såret tørt, men vask gerne i sæbevand en gang i mellem.

Atamon har en glimrende antimikrobiel effekt. Det brugess til konservering af saft og syltetøj. Det er meget biligt og kan købes i Brugsen osv. Bliver hesten halt, eller spreder det sig helt vildt må du kontakte din dyrlæge for skrappere antibiotika.

Jeg har altid fundet Atamon mere effektfuld end de salver jeg har fået, og så er det så mildt, at man må bruge det som tilsætning i fødevarer. Påfør det så ofte som muligt, og stop ikke før mukken er helt væk.


God bedring til din Hest!


Se evt. her

www.netdyredoktor.dk/sw13436.asp

0
0
Svar på denne tråd
 
 Midiskrub
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 22:15

Også tidligere kaldet Hibiskrub....


Midiskrub kan købes på apoteket....


En rigtig hest er en oldenborg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aagot...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 22:48

Jeg er helt enig med Aagot.


Muk er ikke det store mysterie - det skal "bare" holdes rent og tørt. Om man sværger til Blå Biotex, Virkon S, sæbespåner eller hvad er humlen, at benet bliver vasket og desinficeret, og evt. sårskorper, der ikke kan pilles af, kan man så behandle med en creme, der er antibakteriel og fugtende.

Man kan faktisk sammenligne det med at behandle børnesår.

Personligt bruger jeg en antibakteriel hesteshampo, der er ph-neutral, og sår og bar hud får en gang Skinhealer.


Men "bare" at holde et hesteben rent, er jo som alle os med muk-heste ved ikke helt nemt.

Og svære tilfælde skal naturligvis tilses af doktor...

0
0
Svar på denne tråd
 
 I øjeblikket..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 23:51

behandler jeg med daglige dyrlægebesøg og fucidinsalve


Har lige fra dag 1 behandlet mukken - med snart det ene, snart det andet middel uden held. Og haft dyrlægen med i forløbet


Alt er prøvet, Virkon S, Blå biotex, noget specielt fra dyrlægen, som han selv blander og som også tager evt. skab, skinhealer, Stalosan salve, zinksalve. You name it - og jeg har prøvet det...!!!


Nu er det helt krakeleret og helt væskende sår, blandt andet i koden og hun står med et elefantben, som også er betændt, så nu er hun beordret boksro af dyrlægen og må kun stå i et tyndt lag spåner, så der ikke kan komme skidt op i såret og så kommer han dagligt og sprøjter hende og derudover skal jeg smøre med fucidinsalve


Håber det hjælper....



Mvh

Line


Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 
 stalosan salve
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 20:30

Jeg bruger stalosan salve. Det er helt vildt godt og det virker mod rigtig mange ting. Så er man fri for at ha 20 forskellige salver til at stå. Jeg har brugt det med muk, vandeksem, ringorm, sår, rifter og meget andet.


Mvh. heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh ja muk muk
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 23:16


Mug elle Muk - JO det er netop vigtigt med stavemåden for det er netop IKKE en svamp men en bakterieintektion!


Vask med desinficerende sæbe - f.eks. Medivet (Hibiscrub) fra apoteket - den desinficerer.

Tør derefter GODT med et RENT håndklæde - husk et rent håndklæde HVER dag Vask den på 60 grader for at slå bakterierne ihjel.


Ikke noget med atamon, Virkson S - det er ikke bekæmpe bakterier eller veake hesteben i.


Hvis det er slemt så få en salve af dyrlægen som Fusidin.




- Yuki


Med salathesten - nu på landet som foldbums


NY Passier Optimum sælges


Hjælp søges til Blomsterbutik på Amager. Skriv for nærmere info


0
0
Svar på denne tråd
 
 Yuki...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 23:37

Netop dyrlæger anbefaler Virkon S og nogle gange er det både svampe- og bakterieinfektion, og i sjældnere tilfælde skab.


Virkon S er desinficerende og ganske udmærket at bruge det muk. Problemet er, at det der virker på nogen - virker ikke på andre, desværre...



Mvh

Line


Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider