Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Momentvis halt, ideer/råd søges
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 22:20

Håber nogen herinde kan hjælpe mig, da jeg, eller retttere min hest har et stort problem

Indtil videre har hun være ved 2 forskellige dyrlæger med hver deres dom, og en massør har også været der et par gange uden held.

Normalt er hun en sød og rar hest, meget kontaktsøgende, elsker at nusse og meget "behagesyg", også under rytter.

Men i oktober sidste år var hun pludselig underlig en dag, da jeg skulle ride, hun blinkede konstant med det ene øje og virkede fraværende. Forsøgte at skridte hende, hvor hun slet ikke koncentrerede sig, men var usikker og ville ingenting

Fik selvfølgelig dyrlæge næste dag, som kunne konstatere en skade/rift på øjet, så han ville anbefale mig, at jeg ikke red mens det helede, da hun jo tydeligvis var nervøs over det. Også på staldgangen var hun meget urolig, og hun legede ikke på folden mere. Efter 3 uger var der intet på øjet at se, så startede ridningen op igen.

Men intet var som før. Hver gang hun strigles vader hun rundt og slår med hovedet. Børster man omkring venstre skulder så bider hun kraftigt efter en! Sadel er nærmest umulig at lægge på, da hun står meget uroligt og stadig bider, især hvis man spænder gjorden fra venstre side - spændes den fra højre er der ingenting. Under rytter er hun nærmest uridelig, i skridt for løse tøjler går det fint, samles hun bliver hun momentves halt på venstre forben, det samme i trav hvor haltheden momentvis kan være voldsom. I galop forsøger hun kun at kaste af eller stikke af Hun har fået ordnet tænder og tjekket sadel.

Pt er hun meget stresset af det hele, hun krybbebider konstant (har været stoppet i 1 1/2 år) og spiser ikke nok, hun er alt for tynd.

Hun er på smertestillende for tiden, og bideriet og uroen når hun stod på staldgangen forsvandt på 2 dage, har selvfølgelig ikke redet hende. Men hun kan jo ikke fortsætte på smertestillende, jeg er jo nødt til at finde en løsning.

Har som sagt haft hende undersøgt af 2 forskellige dyrlæger, med 2 meget forskellige domme, og massørens udtalelser hænger ikke så godt sammen med i hvert fald den ene dom, så jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg gør pt.

Er der nogen herinde der har prøvet noget lign. eller kan give et brugbart råd?

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 11:04

Nu ved jeg ikke hvordan hendes daglig dag er, men du kunne evt give hende fx en måned fri, med faste rammer, så meget på fold som mulig, med de samme heste, og den samme rutine, det kunne jo være hun føler sit lidt utryg og utilpas, og måske har brug for nogle faste rammer til alt er på plads igen, og derefter starte stille op med ridningen igen!?!!

Giv det noget tid, og det må godt nok også være svært når der er så "mange forskellige" domme omkring din hest! Men prøv og skikke fingeren i jorden, og giv hesten nogle faste rammer, og evt "teste" den lidt, for i bund og grund kan det være at DU finder fejlen :-)

Mvh Lise...

En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd

røngten
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:45

af hele hesten vil være mit råd.. ryg, ben, hals, nakke,. Den har ondt og er god til at fortælle dig det.. dygtig hest. Det kan være alt fra bøjede ribben til skævt bækken.

Jeg ville ikke afvente. hvis den er skæv/bøjet eller andet knoglemæssigt hanlder det om at få stillet en dianose og komme igang med genopretning. Jo før jo bedre.. Jo længere tid de går med ondt jo sværere er det at få rettet op.

Så jeg ville ikke betænke mig.. i røngten med den..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Helt klart
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 17:06

ville jeg sende den i røngten, ingen tvivl om det, den har jo tydeligvis ondt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 21:29

Lise: Hun har stået i snart 3 måneder, i de 2 første blev hun slet ikke redet, der stod hun bare. Hun er på fold hver dag fra 8-17, hun står hjemme, og går i en lille flok, så hun burde ikke være utryg.

Mht. røntgen, så har jeg haft kørt hende hele den lange vej til Ansager (230 km hver vej!) for at få røntgenfotograferet hendes nakke og ryg, men efter der var taget bøjeprøve, og hun var forsøgt redet, så var "dommen" fundet, og dyrlægen havde heller ikke tid til røntgen den dag, selvom det var bestilt min egen dyrlæge kan kun røntgenfotografere ben, og han mener det ville være spild af penge pga han er helt sikker på det sidder i hendes nakke eller skulder (ca hvad massøren også siger).

Ansager mener jeg skal pille skoene af hende og ride hende dybere, så ville "skabet" forsvinde, da hun bare skaber sig men bortset fra det, så kunne han godt se, at hun "dumpede" i bøjeprøven på begge forben, men han mente det var pga hun gik på slidte sko.

Og ja, hun har ondt, når hun ikke er på smertestillende.

Nogen der ved hvem der ellers røntgenfotografere hele heste?

0
0
Svar på denne tråd

Røngten.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 22:19

Det er DIG der betaler, så sig til dem de skal tage røngten af hele hesten, uanset omde tror skaden ikke findes hvor de tror så bed dem tage det og kigge efter.

Først som sidst-.....

GRANGAARDEN PÅ AMAGER

Hesteopstaldning.

WWW.STALDGRANGAARDEN.DK

ERARRE HUMANUM EST!

0
0
Svar på denne tråd

hold da op en
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 23:16

behandling du har fået!! Så ville jeg da stille dem et spørgsmål mere!!

Vil i skrive under på at min hest har så ondt at den er uegnet som ridehest?? Ellers så bare se at komme i gang "venner"

Fy for den da en behandling!! Det er ikke i orden!!

Højgård (fyn)gør det. men jeg ved ikke hvem mere der gør det!!

Gud hvor er det engetligt frækt!! Bliver helt harm på dine vegne!!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

evt langt ude, men
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 23:38
Jeg ville evt få taget en blodprøve for flåt bid.

Jeg kender en som lige pludselig fik en helt anden hest- den tabte sig, ville ikke spise og var så træt at den faldt om på staldgangen...

Efter et utal af undersøgelser og indlæggelser finder dyrlægen på at undersøge for flåt bid( kan ikke lige huske betegnelsen, når den bliver farlig) men dette var netop pga haltheden som ligsom kom og gik fra ben til ben.(pga sygdommen påvirker ledvæsken)

Dette er utrolig sjældent og de dyrlæger som har været hen over er heller ikke enige!!

Men dette behandles med antibiotika og han er idag sig selv igen-
Mit bud kan jo være at hun er utilpas og har bare ondt over det hele!! så reagerer hun ved at blive sur,
venligst
0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 08:27

Hvad med dem her: http://www.hestedoktor.dk/, som du vel ikke har så langt til ? Der er også en kiropraktor tilknyttet. Ellers kan de ihvertfald også tage røntgen af nakke og ryg hos Schougård, hvor de også har et varmefølsomt kamera (navnet på det er helt væk lige nu), der måske kan "se" hvor skaden er. Der er dog delte meninger om kameraet. Den dyrlæge min hest var ved i Ansager, da det var forholdsvis nyt, havde ikke meget til overs for det, da han mente, det er FOR følsomt, og derfor viser varme/en skade hvor dækkenet eller en gamashe el. lign har gnedet lidt mod huden.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 20:09

Mange tak for jeres svar.

Og ja, mht. behandlingen/servicen dernede var vi også meget chokerede

StaldRohan: De ville ikke kalde den uegnet som ridehest, dyrlægen dernede mener simpelthen at det er ren skab fra hestens side! Og det er til trods for, at efter vores dyrlæge har ordineret smertestillende, er dens "underlige" adfærd forsvundet... Jeg kan uden problemer strigle og sadle op. Har selvfølgelig ikke været på hende, da jeg ikke ville byde hende det. Når jeg stopper med det smertestillende går der 2 dage, så bider hun igen bare jeg skifter hendes dækken

Jeg var kørt til Højgård med hende, hvis ikke det var fordi hun stresser så meget under kørsel, så ville kun gøre det hvis der ikke findes nogen tættere på.

Mattismor: God teori, bortset fra hendes smerte altid giver udslag i venstre skulder. Min dyrlæges teori over hun også dumpede på højre forben var at hun har overanstrengt det for at aflaste venstre side.

Hun spiser fint nu, når toppen af smerterne er taget, og går stille rundt ude på marken.

DitteH: Har kun en lille time derned, troede egentlig at de også kun kunne røntgenfotografere ben, men ville da helt sikkert ringe derned og spørge. Hvor ligger Schougård?

0
0
Svar på denne tråd

Nørlund hestehospital
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 20:28

Her har du et link til Schougårds/ Nørlund Hestehospital som ligger tæt på Silkeborg.(her er adresse mm.) http://www.hestehospitalet.dk/

Dyrlægerne er meget dygtige,og forstående og taler så man kan forstå det;-)... og fantastisk søde! Så det var da værd at prøve dem, til en grundig omgang røntgen af din hest.

Rigtig god bedring med den!;-)

Bare rolig, solen kommer jo tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

Nørhald....
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 23:31

Jeg garanterer ikke for, at de kan fotografere ryg og hals, men vil da tro det. Men det kan jo da som du skriver hurtigt opklares ved et opkald.

0
0
Svar på denne tråd

Nørlund....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 08:13

Hestehospital kan tage røntgenbilleder af både hals og ryg. Desuden har de også udstyr til at foretage ultralydscanning af bla. ryg, og tilbyder desuden også genoptræning af heste.

Bare rolig, solen kommer jo tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

Højgaard hestehospital..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 11:03

Knoglescintigrafi er det bedste, der kan de se hele hestens krop og udpege hvor smerterne stammer fra også hvis det flere steder, tit kan den være halt fortil hvor det måske er ryggen/kryds som er problemet.

Klart den bliver stresset/sur hvis den har ondt.

Underviste en pige hvor jeg bare kunne se ponyen (7år) havde ondt den var ikke halt men engang i mellem lavede den en besynderlig taktfejl.. deres dyrlæge havde sagt det var bare fordi den skulle være spring pony, den havde ikke gangarterne til dressur, efter en pause på 3 mån begyndte de at springe den(efter genoptræning self), jeg underviste hende 4 gange i spring hvor det blev mere tydeligt noget var galt, sagde de seriøst skulle få den undersøgt igen, kørte den til dyrlæge igen, fik samme svar, ren i bøjeprøve ikke noget på røgent.Forældrene spurgte om jeg ikke ville kører til dyrlæge med ponyen da de syntes det var pineligt at bliv ved med at komme og få samme svar, Så tog jeg den med til dyrlægen for at forklare hvad jeg mente når de nu ikke kunne se det, dyrlægen satte et spring op på 40cm den sprang over fint 4 gange, den fejler ikke noget, nej det muligt sagde jeg men sæt det lige op på 80cm det jo en kat 1 så det kun LC højde, der "hang" den nærmest i luften som om den ikke havde lyst til at lande.. nå nu kunne han se hvad jeg mente ja den måtte havde ondt i forbenene, røgent igen uden sko nedefra af hov og knæ osv stadigt intet at se. Da dyrlægen gav den smertestillende skulle pigen ride den lidt rundt, pludselig var det som en anden pony gangen var helt forandret og ørene fremme,da var jeg slet ikke i tvivl jeg havde ret der var noget galt med den... et sidste forsøg for at rede ponyen kørte de den lange vej til højgaard efter 4 dage kom svaret den havde smerter i kryds-læn-ryg og hovben.. det var dens knogle bygning ved krydset som gjorde den sled sig 5 x normalt ved arbejde, desværre stod den ikke til at rede om måtte aflives..ialt brugte de 1½ år og utallige kroner og kunne havde brugt længere tid hvis ikke de var kørt til Knoglescintigrafi..

Hendes pony sparkede og var møj sur til sidst, tror da fan' når den havde så ondt...

Problemet er jo at man kan ikke få udbetalt forsikring på en hest som ikke fejler noget (heldigvis) men hvem kan få sig selv til at ride på en hest man ved fejler noget.. Syntes du skal kører vejen til højgaard, få evt lidt af dyrlægen, hesten kan blive beroliget af til den lange kørsel hvis det nødvendigt...

godbedring med din hest..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 19:33

Mange tak for forslagene. Ringer helt sikkert til dyrlægerne i Gjerlev (som Ditte henviser til) og til dyrlægerne Nørhald for at høre hvad de kan gøre/tilbyde. Hvis de ikke kan hjælpe så bliver det Højgård. Så må jeg finde ud af noget mht noget beroligende og muligheden for at medbringe en rejsekammerat/støttepædagog som hun er vant til.

Lucky1: Er godt klar over problemet kan findes i ryggen, men tvivler i lige det her tilfælde. Men ville da helt klart overveje/ringe ang. knoglescintigrafi.

Men eller slyder det lidt som det du har oplevet - problemet er mest tydelig når hesten "presses/samles"

Mht. forsikring så har jeg heldigvis også en uanvendelighedsforsikring (og dyrlægeforsikring), så hvis hun ikke kan ride mere skal jeg "bare" have fundet problemet, for nej forsikringen godkender ikke noget før de kender skaden.

Håbet er, at hun kan holde til at gå i avlen igen uden smerter, men selvfølgelig vil jeg helst hun kan ride.

0
0
Svar på denne tråd

link..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 22:06

Du får lige et link så kan du læse omkring knoglescintigrafi. eller hvis andre er nys hvad det er for noget...

hoejgaard-hestehospital.dk/ index.php?page=knoglescintigrafi

0
0
Svar på denne tråd

Nørhald/Nørlund
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 23:34

Sikkert en trykfejl, men Bollerup i Gjerlev er NørHALD, Schougård er NørLUND. Og var opmærksom på, at ikke alle selskabers dyrlægeforsikring dækker knoglescintigrafien automatisk.

Jeg havde en hest, der blev kort gående/halt på højre forben, når den blev "samlet" på venstre volte. Fik hun lov at gå med hovedet i jorden var det ikke til at se noget, men forlangte man mere bagfra og mere rejsning fortil, var den gal og forhovene blev mere og mere uens, og det blev helt skidt efter hun faldt på folden. Det eneste de fandt i Ansager var lidt forandringer omkring 6.halshvirvel, som dyrlægen først ikke mente betød noget, men da han ikke fandt andet og ikke kunne bedøve det væk, blev det alligevel til årsagen til uanvendelighedserklæringen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider