Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 føl fodres med roepiller, vitamin og hø?
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 20:35

Mit føl har så vældigt ædt med af mors mad som består af roepiller, korn, kobber og vitaminer men jeg synes hun er for tyk nu og skal fravænnes.


Havde tænkt mig at fortsætte følle på roepiller, travo-e, kobber, calcium og så eller wrap hø.


Er der nogle som ved hvor meget sådan en størrelse skal have, det er jeg meget i tvivl om da det er første føl jeg har.


Hun er Knab. føl, 5 ½ md og 132 cm høj.





Wraphø super kvalitet sælges 300 kr stk. (vægt ca. 300 kg)

postnr. 9370


0
0
Svar på denne tråd
 
 Her bruger vi
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 20:58

Spillers Stud and Youngstock Mix, og sammen med tørt hø or wrap er de dækket ind. Har brugt den blanding til adskillige heste, og de vokser jævnt, og ser fine ud. Mine føl får så vidt muligt ikke lov til at spise mors mad. De er ikke ret gamle inden de kommer ud af boksen, når hun spiser, og får lov til at stå og rode i en spand med en smule følfoder.


JC Great Pine Image


Rainy June,smuk guldpalomino hoppeføl sælges (30.06.07)


Crates Western sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 masser af grovfoder
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 21:13

gerne så meget den gider æde og så står dr på posen med travo e hvor meget den skal have af det... så burde den være dækket ind uden de tilskud af kobber og calcium, hvorfor giver du det til hoppen? har du fået udegnet en foderplan? du kan sagtens supplere med roepiller så den får noget krybbe foder...


Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd
 
 kobber til hoppen
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 10:49

Hej Janne


Jeg har mens hoppen var drægtig været inde og læse mange artikler af f.eks. Nanna Luthers og hun anbefaler at hoppen er dækket ind med kobber således at føllet får kobber gennem mælken - dette er vigtigt for forebyggelse af mus.


Calcium har jeg altid fået at vide også skulle være vigtigt at give til føl, plage ligeledes for at undgå mus.


Men nej jeg har ikke fået lavet en foderplan. Har forgæves forsøgt at downloade foderplan hest da jeg tidligere synes det har været rigtig godt men kan ikke komme ind på deres hjemmeside - øv.




Wraphø super kvalitet sælges 300 kr stk. (vægt ca. 300 kg)

postnr. 9370


0
0
Svar på denne tråd
 
 Uff.............
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 12:35

Det er farligt bare, at blande enkelte mineraler i et foder fordi man har læst det er godt. Det er mængderne iforhold til hinanden, der spiller en rolle.

Mit råd er at få lagt en foderplan. Eller i det mindste, at bruge et foder, der er færdig blandet mht. mineraler/vita.og helst i den anbefalede mængde.

En begynder fejl er, at skære lidt i en mineral/vita. blanding fordi man lige tror at plagen/føl ser fede ud. Har du ex. tjekket for orm for nyligt, det kan få dem til at se fede ud omkring maven.

Og husk aldrig at fastslå en hestes fedme ud fra maveomfanget. Det er fedt depoterne du skal se ud fra. held og lykke med den lille


Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! ;-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Protein
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 12:40

Er det virkelig muligt at dække et føl ind på roepiller, Travo og wrap?

Skal der ikke gives et tilskud af protein - eller vælges et vitamin/mineral produkt med protein i, som Regulator Complete?


Jeg spørger fordi jeg da godt nok synes det lyder nemt og billig fodring af føl!


/Louise


(4000/4130) Humbaur Rapid udlejes - lys og rummelig
0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt......
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 12:52

Alt kan jo lade sig gøre og føllet skal nok blive stor engang på den kost. Men nej, kunne heller ikke drømme om at bruge den kombi til mine føl/plage.


Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! ;-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 giver ikke meget for færdigfoder
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 16:38

Jeg har tidligere haft adgang til foderplan hest og der passede færdigfoder ALDRIG.


Der har været konsulent fra Landscenteret for Heste ude på mit tidligere opstaldningssted og iflg. ham burde alle heste kunne leve på vitaminer og wrap/hø.


Jeg er ikke tilhænger af et føl der vokser hurtigt og så får problemer med mus oa senere hvilket jeg ofte hører.


Jeg giver jer helt ret i at balancen i foderet skal være i orden, hvilket så også er derfor jeg har skrevet indlægget herinde i håb om at nogle havde erfaringer med dette


Føllet er tjekket for orm og hun står rigtig flot på hendes ben uden tegn på vækstproblemer. Derudover er hun sådan generelt lidt tyk og ikke kun på maven.




Wraphø super kvalitet sælges 300 kr stk. (vægt ca. 300 kg)

postnr. 9370


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 21:50

få lavet en foderplan ?? det koster jo ikke ret meget og slet ikke når det handler om føllets fremtid.!!


Det kan sagtens lade sig gøre at lave en god plan på vitamin/mineral produkt. hø/wrap evt lucerne (for protein) of roepiller..


Men som alt andet så SKAL det regnes ud!!! Alt andet er spild af produkter!!


Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan de også
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 10:42

Det kan de også... leve af wrap/hø og vita/min. blanding.Det gør mine også.

Men det er egentlig mest mængden af de forskellige vita/min. du blander jeg er mest bekymret for.

Hvis vi nu siger du giver den anbefalede mængde af travo og så spæder til med en to tre andre ting, så risikere du jo at rykke balancen helt. Det er derfor, det er fedt med en udregnet foderplan.

Grunden til jeg ikke ville give det til mine egne, er egentlig pga. kvaliteten og de hjælpestoffer, der bliver brugt til at presse vitaminer/min ind i cellerne med i uorganiske produkter(som travo).

Bruger selv et produkt, der har kvalitetsproteiner i og med naturlige aminosyrekæder, der ikke tvinger noget ind i cellerne men sikre ekstrem høj optagelse, hvis cellerne har brug for det. Naturen ved bedst.

Jo, der er da protein nok i gode mængder hø/wrap. Men kvaliteten kan svinge. Grunden til jeg anbefalede et færdigt foder, er at det er nemmere at styre mængderne end at selv skulle udregne og blande selv.

Det er ikke et surt opstød, men egentlig tiltænkt som hjælp.


Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! ;-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 18:00

StaldRohan: Jeg tænkte at mit føl er jo ganske "standard" så hvis andre havde en idé om hvor meget der skulle gives så var det jo ligetil Ikke fordi jeg ikke vil ofre penge på en foderplan, men der plejer at være mange som har et svar på sådanne spørgsmål så det kunne jeg jo lige prøve først. Har kigget på Sund Hest demo og det er jo egentlig ganske standard efter hvor gammelt føllet er.


Honey: Ifølge Nanna Luthers artikler betyder for meget kobber intet, det er den anden vej det er galt hvis føl og hoppe er i underskud og derfor tør jeg sagtens give det. Calcium var jeg i tvivl om var nødvendigt - derfor indlægget.


Men denne kommentar tager jeg nu alligevel lidt som et surt opstød "Alt kan jo lade sig gøre og føllet skal nok blive stor engang på den kost". Jeg mener ud fra de fagfolk jeg ellers har rådført mig med, at føllet ikke må vokse for hurtigt hvilket vil sige at det er et spørgsmål om meninger mere end at du har ret og jeg har uret.




Camilla


Pony, fuks med høje sokker og blis tilrides og sælges til foråret. Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men med eks.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 19:31

...calcium er der jo også det forhold der hedder calcium/fosfor i forhold til hinanden - og dét roder du ved ved at give ekstra calcium (foruden at der så vidt jeg ved er rigeligt med calcium i roepiller).


Jeg kan kun anbefale dig at få udregnet en foderplan, det koster 150 kr hos foderplan.dk - det er dumt at spille fandango med føllets fremtid.


Ellers synes jeg som udgangspunkt at masser af grovfoder og så vitamener/mineraler til er en super idé - så for dét.


Jeg håber du vil få lavet en foderplan - det er et godt og velmenende råd de fleste herinde giver.


0
0
Svar på denne tråd
 
 1233456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 10:05

Hej.

En specifik foderplan ville være godt.

Har du en foderanalyse på dit wrap?


Ellers har jeg ser lidt på din fodring.


Du har misforstået lidt de der med kalk og kobber. For med fodring baseret på roepiller og wrap, har du helt andre "problemer" end den traditionelle fodring med korn og begrænset hø, for her kan der netop være et problem med mangel på kalk og kobber, og mange især udenlandske fuldfoder og tilskudsprodukter, indeholder meget lidt kobber.


Din fodring indeholder rigeligt kalk, det er tilgengæld fosfor du skal sørge for den får nok af. Og protein, især lysin mangler der. Her kan du snildt sørge for at tingene kommer i balance med et tilskud af soyaskrå, 200-300 g, alt efter hvilke mængder du ellers fodrer med.


Hvis vi antager (og dette er kun et eksempel) at dit føl som voksen kommer til at veje 525 kg, og nu er 6 mdr. skal den vejledene have (ud fra det du har valgt):


1,5 kg roepiller (i tør vægt)

8,5 kg wrap (middel kvalitet med 60% tørstof)

150 g Travo E

200 g soyaskrå.


Det der bekymrer mig er om du kan stoppe de mængder wrap og roepiller i en lille følmave. 1,5 kg roepiller fylder meget i opblødt tilstand, og appetitten skulle gerne være der til at spise wrappen. Og 8,5 kg wrap er meget for et føl på 6 mdr. Der går ofte 2-3 mdr før de kan spise de mængder. Men det kan du bedre selv svare på om din kan.










Forskelligt købes og sælges. Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 neize... takker
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 10:35

Hej.


Det var dejligt at høre dit svar.


Jeg synes det lyder helt vildt at der skal proppes de mængder i den, men så godt på demoversionen af Sund Hest at mit føl skulle have 4,8 FE.


Den har nu stået alene nogle dage og vil så kun spise wrap, selvom den lystigt åd løs af mors roepiller da den stod sammen med hende.


Jeg havde faktisk ikke tænkt på at roepiller indeholder mere calcium, så det er kun dejligt at jeg ikke behøver at proppe det oveni foderet.


Men 1,5 kilo roepiller det får jeg aldrig i hende og heller ikke de 8,5 kilo wrap. Så meget roepiller kan hoppen dårligt spise. hmmmmmm.......


Hvad med Lucerne kan det afhjælpe noget af problemet med de store mængder foder?






Camilla


Pony, fuks med høje sokker og blis tilrides og sælges til foråret. Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 difdkgjdl
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 10:43

I stalden hvor mine står opstaldet, fodres der med PAVO.


Jeg kontaktede dem vedr. foderplan for min plag og de ville ikke anbefale roepiller til en hest i vækst.




Vores Charmetrolde

Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed


Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 11:18

horsespriit: hvad var deres argument for ikke at bruge roepiller?? At det fylder for meget i forhold til FE??


mangel på protein??


Lyder interesant..


Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd
 
 jrkjfeirut
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 11:34

Tja det er jo det jeg ikke helt kan huske....men det var noget med at det er fyldstof i forhold til FE ja - kan ikke huske om det var den eneste årsag.


Men de sagde også, at roepiller jo var et godt foder mht til mave/tarmfordøjelse mv, men at de kun anbefalede det til udvoksede heste.






Vores Charmetrolde

Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed


Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak


0
0
Svar på denne tråd
 
 1233456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 18:43

Min erfaring er at det koncentrede følfoder/tilskudsfoder er det bedste til nyligt fravænnede føl - for de er ikke gode til at spise meget, og for at få dem til at spise meget hø/wrap, er det vigtigt at det de får af tilskudsfoder er MEGET koncentreret.Når de først bliver 8-9 mdr er de blevet langt bedre til at spise, men der stiger også behovet for flere foderenheder.


Her er hvad jeg har gjort....


Jeg har fodret med 1,2 stigende til 1,4 kg sure grow, lucerne og lidt soyaskrå og ærter(mest for balancen med fosfor) og så gav jeg i starten lidt hel havre og så selvfølgelig alt det wrap de gad spise.


Nu hvor de er blevet 9 mdr. er jeg begyndt at supplere med olie og lidt roepiller. Men roepillerne er de stadig MEGET lang tid om at spise, selv om de kun får ca. 100 g til hver fodring. Til gengæld har jeg har skåret havren væk. De spiser nu vældig grådigt af wrappen.


Forskelligt købes og sælges. Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider