Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kan i hjælpe mig? ang. pasning.
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 17:52
Hej alle sammen!

Det er nu et godt stykke tid siden jeg var herinde sidst. Jeg er i mellem kommet på efterskole. Der er en 10 klasse (som jeg går i) og en 9. Det skal lige siges at jeg har haft forskellige heste og ponyer i 11 år.

Det der gør mig irreteret og ked af det (og som er problemet)er, at nogle små tøser på 15 år (jeg er lige fyldt 17) siger at jeg er den ledeste dyremishandler... Det siger hun fordi jeg ikke muger i bund ved min hest hver dag. Nu må i ikke misforstå mig og tro, at jeg aldrig muger ud eller ik ka li min lille hyps! Jeg elsker min lille hest mere end noget andet!

Når jeg muger ud tar jeg lige de øverste pærer og et godt stykke af bunden, men sådan at der stadig er en bund der kan isolere for det kolde betongulv. Jeg lægger så en masse tørt halm oven på så jeg er sikker på at min hest står tørt og varmt.

Jeg vil så bare lige høre jeres mening om jeg er den ledeste dyremishandler... jeg synes personligt at det er en dårlig måde at tage alt ud af en okay stor boks hver dag og bare smide en lille balle halm ind.. Men håber på en masse (forhåbentlig positive) svar fra jer:)

Med venlig hilsen Sofie
Knabstruppere=Seje springheste ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Madras
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 18:04
Hej Sofie....

Det gode ved at have bunden liggende, er jo især at når heste tisser, siver dette ned i madrassen og hesten står dejlig tørt. Derudover synes jeg også din pointe med et koldt og hårdt beton gulv holder "vand". Det er selvfølgelig både koldt og glat for hesten at ligge i en nymuget boks....

Men kan du godt fjerne halvdelen af møget, uden at der kommer en dunst af amoniak?

Vi muger i bund hver 3-4. uge!!!! (jeg tager dog også klatter) boxene kan heldigvis åbnes helt og traktoren køres til. ellers ville det nok være for hårdt et arbejde.
Vores heste står altid tørt og rent og luften er super (aldrig lugt af amoniak)

Men det kan selvfølgelig godt være at "gimperne" også synes at jeg er en hestemishandler....

Håber du kan læne dig lidt op af det jeg skrevet:-)

Mvh. Anja
0
0
Svar på denne tråd
 
 Glem De Tøzer!
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 19:17
Jeg er HELT enig med dig og anjaanja....
jeg sys du gør det helt rigtigt med hensyn til madrassen!

så.... GLEM de tøser -de ved nok ik hvor'n man passer en hest ordenligt.

Vilde Buk fra Signe

Øjet kan smile, kæben kan le, men tårer i hjertet kan ingen se!
0
0
Svar på denne tråd
 
 helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 22:10
du skal kun fjerne det mest våde og klatteren, restan lader du bare ligger og fordeler jævnt og så bare tørt ovenpå. så isolere det er ikke glat og lugter ikke. ret smart.


Line og Tempo

Den hvide hest i parken er måske bare en zebra der har synkroniseret sig med hegnet.

-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte
-Faber est suae ciscuae fortunae
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 23:55
Jeg muger også kun pærerne, og fjener alle uligheder i boksen (min hest har det med at lave en masse små bakker i boksen), og strør masser af halm oven på!
Mvh Black_shadow og Bastian
;-D

;-D
Skizofreni slår ensomheden

"takt er evnen til at beskrive andre, som de ser sig selv."
0
0
Svar på denne tråd
 
 Madras.
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 00:23
Hej
Vi har dybstrøelse i vores bokse.
Daglig tager jeg alle pumler ud, retter madrassen til,
hvis der er huller. det forreste stykke, ca en meter i hele boksens bredde, bliver strøet over madrassen.
Der bliver så strøet foran med 1/2 - 1 lap halm fra en minnibig efter behov i det foreste stykke. Vores heste spiser så af det og afsætter deres pumler bag i boksen.
De laver sjældent foran.
Boksen bliver tømt i bund ca hver 2 måned.(Efter behov)
Skrabt og strøet med stallosan f,( vi bruger stallosan f fordi det hindrer flueæg og larver at udvikle sig.)for at desinfiksere. Dernæst startes ny madras op igen, der bliver strøet med ca. 3 - 4 lapper den første dag.
Derefter som de andre dage.
Vi har ikke problemer med amoniakluft.Hvis en boks skulle begynde at lugte af amoniak bliver foderplanen,
Tjekket om der bliver givet for meget protein.
Vi har sjældent haft heste med sur stråle.
Efter vi gik over til dybstrøelse har vi sparet meget halm.og det har været nemmere at beregne hvor meget halm der skulle bruges.
Jeg har nu kun 1-1 1/2 times udmugning dagligt, (vi
har 9 heste).
Om vinteren holdes der en konstant temp på ca. 10 grader.
En stor fordel hestene behøver aldrig dækken på inde
og får ikke lang pels.
Yankee

Er du til farver og fest
så er travhestene bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tøzzer altså..
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 20:51
Syntes de tøzzer skal lære lidt mere om heste, før de udtalet sig så kraftigt!!

Til jer andre:
Når jeg skal lave bund ved en hest, har jeg lært at der er bedst er at fjerne ALT det våde og så lade pærene ligge.
Simpelhen fordi at det våde er det der lugter, og det er jo oz koldt at ligge på.
Mens pærene varmer (mums:-P) og isolere.
og så til sidst komme en Masser halm på:-)
MVH Marie
God jul:-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tark for
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 15:53
alle jeres svar:) Det luner da også at få lidt støtte! Så er jeg da ikke helt gal på mht. pasning af min guldklump;) Men tak fordi i ville svare.

Venlig hilsen Sofie
Knabstruppere=Seje springheste ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider