Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Muk...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 14:14

Hej


Angående muk ville jeg lige høre, om der en nogen der ved om man må bruge vircon S til at vaske det med, og så bagefter når benet er tørt smøre med skinhealer?


Jeg har de seneste 2 uger brugt atamon dagligt, da det er en kamp at få lov at vaske i bagkoderne. Hesten er jo øm. Men jeg syntes ikke at atamon har hjulpet på det, så der skal skrappere midler i brug.


Jer der døjer meget med muk pga. våde folde, lader i hestene stå inde det meste af dagen imens de er under behandling?






Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 muk og atter muk
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 16:51

Hej


Min dyrlæge har sagt at det ikke er en god idé at blande Vircon S´en med noget.

Jeg ville vælge hvilket produkt jeg ville bruge.

Hvis du har brug for lidt skrappere midler ville jeg vælge Vircon S´en frem for skinhealeren.

Honning og solcreme skulle også være godt, men det er dog ikke så skarpt.


Min hest kommer på fold selv om den er under muk behandling, men den bliver også skyllet meget grundigt når den komme ind fra fold.




DRØMMEHESTEN ER FUNDET


Tilridning, ridning og klargøring til kåring i nordjylland tilbydes


0
0
Svar på denne tråd
 
 lamisil
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 19:27

Hej

Min hoppe havde muk og vi havde prøvet meget, men så prøvede jeg lamisil, smurte bare på en gang om dagen, uden at vaske det, min dyrlæge sagde at det kunne der ikke ske noget ved at prøve, og i løbet af en uge var det væk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Behandling af muk
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 21:02

I sommer døjede min plag en hel del med muk (fordi han desværre blev solskoldet i begge bagkoder). Jeg forsøgt også med atamon, hvilket ingen virkning havde. Så havde jeg en dyrlæge til at se på det. Han anbefalde at jeg lavede en spand med lunkent vand med Virkon S i, lagde et par bander ned i og rullede dem på koderne, når de var helt gennemvåde. De sad i ca 30 min, og så kunne jeg nulre en hel del af skorperne af. Herefter tørrede jeg med en føntørrer (det skal være HELT tørt) og smurte med aloe vera gel.


Det virkerde utroligt godt, og i løbet af kort tid var hans muk helt væk.

Nu forebygger jeg i stedet ved at spraye alle 4 koder med Avobit Dry en gang hver uge.


Linda.



Mor til Freja - født 20/4-06.
***
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
***
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 21:47

Hej igen


Tak for svarene


Jeg tog ham ind lidt tidligere idag, for at prøve at skylle benene og tørre dem, så jeg senere kunne komme til at smøre med skinhealer. Men jeg må næsten ikke komme til bagkoderne med vand,svamp, sprayflaske eller lignende, så det endte med at jeg tørrede benene med et håndklæde, og har nu nogle timer senere masseret skinhealer ind i koderne. Lidt af en kamp da herren er meget pivet. Nu må jeg se om det hjælper. Ellers må jeg prøve at blande noget vircon S, og så må det tage den tid det tager at få lov at vaske benene.


Hvad er det lige lamisil ellers bruges til? Jeg brugte sebasil fortyndet i vand til min gamle hoppe, det var også effektivt. Jeg ved ikke om det kan fåes mere? Men hun havde så heller ikke noget imod at blive vasket.







Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 fdfsdfsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 21:53

Hej


jeg fant Lamisil på Google, det er bla. mod modsvamp, ringorm osv.


www.lamisil.dk/default2.asp




Gode hilsner Fru Bach
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm.. Mukkk
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 21:19

Hej..


Min hoppe har også lige fået det på hendes to bagsokker.


Jeg bruger så Blå Biotex, da vores dyrlæge anbefalede det. Det skal man så blande op i en spand lunkent vand og få hesten til at stå med benet deri. Min hoppe nyder det virkelig, og så skal man lade det blive siddende på. Hun har så også været ude imens jeg har behandlet hende.


Her 3 dage efter er det næsten væk igen.


Så jeg synes at det virker rigtig godt. Det blå tyggegummi skinhealer fra Blue Hors slog simpelthen ikke til da mit muk kom.


Kram

Josefine

0
0
Svar på denne tråd
 
 fucidin
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 22:53

er et helt fantastisk middel. Skorpen fjernes med Skinhealer, og så beh med fucidin morgen og aften i 3 dage.. så er det væk. Nemt og hurtigt, og det svier ikke hvilket hesten hurtigt finder ud af. Har prøvet vircon, det tager lang tid, + du bruger vand, hvilket jo helst skal undgåes, da svampen trives så godt i fugt. Skal ordineres af dyrlæge.


Hanne


Flis til ridebane, gangstier, m.v, sælges
0
0
Svar på denne tråd
 
 MRS salve
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 07:59

Er min absolut favorit nehandling af muk.


Har ellers prøvet alt fra Skinhealer til honning, biotex og ja - alt, men intet har været så effektivt som MRS på vores heste.


Børster de tørre ben rene - helt rene - masserer salven ind... let og uden vand!

0
0
Svar på denne tråd
 
 MRS???
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 22:03

Har aldrig hørt om MRS salve? Hvad står det for, hvad indeholder det, og hvor købes det?


Hilsen Annette




Trakehner er det bedste - dem kan ingen tæske.... ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har en del erfaring om muk
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 22:53

og har fundet ud af at der er to ting der skal behandles når det er muk... For det første er der det synlige og til det har jeg med meget stor sucess brugt Atamonsalve (kan købes hos Ashim's Urter for en rimelig pris)... Det andet er det indvortes og der har jeg brugt Thuja dråber (kan købes/bestilles hos Matas)... Salven fjerner mukken der er synlig og Thuja'en det der er i blodet...Thuja'en kan man bare give i foderet, dosering en 5-10 dråber... Den her kur har hjulpet mig og mange heste af med muk...


Hilsen Henrik


0
0
Svar på denne tråd
 
 Thuja?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 00:40
Nu spørger jeg bare lige..er det fra planten Thuja? For den er giftig for heste.

Med venlig hilsen Rikke




0
0
Svar på denne tråd
 
 Annette Ahm
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 07:38
MRS salve kan købes her: www.optihorse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige en opdatering
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 12:04

Hej igen. Mange tak for svarene


Jeg har brugt Skinhealer i 10-12 dage. Jeg fik da masseret nogle af skorperne af, men tilgegæld blev han helt hævet i koderne og endnu mere øm.


Jeg havde dyrlægen ude og kigge på ham i fredags, og Bøllen er nu kommet på pencilin. Benene skal have ro indtil tisdag, hvor jeg så må gå igang med behandling igen. Han anbefalede at jeg vasker det i vircon S, hvis altså jeg kan få lov at vaske benene. Derefter skal jeg smøre det i en salve der hedder "Linco-spektinsalve". Hvis ikke han vil vaskes i vircon S, skal jeg nøjes med salven indtil det er helt væk.


Dyrlægen sagde iøvrigt at muksalve der er meget fed, ikke er godt at bruge på denne årstid. Jeg har en meget fed muksalve stående, som næsten er som cement, men den er så til sommerbrug. Skinhealeren er knap så fed, men har åbenbart ikke den store virkning på min hest.


Det er godtnok en drøj omgang med det muk.


Det der avobit dry, hvor forhandles det? Det var da nok en god ide at forebygge med det for fremtiden, hvis det er så effektivt.




Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Avobit dry
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 13:47

Jeg har lige bestilt en flaske avobit dry på smedjeriet.dk.


Nu glæder jeg mig bare til at få det og se om det virker på min tinker... Jeg har problemet med, at der er for meget pels i vejen når jeg prøver at smøre noget på det (=salve i hele pelsen og næsten ikke noget på det der skal behandles )

0
0
Svar på denne tråd
 
 avobit
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 14:27

jeg har brugt avobit dry til min tinker. jeg synes det har den helt modsatte effekt... jeg tror der er forskel om man bruger det til alm. muk eller den såkaldte koldblodsmuk.


Ved tinkere er der så meget hovskæg at når man sprayer inde under de mange tonsvis af hårstrå så vil det yderste lag holde fugten fra sprayen inde i meget længere tid end hvis det er en hest med intet eller meget lidt hovskæg og det fugtige miljø er mums for bakterier.


Jeg kan anbefale den engelske bog "mud fever". Den har hjulpet mig meget men der er så mage gode tips i den at det er umuligt at remse dem op her. Den kan vist fås gennem KVL bogladen og kostede mig 99 kr på st. hestedag her i september.


Maria & Sigøjnertrommen Samson

Ridemærkeprøve 1 og 2 samt rytterlicensprøve for voksen ryttere i distrikt 4.

www.heste-nettet.dk/fo...29/199429/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 16:05

Da min hoppe led af muk, vaskede jeg dagligt med atamon fortyndet med vand (jep, atamon er effektiv)!

Bagefter noget patsalve, som jo indeholder pincelin!

Prøv evt. zinksalve som vist skulle være ret godt!


Mette

Hvad der ikke dræber dig,
gør dig kun stærkere...

*Sidepul og westernsadel sælges*

0
0
Svar på denne tråd
 
 marikap...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 19:10

Jeg er da ked af, at høre du ikke har gode erfaringer med avobit dry til din tinker.

Hvad har du så gjort ved det?

Jeg synes som sagt at det er en dårlig kombination med salve og meget pels... Og det der med at vaske med noget og så tørre grundigt er heller ikke nemt

0
0
Svar på denne tråd
 
 problemer med muk
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 19:42
det er godt nogle gange at holde pause med atamon, og så bare tage skårberne af og så putte skindheler på, men man kan også få noget muksalve og mukpulver af sin dyrlæge

hesten tager mig, som jeg er, men bedømmer mig, ud fra, hvad jeg gør. "vi passerer altid fiaskoer på vores vej mod succes"


0
0
Svar på denne tråd
 
 Francis Bean...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 20:27

Thuja er også giftig for mange andre dyr, inkl. mennesket.


Men derfor kan der jo godt være ting i en plante som man kan bruge alligevel.


Bare se på fingerbøl, dødelig natskygge og mange, mange andre.



/minski






Har nogen set min gamle musegrå/dunfarvede hoppe?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Thujadråber...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 23:32
Kan nu ikke forstå, at de bare kan puttes i foderet? Så vidt jeg har læst mig til skal sådan noget helst sprøjtes i munden udenfor fodringstid for at virke.
0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv også
Forfatter: 
Dato:  03-12-2006 23:41
salicylsyre 10% fås vist på apoteket. af m skorperne, så meget det lader sig gøre og på m salven.

the soul would have no rainbow, if the eyes had no tears
0
0
Svar på denne tråd
 
 tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 10:24
salicylsyrecremen må dog ikke komme på direkte "kødsår"

the soul would have no rainbow, if the eyes had no tears
0
0
Svar på denne tråd
 
 Muk...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 12:30

Så vidt jeg husker, så kan muk jo skyldes bakterielle årsager...


Vi har forsøgt med alt muligt uden held.

I samråd med dyrlægen prøvede vi så med Emaverol - det var godt, men ikke godt nok.


Næste råd fra dyrlægen var at vaske muk-området med Skin Healer og når området var tørt - blev det smurt med noget cortison-salve (skrappe sager, ja - men det har hjulpet).


Hesten havde muk fra hasen og ned til koden.






Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 21:03

Muk skyldes jordbakterier der danner kolonier under huden... du skal altså have noget der kan slå dem ihjel...


Da jeg fik Macon havde han meget voldsom muk på det ene bagben...

jeg vaskede såret hårdt med jodbac, så sårskorperne opløstes let så man kunne pille nogle af dem af (man skal jo ned til bakterierne under huden), bagefter skylledes jeg efter med rent vand og tilsidst duppede jeg det efter med atamon som han så fik lov til at gå rundt med!

Dette gjorde jeg gerne to gange om ugen i ca 1½ uge og så var det væk...

Bagefter sørgede jeg for at holdehuden smidig ved at smøre med helosan, som også virker mildt antibakterielt!


Men jeg var godt nok ikke populær i mens! Heldigvis er man tilgivet for en gulerod! hehe


***Gry***




Petri dressurstøvler sælges!


Kontakt mig for mere info: Gryper@dsr.kvl.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 00:18

Jeg vil lige bidrage med min "kæphest":


Det er ren og skær uvidenhed at benytte Atamon mod MUK. Atamon er et konserveringsmiddel som benyttes mod MUG i bl.a. syltetøj.

Det er altså useriøst ikke at undersøge tingene før man begynder at smøre hesten ind i div. allergifremkaldende midler.

Ved enkel googling finder man ud af at Atamon virker mod mugsvampe, og at hudsygdommen muk hos heste skyldes bakterier.

Det er en person uden sprogforståelse der i tidernes morgen fandt på at bruge Atamon fordi hun har troet hendes hest havde MUG (som jo hedder MUK!). Hun har måske været heldig at mukken er gået i sig selv, sikkert pga. øget observation og renholdelse af hendes hestes ben, og straks tror alle at Atamon er vidundermidlet. Men nej, det kan give allergi og det er IKKE smart at smøre sart hud i et skrapt konserveringsmiddel!

Hvad der derimod virker, er at holde hestens hud ren og tør, undgå stive børster og skrubber i vintermånederne. Masser af rene håndklæder til at tørre hesteben, samt gnid hestens koder med babyolie/fed vandfri creme (lige som du selv smører creme på dine hænder for ikke at tørre ud i vinterkulde/fugt) så de holder sig smidige.

Er skaden først sket, og mukbakterierne er kommet ind under huden, bør man kontakte dyrlægen med henblik på at få bakteriedræbende salve/medicin!



Hilsen fra LISE


HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 mukne hesteben
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 12:34

holder på at man kan fodre sig ud af mukproblemer..


Hvis hesten immunforsvar er helt i top, så kan de bakterier slet ikke overleve længe nok til at hesten kan få muk.


Min hoppe havde muk helt vildt da jeg købte hende, og nu er hun på ordentligt foder og i øvrigt mere på fold, og hun har aldrig haft muk siden.


Men ellers... hold jeres hesteben rene og tørre, så kan bakterierne slet slet ikke overleve.



Foderplaner udarbejdes specielt til din hest, med hensyntagen til specielle behov!

Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alice Nielsen
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 19:29

Du har ret, men alligevel ikke.
F.eks. er der på Amager så mudrede folde at det kun er få heste der går hele vinteren igennem uden at få muk. Jeg tror mere på at man kan undgå muk ved at have ordentlige folde!

Man ser nærmest "epidemier" af muk, og det er meget årstidsafhængigt. Hestens fine hud i koderne kan dårlig undgå at få småsprækker når de nærmest står i 20 cm mudder. Og efter tilstrækkelig længe påvirkning og ved tilstrækkeligt dårlige folde, så kan selv den sundeste hest blive syg.
Så udelukkende tale om at immunforsvaret alene kan holde muk væk, det tror jeg ikke man kan.



Hilsen fra LISE


HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Råd mod muk
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 22:48

Hej, jeg er den glade ejer af Tinker/Irish cob og de døjer også med det til tider. Jeg har prøvet alverdens ting og sager. En ting jeg var glad for er noget der hedder Sebacil, det fås hos dyrlægen og koster en del men det hjælper. Man bruger ca. 20 ml. til 10 l. vand, hele hesten skal vaskes i det 3 gange med 3 dages mellemrum. Husk at bruge handsker og regnfrakke da det er noger krasbørst noget.

Derudover er der en rigtig god artikkel på Dansk tinker forening.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2006 00:01
Ja jeg slås altså trods fodring efter alle forskrifter også med muk. Også i tørre perioder. Min gamle skimmel kan dog tåle "alt" uden at få muk. Hun var absolut ikke fodret korrekt, før jeg fik hende, men har aldrig haft muk selvom hun på et tidspunkt gik med gummiklokker døgnet rundt på meget mudret fold. Har heller ikke i de 13 år, jeg har kendt hende set hende med gult snot i næsen en eneste gang.
0
0
Svar på denne tråd
 
 sebasil
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 08:37

sebasil er desværre ikke muligt at få længere... præperaterne udgår med jævne mellemrum og nu kan man altså ikke få sebasil længere... øv øv... min dyrlæge har istedet for anbefalet virkon s som ikke er på recept... jeg synes bare ikke det har nogen virkning på min hest... har nemlig allerede prøvet det tidligere ligesom jeg har prøvet tusindvis af andre ting.


mig... : du spørger hvad jeg har gjort med min tinker. Uha det er en meget meget meget lang forklaring men i korte træk så skal man kun vaske ben på en muk tinker hvis man har en hårtørrer til rådighed i stalden... du må ikke frottere med håndklæder for det irriterer huden og gør det værre. Du må kun trykke vandet ud af hovskægget inden du føntørrer.


Afhængig af hvordan mukskorperne ser ud skal de behandles forskelligt. Er skorperne tørre eller fugtige? Gullige eller mørke? Er der blod? Det er for omstændigt at komme ind på her hvordan de enkelte skal behandles. Så jeg anbefaler som sagt bogen "Mud Fever" der koster omkring 100 kr. Billig investering.


Ved grimme muktilfælde kan man behandle med et tyndt lag zinksalve og herefter kompressesor gaze og udenpå elastisk crepe agtig sygebandage (39 kr) og udenpå almindelig bandage. Jeg har herefter sikret med lidt gaffatape så det hele ikke "skred" da min hest står på ridecenter og jeg ikke kan tjekke bandagen flere gange om dagen. Boksro i flere dage før man fjerner bandagen og så er det hele væk stort set væk... i hvert fald da jeg prøvede...


Jeg har taget en mankniv og fjernet en god del af min tinkers hovskæg fra knæ og ned til starten af kode. også i kodeledsbøjningen er det kortere så det har nemmere ved at tørre men det er stadig helt langt lige ved kodeledsknoglen så det kan lede vand væk- og det korte hovskæg er stadig 6-7 cm langt da man kun opnår hudirritation ved at barbere/ klippe hovskægget helt kort.


Så har jeg med succes fjernet hestepærer fra folden så mudderet ikke blev en suppe af gødning fyldt med bakterier.


Men altså... med store folde der er lidt sandede undgår man som regel muk... det er først når tinkerne går på folde der er så små at græsset helt forsvinder til fordel for en pladret sump at man kæmper en ulige kamp mod muk. Så små folde render tinkerne jo heller ikke rundt på i naturen mens de lever vildt.




Maria & Sigøjnertrommen Samson

Ridemærkeprøve 1 og 2 samt rytterlicensprøve for voksen ryttere i distrikt 4.

www.heste-nettet.dk/fo...29/199429/


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 19:18

det kan være en bakterie der hedder dermatofilose som kan forsage muk og hudlidelsen dermatofilose... snak med din dyrlæge som kan råde dig til hvad du skal...


min dyrlæge var ude og konstatere at min hest havde dermatofilose på halsen... jeg skulle vaske den med virkon s hver 2. dag og en kolrhexsedin shampoo hver 2. dag... så en dag med det ene og anbden dag med det andet...efter 1½-2 uger var min dyrlæge herude og sagde jeg ikk skal vaske ham mere da hans hud er ireteret nu skal det have tid til og hele af sig selv... jeg skal sådan set betragte ham som rask...

det skal lige siges at ud over at vaske ham så har jeg muget i bund hver dag og oversprøjtet hans boks i rodalon og der hvor han har gået... detsuden gik han på fold alene of alt hans udstyr blev desinficeret når han havede været i berøring med ham... alt dette har jeg gjordt for og undgå at han sku smidte de andre heste for dermatofilose smidter meget...


atamon hjælper på nogle heste men desværer ikk alle...


men søg på dermatofilose herinde for der er mange indlæg om emnet. da min syrlæge sagde hvordan jeg sku behandle min hest så lavede jeg et indlæg herinde med hvad hun havde sagt...


held og lykke


En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vidundermiddel ??
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 19:25

Hej !!



Varm vand og sæbespåne, opløs sårskorberne og pil af. smør derefter med helosan . ( kopattesalve )


Ellers har jeg hørt at KLOR, swimmingspoolklor er et vidundermiddel mod muk. :) det har jeg hørt her på HN .



Knus .

0
0
Svar på denne tråd
 
 marikap
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 21:47

Tak for dit svar. Det er jo ikke nemt med alt det pels

Jeg har kun haft min lille hest i ca. 2½ måned men jeg har kæmpet med hans ben hele tiden... Der var kun lidt muk på det ene forben da jeg fik ham, men nu har det bare bredt sig. Han har på begge forben nu, lige under knæet og en lidt i koden. Jeg kan ikke finde noget på bagbenene, men han virker irreteret og stamper en del så noget må der være...

Han virker ikke rigtig øm, men det klør på ham.

Skorperne er mørke og hårde. Jeg synes ikke jeg har oplevet det bløder...


Jeg har prøvet med skinhealer (blue hors) da jeg har haft gode erfaringer med det før (på heste med mindere hovskæg) men det var bare alle andre steder end på mukken.

Så prøvede jeg med Virkon S, men det fik ham bare til at virke mere irreteret (det er jo også lokalirreterende, så det er jo ikke så underligt måske).

Nu forsøger jeg mig så med Avobit, men jeg synes stadig ikke det giver resultat (har brugt det en uge).

Jeg har også fjernet det meste pels (ikke barberet bare klippet det lidt) i de "pletter" der er værst. Mest for at jeg kunne "komme ind til det".


Jeg har også overvejet om det måske slet ikke er muk men om det måske er skab i stedet for...? Nu har jeg så ringet efter dyrlægen for at være sikker (kommer næste uge). De må da have et middel jeg kan bruge -ligemeget hvad det så er



0
0
Svar på denne tråd
 
 MukMukMuk
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 17:01
hejsa.
Muk kan være ret svært at få væk.. i de tider hvor der er rigtig våde folde osv. sætter jeg hesten ind i boksen og rider fx en lang tur .. eller sætter den ud på en sandbane så den ikke hverdag kommer ud i sjapet.


Mvh.
Clara, Perle og Mons.
:)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Når den stamper
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 20:12

og det tydeligvis kløer så kan det være skab. Det kan dyrlægen finde ud af - er det skab skal der behandles anderledes.


Linda.



Mor til Freja - født 20/4-06.
***
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
***
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd
 
 Blå Botex.
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 12:55

Blå Biotex er bare et vidundermiddel, og det siger jeg efter at vi har prøvet ALT og jeg mener virkelig ALT. Skyl benet godt op i lunkent vand tilsat en god sjat Biotex lad virke i 10-15 minutter og skyl rent.

Det er vigtigt at din hest altid får skyllet ben når den kommer fra fold og aldrig står med våde og mudrede ben i boksen.

Klip evt hovskæg og hår langs piben.

Venlig hilsen Flikken


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fandens muk!
Forfatter: 
Dato:  25-12-2009 14:54

Jeg synes det er svært at finde ud af hvad man skal bruge mod muk. Jeg prøvede med Vircon S på min gamle hest, men syntes egentligt bare det hele blev værre. Da han så stod med muk og et elefantben fik jeg et tip om at bruge zinksalve, og det tog det hele!

Lige nu har jeg købt skinhealer fra Blue Horse, fordi jeg hurtigt skulle have fat i noget, og det virker bare slet slet ikke. Så jeg tror jeg går over og prøver Blå BioTex og hvis det ikke tager noget af det, bliver det jo nok zinksalven igen :)

Mvh. Hanneke :)


Alexandra'
Tha' brown goldhorse



Sød kat. 1 / 2 pony søges til udlån fra sommeren 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-12-2009 15:13

Sebasil bruges hvis hesten har skab og ikke muk.




Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!


Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider