Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Meget luft i maven!
Forfatter: 
Dato:  29-05-2006 10:16

Hejsa


Ja, undskyld det her spørgsmål, men er der andre her, der har heste med utroligt meget luft i maven, pænt sagt?

Min islænderhoppe er jeg godt nok glad for ikke bor indenfor...da hun rent ud sagt prutter så meget, at en mand umuligt kan hamle op med hende!

Hun har normale hestepærer, er vant til græsset osv. Men sjovt er det, da der ikke er nogen af de andre heste der er så "ramt" som hende - det er ikke noget nyt, mindes det også sidste år.


Er jeg den eneste der har sådan en hest - kommer det af græsset, eller?...


Hilsen Christine


Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd
 
 prutter...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2006 13:35

Hejsa.


Jeg tager stadig mine DV-heste ind om natten fra græsfolden. Over de sidste 3-4 uger er de gradvist blevet vænnet til græsset. De prutter også hele tiden om aftenen i deres bokse...


Heste KAN jo få trommesyge (kolik) af vådt, langt grønt græs... jeg går ud fra, at sålænge de prutter løs, så er der godt gang i maven på dem, og så får de vel ikke mavepine...


De prutter ikke lige meget alle sammen...


Mine heste laver også hestepærer af en fin konsistens og har overhovedet ikke haft tynd mave i overgangen til græsfold. Den eneste forskel fra i vinters er, at hestepærerne nu er grønne, ikke brune!




Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd
 
 så vidt jeg har forstået..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2006 07:26

er fordøjelsessystemet belastet når der dannes meget luft.

Græsset er meget stærkt i øjeblikket og dette belaster bakterierne i fordøjelsessystemet, således at der kan ske nogle fejlgæringsprocesser.


Bliver fordøjelsen for belastet af alt det luft, så kan hesten få meget meget ondt i maven, kaldes også vindkolik, tarmene vil blive udspilet af luft. Dette kræver dyrlægebehandling: tarmafslappende medicin, smertestillende og mange gange også olie.

I værste fald kan de få tarmslyng af tilstanden.


Selv om at vi græsser vores heste ind, så kan de ikke tåle det meget friske og stærke forårs græs, hvis de grovæder for meget af det. Det er en god ide at give dem hø ved siden af, så de ikke er så sultne når de bliver lukket ud på græsmarken.

Høet giver dem en god mæthedsfornemmelse, dette gør forårsgræsset ikke da det stadig mangler struktur.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Ret normalt...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2006 10:58

Hej Christine.

.

Nogle heste reagerer som din, det er meget normalt...men for at afhjælpe hende så sørg for der er godt med fri adgang til halm eller frøgræs på folden...(de søger det faktisk selv fremfor det friske græs, når mavsén gør lidt knuder).

Halm / frøgræs stabiliserer tarmfloraen - du kan også vælge at give den lidt opblødte roepiller et par gange i døgnet, det har samme effekt.

.


Opstaldning af private heste tilbydes !

Stor skov - ridebane - box - fuld sommergræs

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider