Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Krydderurter i haven
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 20:25
Hej,

I vores have har vi oregano, dild, persille og citronmelisse. Kan der være noget galt i at blande lidt i foderet friske såvel som tørrede?

Hold jer muntre til vi snakkes igen, Trine vinker


Morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt!

Kælne killinger gives væk, vi bor på Nordfalster. Mail mig og få tilsendt billeder!

Mail
0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg er nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 21:19
Af hvilken grund skulle man give heste det?

Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Opdateret!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjo...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 21:57
Hvorfor skulle man netop ikke give hesten det?

Der er vel ingen grund til at det går til spilde, når vi nu har det i haven. Mange urter er godt mod forskellige ting, jeg har bare ikke styr på hvordan og hvorledes.

Derfor! B-)



Hold jer muntre til vi snakkes igen, Trine vinker


Morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt!

Kælne killinger gives væk, vi bor på Nordfalster. Mail mig og få tilsendt billeder!

Mail
0
0
Svar på denne tråd
 
 Timian skulle...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 00:33
være godt til at forebygge orm! Så jeg giver min kære hest timian! Jeg tror ikke at man bare skal smide en masse urter ind til hesten uden først at undersøge om den er giftig for hesten og hvad de(urterne) skal gøre godt for! Undersøg lige først hvad du vil give hesten og hvad de hjælper på og hvorfor du vil give dem! Hvis de bare er i overskud og du bare vil af med dem, så tror jeg at det er et meget spinkelt baggrund at give hesten urter på! prøv evt. at finde MarianneS herinde fra- hun ved en masse om urter, deres virkning og heste

Heidi

True love doesn´t consist of holding hands
- It consist of holding hearts {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Krydderurter
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 08:04

Persille er meget mineralrigt, især jern. Det virker blodtrykssænkende, og udskiller giftstoffer fre organismen. Det er rigtig godt til ældre heste hvor det modvirker gigt, artritis og øger stofskiftet.

Oregano er der ikke så meget ved som hestefoder - gem du hellere det til krydderibøtterne :-)

Dild er derimod et særdeles udmærket middel mod kolik, det virker afslappende på tarmen, krampestillende og beroligende. Derudover stimulerer det hjertevirksomheden, det udvider blodkarrene og sænker blodtrykket. Frøene er meget mineralholdige.

Hjertensfryd (det er den du kalder citronmelisse) er god mod nervøsitet, den virker nerveberoligende og antidepressiv. Den virker mod virusbetingede sygdomme, f.eks. forkølelsessår og nogle former for vorter.

Så alt i alt er der da god mening i at bruge disse 3 urter til hestene. Hvis du bare giver dem i mindre mængder, kan du betragte det som et godt kosttilskud. Som behandling skal du tænke dig godt om og konferere med din dyrlæge. Du må ikke regne med, at du f.eks. kan kurere en kolik med urter - det ville være alt for risikabelt. Men du kan forebygge yderligere kolikanfald ved at bruge urter. Hvis du er interesseret i at se mere om kolik-urter, så står det hele i min urtefil.

Venlig hilsen
Marianne S




Urtefil opdateret 20-04-2003
Send en mail, hvis du vil have den nyeste udgave.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Taksus
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 08:39
Lækkert svar.
Min tanke var at jeg i hvert fald lige kunne spørge herinde. Her på det sidste har der nemlig været meget fokus på urter. Netop at de ikke udføre mirakler, men kan være med til at lindre eller i mindre grad at forebygge. Samtigdigt skal man også tænke sig om, idet vi jo ved at noget måske endda kan være skadeligt.

Jeg vil helt sikkert tage det op til overvejelse.

Hold jer muntre til vi snakkes igen, Trine vinker


Morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt!

Kælne killinger gives væk, vi bor på Nordfalster. Mail mig og få tilsendt billeder!

Mail
0
0
Svar på denne tråd
 
 Frisk eller tørret?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 09:29

Hmm.. Lige et spørsmål... Ska urterne helst være friske eller tørrede? - Eller er det lige meget?


0
0
Svar på denne tråd
 
 citronmelisse
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 11:37
jeg syntes det er morsomt at gå en tur i haven, med en spand af hestens normale foder og finde urter til den, selvfølgelig undersøger man først om de er giftige, men min gamle hoppe syntes det smagte godt med lidt citronmelisse i maden, det var lidt afvekslende.

der findes jo bøger, som f.eks. hestens husapotek.
der beskriver hver enkelt af urterne, og deres virkninger.

den var måske værd at investere i.

kh fanny
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bønne!
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 18:32

Du kan godt bruge friske urter, mens de er tilgængelige, men det er en god ide at tørre nogen, så du har til vinteren. Men husk : med måde er alting godt! Man skal ikke lade sig narre af at noget hedder krydderurter, og så tro, at de er totalt uskadelige. For eksempel er der nogle krydderurter, der kan være meget skadelige for ifolede hopper. Så find ud af, hvad det er du har med at gøre inden du fodrer hesten med det.

Venlig hilsen
Marianne S




Urtefil opdateret 20-04-2003
Send en mail, hvis du vil have den nyeste udgave.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan gør jeg :-)
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 18:38
Jeg plukker mine urter til hestene hver aften. Derefter overhælder jeg dem med kogende vand.

Af urter plukker jeg: mælkebøtter, brændenælder, vejbred, birkeblade og burre-snerre (præstelus).

Tilsidst når blandingen er kold, tilsætter jeg B-vitaminer, glusosamin, MSM, racing mineral, grønpiller, havre, lucerne og ½ hvidløg.

Mums! Hvor de elsker det. :-D

Til alt held, så har Zasca slet ikke haft den frygtelige kløe i pelsen, som hun normalt har hver sommer. (y)

Husk altid at smile. Det får folk til at undre sig over, hvad du har gang i.


0
1
Svar på denne tråd
 
 Direkte på folden
Forfatter: 
Dato:  23-05-2020 15:40

Marianne kan man ikke så urterne direkte på hestens fold, og i givet fald tager de så ikke kun det de har brug for, ligesom heste der går frit i naturen selv finder det de har brug for


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider