Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hmm... Lus ?
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 19:29

Hej HN-folk ;-)

Hmm - måtte lige høre;

Har min pony lus? Ja, det er nok lidt svært at svare på, men kan fortælle at han hele tiden klører sig (og op ad alting) han har fået ormekur, så det er ikke dét. Mon han har lus?
Hvad og hvor kan jeg få et middel mod de modbydelige "dyr" ?

(Ringer selvfølgelig efter dyrlægen, hvis dette forsætter, men vil lige høre jer ad)

- Afventer positive svar ;-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 lus eller...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 21:06

Det kunne sagtens være lus, men det kunne også meget sagtens være skab.


Jeg vil råde dig til at få dyrlægen ud. Han/hun kan give en sprøjte der tager alt hvad der kan være af parasitter (lus, lopper, skab osv)


Det har Hilde fået og det hjalp rigtig godt... HUn kløede sig også helt vildt og det viste sig at være skab...



:-PDet er kun din egen samvittighed, der sætter grænser for hvad du kan tillade dig at sige offentligt! :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 21:25


Tak for svar - ja, det må jeg jo s prøve ! ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Laban, så husk lige
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 00:38

At spørge dyrlægen om det er rigtigt, at ca. hver 10.000,00 hest ligger sig ned efter sådan en sprøjte for ikke at rejse sig igen.


Det lyder som en ringe chance, men hvorfor tage den? Hvis din hest bare har lus, der kan behandles på andre måder.


Det kunne jo også tænkes at det klør p.g.a fældningen...


Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er vel
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 08:18

altid en risiko ved at anvende medicin og det er svært at gardere sig mod at nogle heste er allergiske overfor en bestemt type.


Mht. det middel, der anvendes mod blandt andet lus, så er det ikke godkendt til heste, men mange dyrlæger bruger det alligevel. Jeg har selv fået sprøjtet alle hestene i min stald med det, da der blev opdaget en lus på en af hestene. Det var meget nemmere og billigere end at behandle hele stalden med vask og så risikerer jeg heller ikke syge heste pga. vask i 10 graders frost. En anden fordel ved produktet er at det tager alt levende på hesten (undtagen hesten) så eventuelle indvoldsorm dør også og man sparer ormecheck/behandling. Jeg har hørt om rideskoler, der konsekvent behandler deres heste mod orm med dette middel, da det er billigere end ormemiddel i pastaform.


Ingen af mine viste nogen reaktion på sprøjten; jeg har set mange heste få den og har aldrig oplevet nogen reaktion, men derfor kan nogen heste jo godt reagere. Midlet er også brugt til både hunde og katte selvom det heller ikke er godkendt til dem og der har man bevist at racen collie ikke tåler produktet og mange hunde af den race risikerer at dø, hvis de får det. Derfor fraråder man brugen af den på collier og "beslægtede" racer.






Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd
 
 neemolie
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 08:25

neemolie er en totalt ugiftig og endda hudplejende olie -man skal lave en opløsning i vand og spraye det på og så gnide det ind - det tager 10 min og lusene forsvinder efter bare en behandling,

olien kan også bruges til muk/eksemer - og til behandling af lus, lopper, tæger mv- hos alle patterdyr

50 ml BUG-OFF ! olie- nok til ca. 50 behandlinger - koster 65 kr

det kan købes her:


www.wendyshorseherbs.dk




Avl af Palomino & Pinto-Arabere/
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjek selv ;-)
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 09:04

Hej Laban.

.

Du kan nemt selv tjekke om det er lus, og i så tilfælde behøver du ikke at få dyrlægen ud...du kan behandle det helt selv...bare lige for at give dig en billigere og nemmere mulighed.

.

Skil hårene ad på hesten, og er det lus vil du på de områder den klør kunne se nogle bittesmå aflange grå dyr - de levende er lidt bredere over kroppen end de døde...og de levende springer af og til, (giv dig god tid når du kigger, for de springer ikke konstant) - så det er faktisk let at se. Der kan ligge mange døde lus i bunden af pelsen, så det er ikke unormalt.

.

Du kan købe lusemiddel til heste hos bl.a. din lokale foderstof - enten i pulverform til at drysse på hesten, eller som vask - jeg vil nok anbefale vasken, som virker bedst, men HUSK ikke kun at vaske de angrebne områder...hesten skal vaskes fra top til tå, rul den derefter ind i 400 tæpper og lad den tørre i en trækfri stald - ofte skal der behandles 2-3 gange over nogle uger, men det gælder ikke ved alle midler.

.

HUSK samtidig at få vasket ALT der har været i kontakt med hesten, læder o.lign. kan descinficeres ved 24 timer i en dybfryser.

.

Hestelus smitter ikke mennesker, og lever ikke i hestens miljø (box o.lign.), men kun hesten, og i nogen tilfælde kan de overleve nogen tid i tæpper, dækkener, grimer o.lign.

.

Hold forøvrigt øje med hesten, ser den ellers godt ud ? Pænt med huld osv. ? Det kan være den skal have et tilskud af en art efter sådan en omgang, som tyder på lidt slidt immunforsvar - men det kan din dyrlæge svare på over telefonen.

(Vi havde en 30-årig pony der blev angrebet sidste efterår, og det tærede enormt på ham - han tabte sig koloenormt, og vi måtte have en konsulent på hans foderplan...og først et lille år efter havde han sin normalvægt igen.)

.

Held og lykke med hesten.

.


De bedste hilsener fra Mette

.

OBS : Ledig plads til vallak på Skovvang, 8370 Hadsten !!!

.

(se annonce på markedspladsen)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frontline
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 09:14

Hmmm, lus. Det er forholdsvis nemt at se om det er lus. Hvis der er lus danner din hest skæl og hvis du kigger godt efter kan du se lusene.

Hvis det er lus er frontline til store hunde rigtig god, du skal bruge to pipetter.

Har i øjeblikket selv heste med lus og det er min dyrlæge som har anbefalet ovenstående.

Håber du kan bruge det til noget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig er der altid
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 09:17

En risiko, men hvorfor bruge sprøjten til noget så harmløst som lus og gamble, når der findes udmærkede alternativer? Man behøves jo ikke vaske hestene for, at lusebehandle.


Jeg bruger pulver og mange idag bruger frontline.


Mvh

Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville nu
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 10:13

nok heller ikke bruge ivermectin som behandling for lus!!


pulver og frontline bruger vi i kampen på lusene, som vi heldigvis i år ikke har set nogle af, men jeg har så også behandlet forebyggende med pulveret i år.




venlig hilsen Berit


Hvad naturen har nægtet påfuglen i hovedet, har den givet den i halen.


Kåret Tinker Hingst


Darma til salg


Hjemmesiden


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 10:33

fordelen ved neem olie er dels at det er ugiftigt - og at man ikke behøver at vaske hele hesten - det er jo temmelig koldt til dette. Pulver ved jeg også findes og har brugt dette tidligere - dog er det et giftigt insektbekæmpelses middel - og jeg kan ikke lide tanken om pulverstøv i hverken min eller mine hestes luftveje.De står osse tit og gnubber hinanden. Min plag havde mange mange lus - jeg sprayede ham 1. gang og de små kryb er VÆK - og så er det billigt! En bekendt har lige brugt det på sin plag - med samme gode resultat.



Avl af Palomino & Pinto-Arabere/
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd
 
 man kan godt vaske...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 17:46

Det er helt sikkert nogle fine alternativer der her gives til vaske-behandlingen, men jeg har dog ikke erfaret at pulveret har haft effekt nok, (pipette og giftsprøjte kunne jeg ikke bruge, da ponyen ikke kan tåle nogen af delene) - og desuden er det nu ikke så farligt at vaske nu, selvom det er koldt - det var ligeså koldt da jeg var nødt til det sidste år, og jeg lod ponyen få mulighed for fold om formiddagen, og vaskede ham så bare først på eftermiddagen, gnubbede ham godt tør med håndklæder, og nærmest "wrappede" ham ind i uldtæpper, (også rundt om halsen).

Disse uldtæpper skiftede jeg så ud med nye tæpper om aftenen, og til natten var han klar til alm. vinterdækken - næste dag var han på fold i alm. tid igen uden problemer.

Det var DØD-OMSTÆNDIGT ja ...men det var desværre det eneste der virkede på denne pony...


De bedste hilsener fra Mette

.

OBS : Ledig plads til vallak på Skovvang, 8370 Hadsten !!!

.

(se annonce på markedspladsen)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lusepulver
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 21:25

Hos større foderstofforretninger kan købes et utøjspulver, som virker utrolig effektivt på lus.

Jeg har selv prøvet det på min pony uden nogle problemer.


Mvh. Trine Lundstrøm

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frontline til hunde
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 11:25

Min shetlænder kløede sig også rigtigt voldsomt, så den fik sår og hævede af det. Dyrlægen anbefalede frontlinepipetterne til store hunde, og ganske rigtigt gik der ikke mange dage, før hun stoppede med at klø sig


0
0
Svar på denne tråd
 
 når hesten
Forfatter: 
Dato:  16-03-2011 17:51

når hesten har fået behandling hvor længe går der så før lusene er væk.

Altså med det pasta fra dyrlægen.

En af mine opstaldere har lånt en hest som er fyldt med lus, og den er blevet behandlet.Men står uden fysisk kontakt til andre heste, hvornår er det sikkert at lukke den sammen med andre?


Hestebokse udlejes i Fredensborg


se mere på www.graftebjerg.shutterfly.com




Flotte armbånd lavet af hestehår - se på min profil.


Dv Hingst efter De Noir/Landgraff I












0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider