Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Boksstørrelse og staldindretning.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2001 14:23
Hej.

Jeg "arbejder" på at få min hest hjem og stå hos mig selv. Jeg har en bygning som jeg regner med skal være stald. Den er 4 x 5-6 m og skal "rumme" 2 bokse. Boksene ville blive af den type hvor boksdøren går direkte ud i det fri og halvdøre så hestene kan stå med hovedet ude af døren og kigge. Planen er at boks skillevæggene skal være 1/2 sådan at de frit kan "nusse" osv. Hestene kommer til at gå på fold fra 7-17(18) hver dag. Folden er 1,5-2 tdl. stor og der vil komme til at ligge en mindre "sø" i det ene "hjørne" af folden (for at dræne området bliver den anlagt i det naturlige laveste punkt på grunden.).

Lyder det som "hul" i hovedet?? Eller har I nogle gode råd? Er folden stor nok? Vil i foreslå at opdele folden? og hvad kan man gøre for at "undgå" at folden bliver til en stor mudderpøl om vinteren??

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Boksstørrelse og staldindretning.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2001 14:44
Jeg vil foreslå at du opdeler folden i minimum 2 afdelinger. Dette er både af hensyn til at græsset for ro til at vokse, og af hensyn til ormebekæmpelse.

Derudover mener jeg at den ene del af folden skal kunne opdeles om vinteren, så der ekun er et lille områd eder bliver brugt der, og dermed bliver ødelagt.

Jeg synes det lyder som en glimrende ide at hestene kan stå med hovedet ud, og at de kan snakke sammen over boksvæggen. Det plejer ikke at give problemer i mindre stalde! Jeg vil mene at der bør være halvtag der hvod døråbningen er - så bliver de ikke generet af når det regner, og der kommer ikke så meget fugt ind i stalden.

Har du overvejet at undlade at dele bygningen op, og blot lave det som en løsdrift? Det giver hestene bedre mulighed for selv at bestemme om de vil være ude eller inde, og skulle give en del mindre arbejde!

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en hesterådgivningen - hun kan vejlede dig omkring detaljer ved staldindretningen og foldopdelingen, og kan forhåbentlig spare dig for at lave fejl der vil komme til at koste penge at rette! Samtidig har hun en service hvor man kan købe en times (eller mere) "hotline" hvor man kan ringe og spørge når man kommer i tvivl omkring sit hestehold. helt sikekrt noget jeg ville benytte mig af hvis jeg var så heldig at have min egen stald.

http://www.hesteraadgivningen.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Boksstørrelse og staldindretning.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2001 14:44
Hejsa
Det lyder slet ikke tosset (faktisk lyder det meget som min egen stal/fold, bortset fra søen)
Om stykket skal deles op kommer jo an på flere ting - hvad slags heste skal gå der? vil stykkerne stadig have en form (og str.) så hesten kan få den tilstrækkelige motion og strække ud?
Med hensyn til muderet er det vist hvad alle os med "små" jordstykker døjer med...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Boksstørrelse og staldindretning.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2001 17:33
Hej Trine
Jeg kan kun give Lisbeth ret - har du overvejet løsdrift ? Det giver en arbejdsmæssig besparelse for dig, og må være optimalt set fra hestens side. Jeg har selv etableret en mindre (10x10m) jordfold i tilknytning til min løsdrift, hvorved jeg kan regulere hestenes græsning om sommeren og tage vare på græsset om vinteren. Jeg kan anbefale et flytbart el-hegn( jeg har et fra Poda som på 8. år fungere upåklageligt og er simpelt at have med at gøre), da du derved kan dele jorden op i flere mindre stykker - godt for græsset og ormebekæmpelsen. Opdeler du jorden så du får flere lange, men knap så bredde folde, vil hestene stadig kunne tage sig en rask spurt ned over marken.
Med venlig hilsen Tine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hegnstyper og stolpeafstand.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 09:33
Hej.

Jeg har vilde planer om at hegnet skal være 40mm tape eller evt. "reb", men jeg vil helst have tapen pga. den store synlighed. Den ene langside af folden støder op til en landevej, så hestene skal altså ikke "gå" igennem der (selvfølgelig heller ikke de andre steder). Stolperne bliver (formentlig) Ø7 og 175cm lange. Men jeg er lidt i tvivl om hvor stor afstanden i mellem trådene skal være? Hvor langt skal der være imellem stolperne? og skal der være to eller tre rækker tråde?

Er der nogen kommentarer til det? Såvel positive som negative:-)

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Hegnstyper og stolpeafstand.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 09:48
pas på med tapen, det har selvfølgelig fordel i synlighed osv, men HVIS hestene kommer op i det kan det nærmest stære et ben over!!
jeg ville have fortrukket et raftehegn med alm eltråd på, det er synligt, knap så farligt, men lidt dyrere
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Noomi.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 10:13
Grunden til at jeg helst vil have et tape hegn fremfor et reb hegn er at jeg har fået fremvist af en at tapen ikke kan lave en løkke som hesten kan få benet i, hvis den er slap, men det kan rebet tværtimod. Dette skyldes at tapen er "stivere".

Jeg håber at du forstår min mærkelige beskrivelse, men det er lidt svært at forklare. Jeg ville også helst have raftehegn, men det magiske ord er prisen. EJg har ikke de 90-100 kr pr. m til rafte hegn, men jeg kan godt "skrabe" de ca. 16 kr. pr. m sammen som tape hegnet koster.

Mvh.
Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Noomi.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 10:45
Hej Trine

Du skal vælge ca 2,5 m mellem hver stolpe. Det har ikke den store betydning når du bruger tråd, men hvis du en dag skulle få råd til rafter, er det det maximale mellemrummet der kan være.

mhv Helene
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tape, reb, tråd
Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 12:01
Hej Trine
Vi skulle også lave ny fold, da vi flyttede... og havde kik på både det hvide reb, tapen og alm. jerntråd...

Vi kender en der skulle have ny fold, hun fik prøver ud fra Poda af reb og tape og satte begge dele på på prøve folde, for at se hvad hun ville have... tapen blev hurtigt pillet ned, for det flaffere for meget i vinden... det ser grimt ud og det "larmer", der skal være ret kort imellem stolperne før det sidder pænt og ikke flaffere. Hun tog så reber, og vi hjalp med at ætte det op... Hmmm de strømførende tråde der sidder i rebet de knækker altså... ikke ment... men de holder heller ikke til det vilde... syntes vi..

Derfor valgte vi den gammeldags jerntråd. Det er ikke de rene Dallas folde, men det skæmmer heller ikke landskabet, det giver stød "over det hele" på tråden (man står ikke lige pludslig med et reb der ikke er strømførende pga. knækket tråde)
Der er ingen af vores heste der er itvivl om hvor folden går til...

Vi lavede vores fold ret billigt, vi fik fat i nogle tæpperør (de plastrør tæpper bliver rullet på) på 5 meter. Savede dem over på skrå på midten ( så de var nemmere at få i jorden), lavede hul med et jordbor ca. 50 cm og bankede resten ned (husk en bankeklods på tæpperøret, så det ikke bliver smadret) så der stak 180 op over jorden. Så mærkede vi stolperne og borede vi huller igennem alle stolperne og trak tråden igennem *vupti færdig*

Det er nemt og rimelig pænt.

Mht. stalden, så ville jeg også lave det til en løsdrift, det er nemt at lave og passe. Det kræver dog at man bruger lidt mere tid på hestene i hverdagen så løsdriften ikke bliver en sovepude, for at "slippe for" at have dem i hænder som fx. at trække den frem og tilbage fra fold /stald.

God arbejdslyst *SSSS*

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Tape, reb, tråd
Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 13:35
Hmm, det lyder ikke godt.....

Hvad skulle der til for at trådene knækkede??? Var det når de blev viklet om isolatoren eller var det "i brug"?? Hvad gav i for de tæppe rør?? Har i "bundet" noget på tråden (ex. gamle last poser eller lign.)?

Trine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Tape, reb, tråd
Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 15:03
Tråden i rebene, knækkede bla. et par gange når vi strammede op på rebet, men de er også knækket nogle gange i hjørnerne.

Hendes heste gik også flere gange igennem hegnet, trods strøm på.. og så er det svært at reperere for at få fuld strøm styrke fra brudet og videre rundt på tråden...

Men det siger også sig selv at et reb med mellem 3-10 ledende tråde i ikke giver sammen "smæld" som gl.dags jerntråd.

Vores fold er noget billigere... en ca. pris pr. løbende meter med enkel tråd på 2,30 kr. Med dobbeltråd vil prisen være 4,60 kr. Meget billigere kan det vist ikke gøres. Med mindre man får tæpperørene foræret. Ingen klokker eller isolatore. I denne pris er så ikke indregnet ledhåndtag, men de koster ca. 8 kr i Harald Nyborg.

Vi købte vores tæppe rør, fordi vil ville have dem allesammen på en gang. Men har man tid, kan men hente løbende på genbrugspladser..
Vi gav 20 kr. stykket og der bliver 2 hegnspæle.
Vi købte hegnstråd i Harld Nyborg til 289,- for 1000 meter.
Vi satte 5 meter imellem og trak kun 1 tråd.

Vi satte minestrimmel (plastbendel) på hegnet i starten men pillede det af, da hestene havde set hvor hegnet gik til.. vi sætter kun minestrimmel på når vi får ny hest og piller det ned igen...

Hvis du vil se billeder så sig til.. så smutter mig og min camera ud og tager lidt billeder *SSS*

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Joy.
Forfatter: 
Dato:  06-01-2001 02:34
Jeg siger til!!! :-)

Så nu vil jeg jage dig ud i regn og rusk med dit kamera og tage billeder af din fold.....Folk tror nok du er blevet tosset når de ser at du fotograferer et hegn, men du kan jo' altid sige at det er en del af et hemligt projekt....:-)

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy.
Forfatter: 
Dato:  06-01-2001 07:38
Hej

Vi har sat podahegn op hjemme hos os. Rebet er med 9 ledere. Vi har pt 11 heste og jeg må sige det er den bedste investering vi nogen sinde har gjort!!!
Når man sætter denne type hegn op er det vigtigt at man følger de instruktioner som forhandleren giver. Vi har sat ø8 pæle for hver 6m, i hjørnerne er sat ø10 pæle.
Når man sætter tråden ( rebet ) på er det vigtigt at fiksere rebet ind imellem. Vi har kørt rebet fra et hjørne rundt om næste hjørne og derefter fastgjort i tredje hjørne og påbegyndt ny tråd. Det allervigtigeste er rope-cutteren den skal monteres til sidst når hegnet er færdig opsat. Ropecutteren skal monteres på rebet for maximum hver 40´tyvende meter. Ropecutteren vil hvis den er monteret korrekt skære rebet over ved en belastning, hvis f.eks hesten triller sig tæt ved hegnet og får benet rundt om tråden. Vi har oplevet at den ene af trådene er knækket meget få gange ( så vidt jeg husker 2) på 3 år, aldrig har begge tråde været knækket og vi har ikke haft en eneste skade på hestene i folden.
Det er meget nemt at opstille denne type hegn og det forbliver pænt i mange år.
Før i tiden havde vi også almindelig jern tråd men det var besværligt og gav altid skader hvis hestene kom i tråden. Hestene havde utrolig svært ved at se tråden og det var bare så grimt med plasticposer på. Jeg kan idag lukke mine heste ind på en helt ny fold med rebtråd uden at vise dem folden først. De stiller sig lige op og "fotograferer" området som er afgrænset til dem........ og så er det det !
Selvfølgelig er podahegn dyrere at montere, men til gengæld har du et smukt og absolut problemfrit hegn i rigtig mange år.

Fay
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy.
Forfatter: 
Dato:  07-01-2001 16:00
Vi har 3 rk tråde. Den øverste er poda-supersafe-reb, men da vi også har erfaring for at trådene ikke er så holdbare, sætter vi alm. dobb.galvaniseret jerntråd på de to nederste rækker. På den midterste sætter vi yderligere det smalle tape. Det giver en enorm synlighed. Faktisk er den smalle tape på jerntråden mere synlig end supersafe-rebet. Så fremover vil vi kun bruge alm. jerntråd med tape for synliggørelsen.
Mht. skader, så har vi - 7,9,13 - ALDRIG haft heste, som kom til skade i hegnet.
Hilsen Vips
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy.
Forfatter: 
Dato:  07-01-2001 17:39
Hej Trine
Jeg tager billeder til dig imorgen..

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy.
Forfatter: 
Dato:  08-01-2001 13:53
Tak skal du have, jeg venter i spænding:-)

Det vil nok også være et godt middel til at overtale kæresten, han påstår hårdnakket at noget der er så billigt ikke kan være godt og pænt.......(man skulle tro at han var milionærsøn - Bare han var *G*)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy.
Forfatter: 
Dato:  08-01-2001 16:29
der findes nogle helt klare regler for størrelsen på bokse.
Bokse skal idag være 3.5 x 3.5 m på alle sider,i år 2005 kommer der et tillæg til dyreværnsloven om heste hold , og da skal boksene være som flg. Hestens stang mål x 4,dog minimum x1.5 på den ene side af boksen.
Som nu kræves der hovedfrihed,og hestene skal kunne berører hinandens muler,dog uden at kunne beskadige hinanden.Der skal være adgang til automatisk vanding,og der må ikke værer skarbe kanter eller lign. i boksene hvor hestene kan komme til skade.Krybben skal være placeret så den passer i højde med bringen,på den hest du opstalder,derfor er det en god ide,at anvende en flytbar krybbe,gerne af bidefast plast så rengøring er lettere.Du kan ved hestens værn i Hørsholm få oplyst nøjagtigt hvordan du forholder dig ved indretning af stalde.
- Husk !!!! Hestens tarv fra føl til grav.....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy.
Forfatter: 
Dato:  08-01-2001 18:07
Hej Jannie

Jeg står for at skal bygge stald, hvor har du disse oplysninger fra om at der kommer nye regler fra 2005? Jeg har kontaktet Landskontoret for heste, og de sagde at de forslag som var nu, dem kunne man aldrig blive enige om. Det oplæg til regler de kendte til var 2x hestens højde og ikke fire, og selv dem ville man ikke kunne efterleve mange steder. (En hest på 170x4 skal så stå i en boks på 6,8 x 6,8 m - det er bare en stor box).

Fortæl endelig hvor man kan få de regler henne, jeg har nemlig ikke kunne opstøve dem nogle steder.

Jette

NB! Jeg har faktisk også fået at vide at 3,5x3,5 kun var en tommelfingerregl for hvad en box helst skulle være.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Jette
Forfatter: 
Dato:  09-01-2001 21:45
De regler har jeg fra et cirkulære som er udsendt til alle lægmænd i Hestens værn og disse var til gennemlæsning i julen,det er noget der er blevet diskuteret i dyrlægeforeningen Danmark,og er dog endnu ikke tilført dyreværns loven dog er det altid godt at være på for kant med tingenes udvikling.Jeg kan dog tilføje,at der i vore bedømmelses skemaer til vurdering af opstaldning,er opsat de helt specifikke mål på bokse pt. nemlig 3.5 x 3.5 m. Selvfølgelig vil det blive meget svært for de allerfleste at efter komme de krav der måtte blive stillet,men det er jo derfor at vi som lægmænd får materiealet til gennemlæsning og kommentar.Det er sikkert ikke alt der bliver vedtaget ,men jeg kan dog tilføje at det kun er et lille udpluk af de ændringer der kommer til dyrværns loven omkring hestehold.Håber det var nok elllers spørg igen.Held og lykke med byggeriet...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Jette
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 07:21
Hej

Kan man erhverve sig en kopi, for vi kan jo lige så godt prøve at lave det bedst muligt. Dog kan vores bokse ikke blive mere end 3x4 meter, da der også skal være staldgang. Hvis ikke jeg kan få en kopi, kan du så ikke skrive lidt mere om hvad jeg skal være opmærksom på, evt. på e-mail?

Hilsen

Jette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dette er din plageånd:-)
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 09:45
Hej Joy.

Så er jeg på banen igen for at plage dig.....

Har du fået taget billederne af dit hegn?

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dette er din plageånd:-)
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 11:07
Hej igen "plageånd" *GGG*

Jeg har fået taget billeder, men der er gået pulter i adapteren.... jeg kan ihvertefald ikke få lortet til at virke *GGGGGRRRRRRR* ... sååå jeg blive nød til at vente på min søde mand kommer hjem fra job...

Det er selvfølgelig ikke et Dallas hegn, men jeg syntes ikke det er grimt. Fortæl du det til din kæreste, ham Bobby Ewing *gggg*

Jeg satser voldsomt på de kommer på i aften... billederne altså *gg*

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dette er din plageånd:-)
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 11:24
Ja jeg glæder mig også til at se dit hegn, da jeg selv overvejer at gøre som dig.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Jette.
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 15:11
Nå, Jette så bliver det dig jeg skal slås med hos Tæppehandleren, for at få fingre i rørene. Men bare vent for jeg komme ikke ubevæbnet (er ved at mentalt forberede mig på at skrue mig ned i noget stramt, nedringet pushup-agtigt tøj)*G*


Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dette er din plageånd:-)
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 15:13
Ha, du kender altså typen som helst så det hele indhegnet med Podas tjærehegn og en af deres countrylåger som åbner automatisk når bilen nærmer sig......(svømmer drømmende hen).

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pist TrineSH
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 15:14
Husk at hoppe ud af ridetøjet inden du skruer dig ned i den lille push-up agtige ting...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Pist TrineSH
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 15:20
Ja, det er jo' ikke alle der sætter pris på DUFTEN af hest :-) (Bare spørg Bobby Ewing der hjemme *G*)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Pist TrineSH
Forfatter: 
Dato:  10-01-2001 22:45
Det kunne være at det var en fordel i ridetøj, ihvertefald hvis du har læder ridebukser og læderrisestøvler på.... så lugter man jo af ny bil, og så gør mænd ALT for én *ggg* hvis man så kælende siger "Heeeej, jeg hedder Mercedes... kan du hjælpe mig, med lidt rør ;o)... tæpperør" så får du butikken gratis *GGGGG*

mht billeder :
Jeg har fået "lortet" til at virke...... Gæt om jeg er blondine..... *SSSSS* der skulle bare nye batterier i Caputure boxen *ups*

Imorgen formiddag ligger der lidt billeder her .... så kan jeg også nå ud og tage flere, hvis der lige er detaljer i skal se lidt nærmere på *ggg*

Forresten skal i huske at hælde cement i hjørjestolperne, så de kan holde trækket fra tråden... blot en forbrugeroplysning

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder *SSSS*
Forfatter: 
Dato:  11-01-2001 10:14
Hej Plageånder... Pam Ewing *sss*.. og Jette
Her er så de lovede billeder

Dette er på afstand ... i solopgangen *s*
img src="http://albums.photopoint.com/j/View?u=1196730&a=10885180&p=37710522&Sequence=0&res=high">


dette er en stople tæt på, så i kan se hvordan tråden er ført igennem
img src="http://albums.photopoint.com/j/View?u=1196730&a=10885180&p=37710512&Sequence=0&res=high">


her hegnet på en anden side af folden, også lidt på afstand
img src="http://albums.photopoint.com/j/View?u=1196730&a=10885180&p=37710519&Sequence=0&res=high">


og endelig med indhold, så kan man også ane tråden.
img src="http://albums.photopoint.com/j/View?u=1196730&a=10885180&p=37710515&Sequence=0&res=high">


det var det for nu.... spørg hvis der er noget..

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 prøver lige igen *gg*
Forfatter: 
Dato:  11-01-2001 10:15
Dette er på afstand ... i solopgangen *s*



dette er en stople tæt på, så i kan se hvordan tråden er ført igennem



her hegnet på en anden side af folden, også lidt på afstand



og endelig med indhold, så kan man også ane tråden.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: prøver lige igen *gg*
Forfatter: 
Dato:  11-01-2001 13:53
Ohhh Joy din Handy woman......*G* Man bliver jo helt blød i knæene ved tanken om hvilken "luksus" fold til billige penge!!!! Du er simpelthen genial!!!!

Jeg har dog lidt spørgsmål:

Hvordan "håndterede" i trådrullen når i stak den igennem hullet (*G* altså tråden...det andet tror jeg at jeg har nogenlunde tjek på :-)) Jeg kunne forestille mig at tråden kunne ende op som et værre rodet "garnnøgle".

Jeg kunne ikke se om I havde benyttet trådstrammere, men det burde der vel ikke væer noget i vejen for at gøre for at få tråden pænt strammet op??

Hvor gammelt er jeres hegn? Det ser så "friskt" ud.

Hvad sker der når en hest prøver at rende ud igennem hegnet??

Hvordan slog i stolperne ned uden at smadre toppen?

Tusind tak for din hjælpsomhed til mig uvidende spørge-Jørgen.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Jette
Forfatter: 
Dato:  11-01-2001 20:03
Jo du kan få de oplysninger du vil have,og selvfølgelig gerne kopier.
Send mig en mail med din adresse, og jeg sender kopierne pr.post,
hvis det er ok med dig!?
Ja klart er det en god ting at gøre tingene rigtigst fra starten,og til dine boksmål...
er der kun et at sige,de er helt ok.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine
Forfatter: 
Dato:  12-01-2001 08:47
Jeg har været med til at lave fold med nogle stolper, der ligner meget. Vi borede almindelige plastik-kopper ind i stolperne. Jeg kan forestille mig det er noget nemmere end at trække tråden igennem stolperne.
Jeg kan levende se Trines garnnøgle for mig *gg*.

Ham, min hest bor hos, har lavet en snedig dims til at slå stolper i jorden med. Det er et langt jernrør, der er lukket i den ene ende. Der går to mindre jernstykker ud fra hver side i den anden ende af dimsen. Man sætter den ud over toppen af pælen, tager fat i de to mindre jernstykker, løfter den op og trækker ned med alle kræfter.
Det er ret nemt at slå stolperne i, og man ødelækker ikke toppen af stolpen.
Håber I forstod min forklaring.

Nanna
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Trine
Forfatter: 
Dato:  12-01-2001 09:41
Hej Tine

Vi har bare trukket tråden igennem... hvis man er lidt omhyggelig og ikke bare flår tråden igennem kan det sagtens lade sig gøre...
Vi lavede undervejs sikkerhedssamlinger. dvs. vi klippede tråden og samlede den igen, så hvis en af hestene skulle gå igennem så gik tråden fra hinanden... forstår du ? Man kunne selvfølgelig være så smart at finde ud af hvor tæt der skal være imellem sikkerhedssamlingerne og klippe tråden til den længde... alt andet lige er det nemmere at holde styr på fx. 20 meter end 100 *ggg*

Man kan sikkert sagtens sætte trådstrammere på... jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle.. *s* Hmmm forresten er du lige ude i beskyldninger om at vores tråd er slap :o( *gggg* det burde være starmmet op... meeeen tiden går *gg*

Vi brugte en jordbord til at bore ca. ½ delen af hullet, satte stolpen (som er savet i smil) i og lagde en træklods oven på og bankede på den. De jernrør med håndtag vil ødelægge toppen er jeg bange for...

Vi har set folk sætte klokker ( eller ledningsholdere) på deres tæpperør til tråd... meeeen det er besværligt at få til at sidde ordentlig fast.... ved at bore hul sparer man også lige en arbejdsgang. og jeg syntes det ser pænere ud.

Vores heste har ikke prøvet at gå igennem hegnet... vi har også smeld på hegnet. Vi har også afskærmet løsdriften med tråd med strøm i... det fungere også fortrindeligt...

Lige et OBS.... lad for guds skyld være med at male stolperne.... malingen holder måske en vinter så hænger det i laser..... det har vi også set. Hvis i vil have hvide stolper, så køb de hvide tæppe rør.... der er godt nok ikke så mange af dem, så i skal nok i flere tæppeforretninger... den mest gengse farver er sort og grå. Vi har sort, de skal heller ikke vaskes som de hvide *ggg*

SPØRG ENDELIG

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Trine
Forfatter: 
Dato:  12-01-2001 11:47
Hej Joy.

Du skrev:
"Man kan sikkert sagtens sætte trådstrammere på... jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle.. *s* Hmmm forresten er du lige ude i beskyldninger om at vores tråd er slap :o( *gggg* det burde være starmmet op... meeeen tiden går *gg*"

Næh nej det tør jeg skam ikke antyde efter al din venlige assistance *G* Grunden til jeg spurgte var faktisk at jeg synes at den sad så fint (tråden) men jeg kunne ikke se trådstrammere nogle steder......

Det er utroligt rart at du "fylder" på spørgsmålene, da mange af de ting du fortæller er ting som jeg absolut ikke har haft tænkt på at spørge om.

Mvh.
Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan laves "samlingerne"?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2001 13:05
Hej Joy (igen, igen..)

Jeg sad lige og syfiliserede over hegnet og en tanke slog ned i mig. Hvordan lavede i de "sikkerhedssamlinger" og hvor langt har I imellem dem? Er samlingerne bare to U'er der blier stukket ind i hinanden og klemt sammen eller?

Trine (igen, igen, igen.....)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Hvordan laves "samlingerne"?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2001 13:33
Hej Trine igen igen *ss*

Jeg vil hoppe ud med digetal fidusen igen.... imorgen formiddag... og tage billede af det....

Der er vel omkring 20 meter imellem. *s*

Hilsner den søde Joy *SSSS*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Hvordan laves "samlingerne"?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2001 13:51
Er sådan et kamara ikke bare genialt???? Sådan et har stået på ønskesedlen længe, men som tidl. nævnt så er det jo' ikke en milionærsøn jeg bor sammen med *G*.

Tusind tak for det.....

MVh.
Trine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Hvordan laves "samlingerne"?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2001 10:07
Hej Trine

Jeg har lige tyv stjålet noget af et indlæg på "ros og ris" skrevet af Sif ('undskyld Sif *sss* )

Jeg plejer at lave en samling hist og her (klipper tråden over, laver en løkke af den ene ende og stikker den anden ende igennem - husk at tvinde "løkkeenderne" rundt om tråden i ca.10 cm længde), jeg laver dem med ca. 20 meters mellemrum. Hvis uheldet skulle være ude, og hesten spurter igennem, så går tråden bare fra hinanden, i stedet for at kræet render med en hel indhegning.


Det er også sådan jeg gør... lige som når man sætter led fast på tråden...

Jeg tænkte det var nemmere... for mig altså *ggg*

Jow da det er en herlig opfindelse med at digetalvideocamera... men de er ½ dyre *host* *host* vores koster ca. 19.000,- .... tææænk hvor meget jeg kunne få til hestene i stedet *ggg* Nu kan i jo spare en del på hegnet hvis i vælger den billige løsning... såååå et lille digetal camera til den hårdt arbejdende Trine *SSSS*

Hvad sagde Bobby Ewing til billederne ?? Er der for lidt Dallas over det *gg*
Not like home... *snøft* home sweet home... on Suffork Ranch

Hvis du hellere vil se billeder så vil jeg gerne smutte ud og tage dem... dette var bare en god forklaring.

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Hvordan laves "samlingerne"?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2001 11:25
Hej Joy.

Nej, forklaringenvar helt fin, og let forståelig. (det er jo' nødvendigt engang imellem:-))

Bobby Ewing, kiggede på billederne igår og hans først kommentar var "Hvorffor kalder i mig Bobby Ewing???" *G* Derefter kunne han godt se de geniale i løsningen, jeg tror at det styrkede ham lidt at høre at i havde "betonforstærkede
" hjørnepæle, jeg tror nemlig at han frygtede lidt at det ville hænge i "gurilander". Og da han hørte at der slet ikke var trådstrammerer på jeres og så hvor flot det sad, ja, så var den i vinkel. Og så kunne han godt se at 4,60 pr. m for dobb. tråde ikke rigtigt var det samme som 80-100 kr. pr. m Dallas hegn.

Så nu går ekspeditionen til tæppehandleren, snarrest. Hvordan fik I transporteret den hjem? Jeg regner med at alliere mig med en af vores venner som har en stor kassevogn/lastbil, da vi kun selv har en Suzuki Wagon R (Som der godtnok kan være 5 Europaller i stablet, meeeeennnn 5 m. lange rør.....jeg tvivler..)

Mange tusind tak for hjælpen, det kan godt være at jeg vender grusomt tilbage med flere spørgsmål, når projektet er gået igang.

Mvh.

Trine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Hvordan laves "samlingerne"?
Forfatter: 
Dato:  14-02-2002 17:24
Hej,

Jeg har et lille spørgsmål vedr. boksstrørrelsen. Med hestens stangmål x 4 menes der vel fx. 1.7 m på den ene led og 4 meter på den led????? For 6,8 m x 6,8 m har jeg godt nok ikke plads til.......

Hilsen Lena
0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider