Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 manglende indberetning
Forfatter: 
Dato:  22-11-2019 13:50

Jeg har fået føl efter MR. golden watson iår men jeg har endnu ikke fået hingsteholder til at indberette hvem faren er .Efter mange forsøg igennem lang tid bliver jeg lovet at det bliver gjort men ingenting sker. Føllet er lige blevet chipmærket men mangler hvem der er farhingst.Hvorlang tid går der inden det kommer til at koste mig dyrt.Og er det noget i har oplevet hos bøgegården med at tingende trækker i langdrag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ud over året
Forfatter: 
Dato:  22-11-2019 21:20

Når bedækningen ikke er blevet indberettet i bedækningsåret, så bliver det væsentligt dyrere, men det kan aldrig være dig der skal betale, det må være den indberettende hingsteholder.

 

Kan du ikke forsøge at kontakte ejeren af hingsten, og høre om ikke de kan sparke til Bøgegården?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2019 14:53

Jeg har haft kontakt til hingstens ejer for at få hjælp min dyrlæge som har lagt sæden ind i hoppen har ringet og rykket for det men der sker ikke noget og får mange undskyldninger fra bøgegården men ingen indberetning virkelig underligt at ikke bare få det ordnet en gang for alle.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2019 14:57

Når jeg spørger om hvornår det kommer til at koste mig penge er hvis det trækker ud med at få lavet en pas og hvis det bliver nødvendigt at lave en imidlertidlig pas indtil bøgegården får sig tagetv sammen til en indberetning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undrer mig
Forfatter: 
Dato:  24-11-2019 08:32

Jeg undrer mig meget over at man kan drive en hingststation på den måde. Nu avler jeg Hannoveranere og er med i vores danske forening og jeg ved at vores hovedforbund har haft en del problemer med Bøgegården også, det har så været med bevidst vildledning af kunderne og når forbundet har givet Bøgegården et tilbud om en rideprøve for deres hingst, så Bøgegårdens kunder har kunnet få Hannoveraner-pas på deres føl, så har han også haft undskyldninger.

 

Er du på Facebook? Så meld dig ind i DSP-gruppen og stil spærgsmålet der.

 

Men ellers vil jeg igen sige, at årsskiftet er et springende (tids-)punkt, reglen siger vist at føllet skal have pas inden 6 mdr eller inden nytår alt efter hvad der falder sidst?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-11-2019 22:42

Tak for svar ,underlig måde ja at drive forretning på ,tænker på at han håber at jeg bare får dyrlægen der lagde sæd i hoppen til at indberette bedækning så er habn fri for at betale ekstra pga af for sent indberetning men jeg skal ikke bruge nogle af hans hingste mere ,for hvor er det dog træls at man ikke ved hvor man står

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2019 09:53

Så lykkes det endelig at få registeret en faderhingst efter mange trælse forsøg og en virkelig underlig forløb.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2019 11:53

Normalt indberetter hngsteholder rettidigt, dvs. indenfor 14 dage efter 1. insemination, enkelte afventer at hoppen er drægtig og betaling står på kontoen, før end de indberetter.

Det er som regel udelukkende et økonomisk mellemværende imellem hoppeejer og hingsteholder, der afholder hingsteholder fra at indberette bedækning, da det er den ene af 2 sanktionsmuligheder overfor hoppeejere, der ikke får betalt for bedækningen. Den anden sanktionsmulighed er mere vidtgående og difinitiv, så den skal jeg undlade at komme ind på her.

 

Men godt at det nu er på plads.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2019 11:57

Afslutningsvis - så havde du faktisk ikke kunnet få dyrlægen til at indberette bedækningen med mindre at der var tale om frostsæd.

Det er alene hingsteholder, der kan indberette alt andet.

 

Mvh


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Udenlandsk sæd
Forfatter: 
Dato:  28-11-2019 13:49

Dyrlægerne indberetter nu også hvis man bruger udenlandsk transportsæd.

 

Men Tina har helt ret i, at når vi taler dansk transportsæd, så kvitterer dyrlægen/inseminøren bare for at sæden er lagt i den rette hoppe, og så er det hingsteholder der skal indberette.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2019 08:19

Det var min egen dyrlæge der sagde at hun skulle nok indberette hvis der gik helt ged iden men det har hun så ikke kunne alligevel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2019 11:27

Klinkevej - det kan hun netop ikke dyrlægen, fordi at det er hingsteholders privillegium i Danmark.

Og naturligvis Charlotte det glemte jeg jo lige i farten, men det er nok smuttet, fordi jeg selv er inseminør........

 

Glædelig jul

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider