Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Valg af hingst til DV hoppe
Forfatter: 
Dato:  11-07-2019 21:38

Hej kloge avlere.

 

Jeg vil gerne have lidt indputs i forhold til hingstevalg til min hoppe. Min hoppe er meget yndig og fin, gode gangarter og er generelt meget cool.

Hendes afstamning:

F: Gørklintgårds Santos

MF: Sandro Hit

 

Jeg ønsker mig gerne lidt mere højde og fylde på føllet og en hingst der både har vist sig at være meget holdbar (står korrekt på sine ben osv) og som er meget ridelig.

Jeg har overvejet følgende hingste:

Bh St. schufro

Bh Farrell

Bh Fifty cent

 

Men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres indputs til valget, så kom endelig med inputs - også gerne hvis i tænker noget helt andet. :)

 

Mvh. Cecilie

0
0
Svar på denne tråd
 
 din hoppe
Forfatter: 
Dato:  12-07-2019 07:36

nu skriver du mere fylde, en DV skal jo helst være forholdsvis ædel, men det er ikke helt ligemeget om den er storrammet eller ej.

Santos har jo selv middel rammer, så jeg vil helt klar kigge hingst der er storrammet for at få rammer (en storrammet hest syner ofte også større).

jeg tror hverken BH Farrell eller Fifty cent er helt hen i vejret.

Jeg synes Farrell er super smart, men han skal bruges på hopper der selv har bagbensaktion bag.

Fifty cent vil nok bidrage med mere bagbens aktion og det ser ud til at afkommene ikke er helt dumme.

jeg kiggede selv på Fifty cent da jeg kiggede hingst til min hoppe, og den eneste grund han blev frasorteret var jeg havde et ønske om en hingst under 170 cm i stang, selvom min hoppe ikke er kæmpe stor, så er hendes mor en stor dame og hun har et par onkler der er store.

Jeg valgte selv Kremlin, da hans beskrivelse var super til min hoppe.. hvis jeg får det bedste fra begge forældre, får jeg et smukt føl, med en super god skridt og galop, og en taktfast trav, der har bæring.

 

Du skriver ikke om det er i år eller næste år, det er ved at være sidste udkald at ifole i år, men hvis det er til næste år, så brug vinteren på at finde ud af din hoppes morfamilie og hvordan de avler.. det kan være givet rigtig godt ud.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
1
Svar på denne tråd
 
 hingstevalg...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2019 15:48

Hej af de hingste du nævner giver St. schufro den højeste indavlsprocent den lander over 3% så lidt i den høje ende, du ender med 3 gange sandro hit i afkom, det er en smagssag har selv set flere med 3*sandro hit

 

Har selv brugt St. schufro og Fifty cent og igen bruger jeg Fifty cent og tænker sidstnævnte kan være et godt bud, da han er storrammet, god benstilling og god bedømmelse af gangarter.

 

farell også et godt bud.

 

Jeg vil tilføje hingsten Quaterback som er morfar til Gørklintgårds Shaolin og hans far er jo den samme som din hoppe - kan se at netop i år er gørklintgårds shaolin brugt på din hoppes hoppestamme, på en helsøster til din hoppes mor ( så der er 3*sandro hit i afkom og over 4% indavl )ved brug af Quaterback vil du så nøjes de 2*sandro hit fra din hoppe.

 

fandt frem til din hoppes navn via en gammel tråd herinde,og tjekkede så lidt ud på hoppestammen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for inputs
Forfatter: 
Dato:  12-07-2019 18:02

Tak for dit input Lene - det jeg mener er at min hoppe er rigeligt ædel og jeg godt kunne tænke mig en hingst der var lidt "grovere" eller af ældre type (måske det beskriver det bedre) derudover kunne jeg også godt ønske mig lidt mere højde på føllet.
Jeg kommer ikke til at bruge hingste der ikke er fra blue hors i år fordi det simpelthen er nemt når vi nu er så tæt på slutningen af sæsonen. Derfor var det buddet på de tre jeg selv kunne forestille mig kunne være relevante.
Jeg håber vi kan nå at ifole hende i år da hun desværre er kommet meget uheldigt til skade og har brug for ro det næste års tid. Hun har den perfekte alder til et føl og så er det jo oplagt når man har en hoppe - på trods af det er lidt på bagkanten, men vi prøver.

 

GLRosina ♥Primmer♥, tak for dit svar - det er dejligt lige at få nogle andre øjne på det. Egentligt var jeg ret overbevist om at det skulle være St. Schufro, men så var jeg lige inde og kigge igen og faldt over Fifty Cent.
Grunden til at jeg var meget over i St. Schufro var også fordi den har man set i sporten og det indikere for mig at den må være en god ridehest og at den også er relativt holdbar.

De andre to har man ikke set så meget til i sporten (jeg ved godt Fifty cent ikke er så gammel)

Quarterback er også klart et godt bud og en dejlig hingst, men jeg kan se han allerede slutter avlssæsonen 1. august så det er slet ikke en mulighed i år, men hvem ved - måske vi skal lave føl igen næste år ;)

 

Mvh Cecilie

0
0
Svar på denne tråd
 
 pøj pøj
Forfatter: 
Dato:  12-07-2019 20:18

Krydser fingre for det nås og samtidig god bedring med din hoppe.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider