Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Er ridelighed arveligt?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2019 11:04

Hej

Jeg har ofte tænkt på, om ridelighed er arveligt. Altså forstået på den måde, at hvis man har en rigtig god og ridelig hoppe, vil føllet så med overvejende sandsynlighed blive noget lignende? Personligt vil jeg ikke ifole en uridelig hoppe - altså en hoppe, som ikke fejler noget fysisk, men som bare ikke vil/kan samarbejde under rytter. Men det er blot en personlig holdning uden nogen form for videskabelig grundlag.

Jeg synes ofte, at jeg læser om hopper, der sælges som avlshopper pga. manglende ridelighed, og så er det, jeg tænker på, om det kan videregives til afkommet? For hvis ridelighed ikke er arveligt, så er det vel ligemeget, om hoppen er uridelig?

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er ridelighed?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2019 21:00

Jeg er begyndt at spekulere over hvad ridelighed er? For som jeg forstår dommerne så er det bare et andet ord for kapacitet.

Men jeg ved godt at det ikke er det vi almindelige forstår ved ridelighed, det er om den er til at styre rundt for almindelige mennesker. Jeg vil hellere avle på en hoppe der slet ikke er redet end på en hoppe som bevisligt ikke vil rides. For jo ridelighed er langt hen af vejen arveligt.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

1
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider