Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Er ridelighed arveligt?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2019 11:04

Hej

Jeg har ofte tænkt på, om ridelighed er arveligt. Altså forstået på den måde, at hvis man har en rigtig god og ridelig hoppe, vil føllet så med overvejende sandsynlighed blive noget lignende? Personligt vil jeg ikke ifole en uridelig hoppe - altså en hoppe, som ikke fejler noget fysisk, men som bare ikke vil/kan samarbejde under rytter. Men det er blot en personlig holdning uden nogen form for videskabelig grundlag.

 

Jeg synes ofte, at jeg læser om hopper, der sælges som avlshopper pga. manglende ridelighed, og så er det, jeg tænker på, om det kan videregives til afkommet? For hvis ridelighed ikke er arveligt, så er det vel ligemeget, om hoppen er uridelig?

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er ridelighed?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2019 21:00

Jeg er begyndt at spekulere over hvad ridelighed er? For som jeg forstår dommerne så er det bare et andet ord for kapacitet.

 

Men jeg ved godt at det ikke er det vi almindelige forstår ved ridelighed, det er om den er til at styre rundt for almindelige mennesker. Jeg vil hellere avle på en hoppe der slet ikke er redet end på en hoppe som bevisligt ikke vil rides. For jo ridelighed er langt hen af vejen arveligt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
2
Svar på denne tråd
 
 Ja, hvad er ridelighed?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2019 14:17

Da jeg så titlen, tænkte jeg det samme som Charlotte - hvad er ridelighed? ( kender godt ordet, men ser vi alle ens på dens betydning?)

 

Den hest, som jeg synes er ridelig, synes den næste rytter måske ikke, er ridelig.

 

Er det heste som kommer til tops som er ridelige eller er det rideskolehesten som aldrig vrikker med et øre?

 

Nu bringer du alvhopper, som ikke vil rides, op som eksempel. Hvad hvis rytteren har ødelagt hesten og den derfor er blevet stemplet uridelig af rytteren? Er den så uridelig eller mangler den bare en ordentlig rytter?

Tror desværre mange hopper har lidt den skæbne - dårlige ryttere.

 

Ridelighed er for mig en fornemmelse, når man sidder på hesten. Det er samspillet imellemden rytter og hest og kan varierer afhængig af hvem der hopper i sadlen.

 


Fysioterapi og træning til ryttere

Saddelfitter for WOW sadler

http://www.wowsaddles.com

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  15-07-2019 13:24

Ja, det er et rigtigt godt spørgsmål. Hvad er ridelighed egentligt?

Hvis jeg nu tager min egen hoppe, så mener jeg selv, at den er ualmindelig ridelig. Den er dejlig at være på, måske lidt rigeligt frisk til tider, men friskheden kan let håndteres og omformes til f.eks. den flotteste passage . Hoppen giver altid en god ridetur - også hvis det er en tur i skoven. Og havde det ikke været for en kronisk skade i forbenet, så havde hoppe uden tvivl kunne være A hest i dressur på nuværende tidspunkt. Men den er kun B hest, og jeg rider med forsigtighed for at passe på benet, så hoppen forhåbentlig kan holde mange år endnu.

 

Men er dens ridelighed mon arveligt? Altså er den form for villighed til altid at yde sit bedste (og mere til) mon en kvalitet, som dens afkom fra sidste år også kan have?

 

Hoppen fik et føl efter Hesselhøj Donkey Boy - en smart model, men det er jo ikke til at sige, hvordan følle bliver som ridehest. Men jeg drømmer om en ridehest bare ligesom dens mor


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Held...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2019 13:50

 

Jeg tror, det handler en del om held. Du kan være heldig, at afkommet får samme ridelighed...Man kan vel sige, at der er en vis sandsynlighed. Men der er ingen garanti i hesteavl.

 

Jeg har en welsh cob-hoppe, som altid har givet en god tur. Hun har altid haft et utroligt drive - bare klar til at arbejde...og jubii, hvis det var dressur. Hun var aldrig begejstret for turridning. Desværre har jeg ikke kunne få hende til at fungere under rytter efter to folinger...Jeg vil næsten sige, at selv da hun begyndte at brokke sig under rytter, var det stadig en okay tur.

 

Så har jeg hendes datter...Som er sportsmodellen med en trakehner til far. Farfar hedder Gribaldi. Hun er super smuk, meget cool og har tre gode gangarter. Hun er nu seks år og drive, det har hun bare ikke. Hun kan da godt gøre sit arbejde og bliver bedre og bedre. Men altså hvis hun fik lov til at bestemme, så ville hun sikkert gerne nøjes med at skridte ture ud i naturen. Mit håb er, at hun får bare lidt drive, når vi kommer længere i dressur (hvor vi er rimelig bagud).

 

Og så håber jeg, at jeg en dag beholder en datter mere af welsh cob-hoppen - og den så får det samme drive som sin mor.


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
1
Svar på denne tråd
 
 Temperament
Forfatter: 
Dato:  16-07-2019 08:02

@Britthn: Din unghoppe er vel ikke mindre ridelig end mor, den er bare udstyret med et mere flegmatisk temperament, det er to vidt forskellige ting.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider