Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Størrelsesforhold hingst og hoppe
Forfatter: 
Dato:  29-04-2019 19:31

Hej i Erfarne folk 😊

En fjordhoppe på 142 i stg til bedækning hos en jydehingst på 155 i stg, hvad er jeres erfaring og forhold til dette?

Det skal nævnes at hoppen viser meget kraftig brunst, og hingsten skulle være meget forsigtig og gør kun hvad ejer giver lov til ved det rette tidspunkt. Og han lægger ikke forbenene op på selve hoppen, men nøjes med bringen til støtte.

Lad mig endelige høre jeres input😊😊

på forhånd Tak

1
0
Svar på denne tråd
 
 Formålet?
Forfatter: 
Dato:  29-04-2019 21:07

Jeg overvejer hvad formålet er? Til en Fjordhoppe ville jeg se hvor stor en Fjordhingst jeg kunne finde, hvis du ønsker størrelse.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Blanding
Forfatter: 
Dato:  29-04-2019 22:05

Formålet er at lave mig en god robust hygge ridehest med noget højde og bredde til mig selv, som jeg evt også kan tilkøre. Plus lave en blanding fra både en hoppe og en hingst med det bedste sind begge to, og så prøve noget usædvanligt, end blot det sædvanlige rene avl. Jeg kan godt lide gode blandinger. Hvilket gør jeg synes at det er spændende at lave en spændende blanding til mit eget forbrug når min fjordhoppe en dag skal gå på pension

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stangmålet
Forfatter: 
Dato:  30-04-2019 09:43

Forskellen på stangmålet er ikke et problem, jeg har bare en ide om at en Jysk hingst er rimeligt veludrustet, så ikke noget jeg ville turde udsætte min egen hoppe for.

 

Jeg er hele vejen igennem fortaler for renavl, og selvom du siger at både hoppe og hingst har et godt sind, så behøves kombinationen af de to ikke få et perfekt temperament. Derudover har jeg set flere tilfælde hvor et mix af to meget forskellige racer giver et meget underligt og uanvendeligt resultat.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-05-2019 06:15
Jeg ville nok ikke være så bekymret for højden, mere for drøjden. En jydehingst er TUNG, selv om han ikke er så høj. Og jeg har svært ved at forestille mig at det gør nogen forskel på belastningen af hoppen, hvordan han placerer forbenene.

Én ting er også hvordan følle kommer ind i hoppen, har du overvejet hvordan den skal komme ud igen? Den vil jo nok blive noget kraftigere end et sædvanligt fjordføl...

Jeg synes du skal tale med din dyrlæge om projektet, inden du gør mere ved det.
1
1
Svar på denne tråd
 
 jeg kendte
Forfatter: 
Dato:  02-05-2019 09:02

en gang en halv shetlænder og halv belgier, og ja moderen var shetlænder og købt hos en hestehandler ifol.

føllet blev 135 cm i stang og kom ud i normal størrelse, men voksede hurtigt over hovedet på moderen.

 

det blev faktisk en fin lille pony, men faktisk svær for mange at ride, da den var lettere doven og kun gjorde hvad den blev bedt om (kunne nok have været god handicaphest).

 

Når det er sagt, så mener jeg at hvis man overhovedet skal bruge en stor hingst på en lille hoppe, skal det ske ved inseminering og ikke naturlig bedækning af hensyn til hoppen, samtidig man skal huske at et føl der vokser så meget skal have mere mælk, hvilket tærer på hoppen.

Og som Charlotte, så er jeg også kraftig tilhænger af renavl, så er det en ren fjordhoppe du har vil jeg helt klart bruge en kåret fjordhingst, og så finde en med god størrelse, der også avler stort.

En anden faktor, er at jeg ved godt du laver afkommet til dig selv, men vi kan ikke spå om fremtiden, så i tilfælde af du risikerer at skulle sælge, så er en ren fjordhest lettere at finde et hjem til end en halv fjord/belgierblanding.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
1
Svar på denne tråd
 
 Dette kryds
Forfatter: 
Dato:  03-05-2019 21:25

Lige netop dette kryds ville jeg så vælge at lave omvendt, fjordhingst på jyde hoppe.

jeg ville være meget bekymret for fjordhoppen ved bedækningen.

har du overvejet fx tinker eller ic, også robuste typer, men knap så tunge for hoppen.

 

ved man hører om episoder der er gået godt ved hestehandlere, men lige netop ved hestehandlere hører man nok ikke om de hopper der evt er gået til ved disse uheldige kryds

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh hingsteføl sælges, se præs

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Og....
Forfatter: 
Dato:  05-05-2019 12:39

Og jeg vil tilføje, at jeg mindes en lignende tråd for nogle år siden, hvor en kvinde blev kraftigt frarådet et mix af to racer...Men hun valgte alligevel at lave den og argumenterede kraftigt for, at det var lige det, hun selv skulle bruge. Og da afkommet var to år, så jeg den til salg for billige penge...

 

Så det kan godt være, at blandinger bliver skønne og ofte er billige at lave...Men der er endnu flere, som bliver uheldige og ender med at blive solgt mange gange...Men fair nok, mange rideskoler har fået heste på den måde...


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider