Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvilken sluthøjde?
Forfatter: 
Dato:  22-04-2019 10:37

Hej

Jeg synes engang at have læst, at hvis man måler en 1 års på dens fødselsdag, så kan man lægge 20 cm til, og det vil så være sluthøjden.

Er der nogen, der har erfaring med det?

Altså det passer godt på det første føl, jeg engang avlede for mange år siden. Det målte 148 på sin 1 års fødselsdag og sluttede på 168 cm. Men igen, så kan det jo lige så godt bare være helt tilfældigt?

 

Hvad siger I?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 en sjov en
Forfatter: 
Dato:  23-04-2019 12:38

det med de 20 cm tror jeg ikke helt holder, tror der er mange shetlandsponyer der burde blive for høje

 

jeg bruger selv den rettesnor, der hedder når plagen er 1 år gammel, så har den ca. nået 90% af sin sluthøjde, så jeg ganger højden med 10% og får en rettesnor, der faktisk holder sådan nogenlunde.. men det holder vist mere på heste frem for ponyer..

min new forestpony passer det slet ikke på, da hun var en bette l... på sølle 121 cm på sin 1 års dag og i dag snart 3 år gammel 144 cm (her passer +20 cm bedre).

min dartmoor er 2 år og hun var 106 som et års, hun er ca. 119-120 cm nu, så her passer 90% reglen heller ikke og jeg tror ikke hun når op på 126 hvis man lægger de 20 cm til..

jeg kan lige tage mine to unge varmblodspiger, begge var 146 cm på deres 1 års dag.

den ene er idag 169 cm i stang, 4 år gammel og jeg er ikke sikker på hun er færdig endnu.

lillesøster er i dag 3 år, 164 cm i stang, og ja hun kan nok godt tage 2 cm mere. så her gælder de 90% ikke men de 20 cm vist bedre.. disse to damer er efter en hoppe, hvis voksetabel også ødelagde min statistik.. så ingen regler uden undtagelser :-)


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 20 eller 10 cm
Forfatter: 
Dato:  23-04-2019 13:41

Jeg synes at de 20 cm passer meget godt på vores varmblodsheste, de 90% gør ihvertfald ikke, det er nærmere 86-88%, hvilket giver en ret stor forskel. Med DSP'erne er det cirka det halve dvs en åring vokser ca 10 cm.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tommelfingerregler...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2019 16:31

 

Jeg har set reglen med, at en 1-års er vokset 90 procent af sin højde flere steder...Man skal bare huske på, at den er lavet på baggrund af fuldblodsplage.

 

Så jo mindre fuldblod der er i hesten, jo mindre vil jeg mene, at man kan bruge den ;-)

 

Der er mange teorier. Jeg synes, at når hesten eller ponyen er to år, så begynder man at kunne få en idé om sluthøjde.

 

Jeg har for resten taget og lavet et gennemsnit af min ene hests forældre og bedsteforældre (altså i alt de seks første heste af stamtavlen). Og gennemsnittet passer stort set - jeg tror, hun er 0,5-1 cm. mindre :-)


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider