det med de 20 cm tror jeg ikke helt holder, tror der er mange shetlandsponyer der burde blive for høje 
jeg bruger selv den rettesnor, der hedder når plagen er 1 år gammel, så har den ca. nået 90% af sin sluthøjde, så jeg ganger højden med 10% og får en rettesnor, der faktisk holder sådan nogenlunde.. men det holder vist mere på heste frem for ponyer..
min new forestpony passer det slet ikke på, da hun var en bette l... på sølle 121 cm på sin 1 års dag og i dag snart 3 år gammel 144 cm (her passer +20 cm bedre).
min dartmoor er 2 år og hun var 106 som et års, hun er ca. 119-120 cm nu, så her passer 90% reglen heller ikke og jeg tror ikke hun når op på 126 hvis man lægger de 20 cm til..
jeg kan lige tage mine to unge varmblodspiger, begge var 146 cm på deres 1 års dag.
den ene er idag 169 cm i stang, 4 år gammel og jeg er ikke sikker på hun er færdig endnu.
lillesøster er i dag 3 år, 164 cm i stang, og ja hun kan nok godt tage 2 cm mere. så her gælder de 90% ikke men de 20 cm vist bedre.. disse to damer er efter en hoppe, hvis voksetabel også ødelagde min statistik.. så ingen regler uden undtagelser