Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Absurd skæve ben?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2019 11:58

Hej

Ja, det er mig igen. Det er lidt flovt, at jeg sådan spammer det her forum.

Er der nogen herinde, der ved, om Donkey Boy avler skæve ben på dens afkom? Jeg synes, at min åring har ret skæve ben eller også er det måske hovene, der gør det. Men dens mor har så fine forben og pæne hove, så jeg forstår ikke, hvordan følle kan se sådan ud.

 

Nu kommer smeden i næste uge, så kan det være, at han kan ændre lidt på det absurde udseende. Jeg prøver lige at få taget et billede og lagt ind i tråden, for I er næsten nødt til at se, hvad jeg mener.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 For sent
Forfatter: 
Dato:  23-03-2019 08:53

Normalt siger man at uregelmæssigheder i benstilling skal rettes inden føllet er 4-6 mdr, da vækstlinier op til og med kodeleddet derefter er lukket og man derfor skader mere end man gavner ved at foretage korrektioner.

 

Der ligger ikke umiddelbart noget i DB's afstamnig hvor jeg tænker at det vil avle meget skæve ben, der er altid en risiko med en del trakeherblod, som kan give indfodede og parallelforskudte forlemmer.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 bentøj
Forfatter: 
Dato:  23-03-2019 16:35

Det er nemlig lige det... Der har ikke været noget, da den var 4-6 måneder. Altså den har stået så fint på sine hove og ben. Så fik den smed, da den var 8 måneder, men det var så lidt og mest for lige at vænne den til smedearbejdet. Og så lige pludselig synes jeg, at den står helt forkert. Det kan selvfølgelig godt være, at det "bare" er fordi, den trænger til smed, men ja.... jeg blev altså noget overrasket.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 vækst..
Forfatter: 
Dato:  25-03-2019 08:41

lige netop de unge hest der kan vokse i ryk er det vigtigt hele tiden holde øje med hovene..

kender en hvis føl på bare to dage fik bukkehov... så en plag der pludselig rykker kan sikkert godt få skæv benstilling, hvis hovene er for lange og det trækker i bentøjet..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 8 måneder?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2019 08:39

Forstår jeg det rigtigt at den fik smed første gang da den var 8 måneder? Vores har normalt haft smed 2-3 gange på det tidspunkt, og hvis der er de mindste problemer så flere gange.

 

Jeg kunne godt tænke mig at se billeder af benene for at vide hvad du snakker om.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Det er rigtigt
Forfatter: 
Dato:  26-03-2019 11:00

Billede

Det første billede er fra i morges, lige før smeden kom i gang.

Det skal lige siges, at da jeg så den i sidste uge og blev helt forskrækket, der stod den på noget sumpet grus, så den har ikke stået lige på sine ben, og det har nok snydt mig.

Billedet under er fra da smeden næsten er færdig.

 

Billede

 

Billede

 

Nu bliver den rettet noget oftere i hvert fald.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En gang til
Forfatter: 
Dato:  26-03-2019 11:12

Altså den da, jeg så den stå i gruset, der så det ud som om, at benene drejede ud til siden. Det er svært at forklare. Men i stedet for at hovene pejede fremad, så var det mere ud til siden.

 

Men jeg kan da godt se, at det ikke ser sådan ud nu....


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ser ikke slemt ud
Forfatter: 
Dato:  27-03-2019 08:17

Nej, det ser ikke slemt ud på de her billeder, men kender godt det med at man synes man ser noget og bliver bekymret. Hun er en anelse fransk, men det plejer de at vokse fra når de får bredde. Så ikke noget at være bekymret over.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  27-03-2019 10:30

Rigtig mange tak for svar. Jeg havde virkelig fået pisket en stemning op i mit eget hoved.

Jeg håber, at hun med tiden vokser fra sine lidt franske forben.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 de må godt
Forfatter: 
Dato:  29-03-2019 19:35

Din plag må gerne står lidt fransk i den alder. Når den vokser til i skulderen og får bredde, så vil forbenene "dreje" lidt om på plads.

Så længe der ikke er skævheder ned igennem ledene - så tror jeg ikke du skal bekymre dig.

 

Jeg havde engang samme bekymring, men smeden kunne berolige med at det var normalt og "godt" at stå lidt fransk i den alder.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider