Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvordan kan den blive sortbrun?
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 10:31

Hej igen

Jeg har undret mig til over farven på min snart 1 år gamle plag. Den er efter Donkey Boy og har Akinos til morfar. Dens mor er alm. brun, faktisk nøjagtig samme farve som Donkey Boy og med nogenlunde samme aftegn.

Føllet er så blevet sortbrunt uden aftegn (bortset fra hvid kode på et bagben) - samme farve som Akinos, ja faktisk ser den nøjagtig sådan ud. Hvis ikke det var fordi, at der var taget dna på føllet, så ville jeg aldrig tro, at forældrene er dem, der står i passet.

Hvordan kan det gå til, at to alm. brune heste får et sortbrunt afkom?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skjulte gener
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 12:36

Der er jo masser af sorte/sortbrune heste i Donkey Boy's afstamning fx farfar Don Diego og Sandro Hit. Akinos' far Alcatraz er også sortbrun, Akinos selv erindrer jeg ikke som MØRK brun, mere bare sådan brun til den mørke side.

 

Men jeg kender det godt. Jeg fik en leverrød (som i nummeret før sort) efter to brune forældre, hhv farfar og mormor var røde, men som i Frederiksborg-rød. Der var en fjern forfar der var mørkerød, men ikke nær så mørk som vores. Så jeg forstod det aldrig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hesten
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 15:48

 

Jeg fandt dette billede af Akinos. Ja, den er mørkebrun og ikke sortbrun. Men så meget mørkere synes jeg heller ikke, at min plag er. Kan den bare være mørkebrun og at besigtiger har taget fejl af farven? Og hvor går grænsen på mørkebrun og sortbrun?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hov da...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 15:49

Billedet kom ikke med


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 16:08

Sortbrun er sådan på kanten til sort, oftest er de brunlige på mulen, i lysken, under halen og den slags steder, men ser ellers sorte ud.

 

Alcatraz Akinos Uno Don Diego Sandro Hit


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Kort fortalt
Forfatter: 
Dato:  04-03-2019 13:48

To røde heste kan kun få et rødt føl, de kan ikke få et brunt eller sort føl

 

To sorte/sortbrune heste kan få entn sorte eller røde føl(hvis de bærer rødt) men aldrig et brunt føl

 

To brune heste kan få brune, sorte eller røde føl alt efter hvilke gener de bærer.

 


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det med farver
Forfatter: 
Dato:  04-03-2019 16:02

Lige den med de røde heste og genetik vidste jeg godt, da det er det samme hos mennesker - at rød er ressisiv.

 

Men det med de brune heste, det var jeg ikke klar over.

 

Charlotte@: Tak for link til billeder af de forskellige farver. Nu kommer det dummeste spørgsmål. Min plag er mørkere end Akinos, men lysere end Uno Don Diego Så måske er den mørk-mørkebrun og ikke sortbrun? Altså en farve midt imellem?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mørkebrun
Forfatter: 
Dato:  04-03-2019 17:57

Ja, så vil jeg kalde den mørkebrun.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Sort/sortbrun
Forfatter: 
Dato:  13-03-2019 18:27
En sort og en sortbrun, kan i aller højste grad få et brunt afkom, da den sortbrune, genetisk bare er brun.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider