Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Røntgen af plag?
Forfatter: 
Dato:  02-03-2019 18:41

Hej

Hvornår ville I tage røntgen af jeres plag? Altså hvis I ville?

Jeg overvejer nemlig at få taget røntgen af min hoppeplag på et tidspunkt. Måske ved 18-19 måneder eller måske senere.

 

Grunden til, at jeg overvejer det, er, at hvis der nu er en mus, så kan den blive fjernet med det samme eller hvis nu det er så galt med mus i knæ mv. så kan den lige så godt blive aflivet (altså hvis det er noget, der ikke kan laves).

Det er egentlig ikke meningen, at plagen skal sælges, men da jeg ikke kan være helt sikker på, at jeg ikke kommer i en situation, hvor jeg må sælge, så er det også rart at have en røntgenstatus inden salg, så jeg står godt i tilfælde af en tvist imellem køber og mig (som jeg desværre har hørt en del uhyggelige historier om)

 

Hvad tænker I? Er jeg helt langt ude i mine tanker om røntgen eller?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske 15 måneder
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 10:02

Vi havde for en del år siden et rigtigt lækkert føl, han var ærespræmieføl til følskuet. Vi satte ham til salg og han var hurtigt solgt, desværre fandt de en afskalning på en forkode på røntgen, så køber sprang fra.

 

Da han var 12-14 måneder begyndte han at halte på et bagben, så ny røntgen. Afskalningen var forsvundet, til gengæld var der 3 mus i den ene has -> operation.

 

Da han var 3½ var vi ved at sælge ham igen, nu havde han så en mus i den modsatte forkode. Så han blev først solgt som 4-års, og der kunne dyrlægen der lavede handelsundersøgelsen IKKE se at han nogensinde hvade haft OCD i hasen, de var 100% ens. Musen i forkoden fik køber fjernet ved en kikkertoperation.

 

Så jeg vil sige et sted mellem 12 og 18 måneder, ikke senere.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 10:24

Hej Charlotte

1000 tak for svar

Hvis nu du havde solgt din hest efter den første operation, hvor der så ikke havde være noget på de andre ben, og køber så havde fundet musen i forkoden ½ år senere - ville du så være forpligtet til at tage hesten retur?

Altså hæfter man for noget, som ikke findes på handelstidspunktet men altså senere?

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Risikoen er der
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 12:40

Jeg tror faktisk godt man kan risikere det, da de kan påstå at anlægget er medfødt. Mens hvis en anden dyrlæge havde fundet en skygge på de første røntgenbilleder, så havde det været den undersøgende dyrlæge der var kommet til at hæfte.

 

Og hvis man bliver nødt til at operere, så skal man huske at nævne det ved et salg.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det er usikkert
Forfatter: 
Dato:  22-04-2019 10:38

Det er jo vildt usikkert at være sælger i dag så. Pyh, at nogen tør at sælge føl...


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider