Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 hoppe ibrunst
Forfatter: 
Dato:  05-07-2018 13:15

Kan en hoppe godt være tydelig ibrunst 2 dage efter ægget er gået

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror jeg
Forfatter: 
Dato:  05-07-2018 13:34

Ja det tror jeg godt kan lade sig gøre. Da min Sille blev lavet, passede størrelsen på fostret ved scanningen iflg dyrlægen ihvertfald med, at det var den første inseminering på hingstestationen, der havde givet gevinst, ikke den anden. Så vidt jeg husker, sagde Dr.Dyr, at Kira var 18 dage henne, hvor sidste inseminering var 16 dage siden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2018 08:36

Ja for vi fik insemineret en hoppe her i tirsdags fordi ægget var godt 4,5 og ægget var ved at vise tydelig tegn på at ville gå. Nu har jeg to hingsteplage til at gå på marken ved siden af hoppen med føllet og om torsdagen viser hun stadigvæk tegn på brunst står og sjattiser . Jeg får dyrlægen ud og scanner for en sikkerheds skyld igen men det viser at ægget er gået så håber at sæden har kunne holde sig frisk . Jeg hentede nemlig sæden hos bøgegården tirsdag hvor de ikke tapper men de havde en portion i overskud fra mandag

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Efterbrunst
Forfatter: 
Dato:  06-07-2018 18:16

Vi havde for en del år siden en 3-års hoppe som vi forsøgt at ifole. Det normale er at man inseminerer/bedækker på 3. dagen og derefter hveranden dag indtil hoppen slår fra, vores hoppe havde en brunst på 10 dage.

 

Hn blev insemineret med frisk sæd hos hingsteholder, så hun blev ikke follikelkontrolleret første gang. Hun viste brunst og vi fik insemineret igen, stadig ingen drægtighed. 3. gang fik vi lavet follikelkontrol på 2. dage, der var ægget gået.

 

4. gang kom hun i brunst samme dag som hun skulle til kårinmg, så vi kørte direkte fra kåringspladsen til hingst og fik insemineret, derudover blev hun insemineret to dage senere og så hentede vi hende hjem. 16 dage senere blev hun scannet drægtig.

 

Så hun havde bare en rigtig brunst på 2 dage og så en efterbrunst på 8 dage.

 

Alternativet er at de danner en ny follikel, som forlænger brunsten det har vi også prøvet, her blev hoppen insemineret over 10 dage.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-07-2018 08:37

Ja de er til tider lidt mystiske de hopper syntes jeg ,hende her plejer at være meget hurtig ude af brunst igen Og hun har kun vist brunsttegn i følbrunsten først i maj og så igen her først i juli og der var ikke tegn på nye follikel da dyrlæge scannede sidste gang .Jeg ved ikke om det kan have noget at sige at hun måtte have hjælp til at få efterbyrden til at slippe efter hun follede iår.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider