Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvornår foler hoppen?
Forfatter: 
Dato:  23-04-2018 11:53

Hej

I julen lavede jeg et indlæg om, hvornår man kan se, at en hoppe er drægtig. Hun blev dengang håndprøvet med positivt resultat.

Der gik dog længe, før der kom noget, der lignede en drægtig mave og først en måned før termin, begyndte hoppen at bule og maven at hænge.

 

Hoppen havde termin den 15. april (sidste ins. var 15. maj 2017) og hun har haft mælk i patterne siden terminsdagen, men der er bare ikke noget føl endnu

Så.... Hvor lang tid endnu kan jeg forvente at vente utålmodigt?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2018 15:15

Du skriver, at der er mælk i patterne...Men er de fyldt helt ud?

 

Patterne skal være helt fyldt ud - og tro mig, de kan blive store! Nogle hopper laver vokspropper, og så foler de i reglen inden for 48 timer. Min egen hoppe er ikke så venlig...Hun foler, når yveret er lige stort morgen og aften...Og så måske et par dage senere...

 

Så hvornår foler din hoppe? Det er utrolig svært at sige...Men et forsigtigt bud er fra nu og i løbet af 14 dage :-P


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

1
0
Svar på denne tråd
 
 gennemsnit....
Forfatter: 
Dato:  23-04-2018 18:10

Gennemsnittet for en drægtighed er ca 342 dage så hvis du tæller 342 dage frem fra inseminering havde din hoppe termin igår og så er der nogle der går under gennemsnit 331 dage og andre op til 360 dage. Med ændring på yver tænker jeg da ikke du skal vente længe endnu, men nogle står med stort yver morgen så falder det imens de er på fold og så igen stort næste morgen og sådan kan det gå en del dage.

 

De to hopper jeg har drægtige er insemineret henholdsvis 26/5 og 29/5 og jeg har sat dem med termin i starten af maj,

 

Den der er insemineret den ( 26/5-2017 ) fik føl sidste år den 6 april 2017 og den var insemineret henholdsvis den 29/4-2016 og 2/5-2016, denne hoppe har allerede et stort spændt yver om morgenen med lidt voks.

 

krydser for at du får føl i nat.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så forskelligt
Forfatter: 
Dato:  23-04-2018 21:32

Det eneste der er sikkert er at ikke to hopper er ens.

 

Vores gamle hoppe gik normalt 325 dage, det korteste var 315 og det længste 332 dage.

 

Vi købte forrige år en ponyhoppe, som vi sidste år fik vores første føl på. Hun havde de fleste gange inden gået knap 350 dage, det gjorde hun også sidste år. Men hun satte meget lidt yver før samme dag som hun folede, der var yveret vokset en del om morgen, fra hun kom på stald kl 18 til 23.30 da vi så til hende sidste gang var det nærmest eksploderet og hun havde mælkeløb, da jeg kiggede til hende kl 2 havde hun folet og føllet havde pattet. Så under 24 timer fra hun begyndte at sætte yver til hun havde folet.

 

Den anden ponyhoppe havde skiftevis vokspropper og mælkeløb i 2 uger selvom hun ikke havde ret meget yver. Først da yveret var fyldt ud folede hun.

 

Jeg havde for mange år siden en hoppe der stod med 2 cm lange vokspropper i en uge inden uhn fik mælkeløb og folede samme nat.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-04-2018 18:08

Altså det er ikke sådan, at patterne er ved at eksplodere, de er bare blevet noget mere fyldige.

Der går nok noget tid endnu, det kan være, at det bliver et maj-føl så


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 holde øje...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2018 00:49

Der er ikke andet at gøre end at overvåge godt for pludselig sker det.

 

Jeg har lige taget imod et hingsteføl for et par timer siden den hoppe der stod med spændt yver og lidt voks ( insemineret den 26/5 )der var så kun 2 hvide sokker på henholdsvis et forben og et bagben så han var ikke malet helt færdig.

 

håber ikke du skal vente så meget længere

0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget helt andet
Forfatter: 
Dato:  27-04-2018 16:09

Du skriver at hoppen har mælk i yveret? Det har den først til allersidst, det første lange tid er det bare en forøgelse af kirtelvævet man kan se.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  29-04-2018 11:08

Det er nok bare voksende patter, som du selv skriver - altså jeg ved jo ikke, om der er mælk i. De er bare vokset. Men ja, nok bare en forøgelse af kirtelvævet.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ventetid
Forfatter: 
Dato:  29-04-2018 20:16

Men uanset så er ventetiden lang.

 

Min først hoppe havde termin 6. april, hun folede i torsdags altså den 26. april. Hun havde heldigvis alarm på, som fungerede optimalt, alarm 35 minutter før foling.

 

Den næste havde termin 9. april, der venter vi stadig. Men i dag er hun for første gang fyldt ud i patterne, så det varer nok ikke så længe.

 

Den tredje havde termin 23. april, udfra tidligere år forventer vi at hun foler 8-10. maj.

 

Jeg fornemmer udfra hvad folk skriver at hopperne generelt går længe i år.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Stadig intet føl
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 09:53

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Hoppen har stadig ikke folet. Kan en hoppe være falsk drægtig?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 18:52

Din hoppe har "kun" gået 19 dage over, så du skal bare have tålmodighed. Vores ponyhoppe folede i mandags 21 dage over, og jeg så på FB om en hvis hoppe havde folet efter 12 mdr og 5 dage.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Drægtig
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 20:30
Tror bestemt hun er drægtig. Min hoppe havde termin samtidig med din og har heller ikke folet endnu.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Stadig intet føl
Forfatter: 
Dato:  08-05-2018 16:06

Der er stadig ikke kommet noget føl. Jeg er så bange for, at der ikke er noget føl eller det måske er dødt. Dyrlægen mener ikke, at det er nødvendigt at komme og se til hoppen, før den er en måned over termin


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 liv....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2018 16:43

som skrevet tidligere blev mine 2 hopper insemineret med 3 dages mellemrum, den ene går nu med 14 dage gammelt føl og den anden er stadig drægtig og viser ikke tydelige tegn på forestående foling - hopper er forskellige.

 

Jeg kan se min hoppes yver er mere spændt morgen og så falder det i løbet af dagen imens hun går på fold. så ser jeg liv ( små ryk i maven ) når jeg står og iagtager min hoppe. Den sidste hoppe er insemineret den 29/5.

 

Prøv at ligge dine håndflader forskellige steder på maven og se om du ikke får mærket liv.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Luft i maven
Forfatter: 
Dato:  09-05-2018 10:15

Jeg prøvede at lægge hånden på maven, men jeg kan kun mærke, at hoppen trækker vejret. Måske mærkede jeg ikke det rigtige sted eller ikke længe nok.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 drægtig...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2018 13:59

Din hoppe syntes jeg ser drægtig ud, krydser fingre for du snart har føl. hvem venter du føl efter?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingsten
Forfatter: 
Dato:  09-05-2018 15:39

Jeg venter føl efter Donkey Boy Eller ventede..... Hvis der ikke længere er et føl i maven....

Det er svært at være positiv lige nu...


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 venter efter samme...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2018 17:07

æsler er stædige måske hingstens navn spiller ind - venter efter samme hingst på den hoppe jeg fik insemineret den 29/5-17 og der er ingen ændring i yver andet det er lidt mere spændt morgen..håber snart vores hopper levere - krydser for alt er vel hos dig

0
0
Svar på denne tråd
 
 26 dage
Forfatter: 
Dato:  11-05-2018 11:31

Nu er hoppen 26 dage over termin. Vil det være hysterisk at få dyrlægen ud og kigge på mandag?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foling
Forfatter: 
Dato:  11-05-2018 12:30

Hejsa

Jeg tror bestemt at din hoppe er drægtig.

Jeg har prøvet at få føl både 30 og 33 dage over tiden, og da det var med insemenering en enkelt gang ved jeg det nøjagtige dato ;)

Jeg ringede også meget til dyrlægen, som bare sagde roligt nu, den kommer når den er færdig ;)

 

Held og lykke

 

Mvh Helle


STUTTERI HEDEN

 

Avl af stambogsførte shetlandsponyer

 

 

http://www.stutteriheden.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Om to dage
Forfatter: 
Dato:  13-05-2018 09:48

På tirsdag er hoppen en måned over termin. Hun ligner en, der har slugt en tønde på tværs - buler meget mere ud i højre side. Jeg venter altså stadig.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 venter også stadig...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2018 10:41

krydser fingre for du har føl meget snart, 4 uger over tid er inden for normalområdet.

 

Venter også stadig på min den sidste hoppe, men kan så nyde synet at snart 3 uger gammelt føl så det hjælper lidt på ventetiden her.

0
0
Svar på denne tråd
 
 En måned
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 09:15

Billede

 

I dag er hoppen en måned over termin. Intet føl, men her til morgen var der en dråbe på hver pat.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det skal nok komme
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 11:19

Vi må bare se i øjnene at efter den sene vinter er drægtighederne lange. Hvis din har begeyndende vokspropper, så kan det være det der er tegnet på foling. Jeg kan godt lide at føre journal over mine med alle den slags småting, så er man bedre rustet næste gang.

 

Vores hoppe har nu nået 22 dage over termin, mod normalt 14, men sidste år da vi fik vores første føl på hende, obeserverede vi første gang tydeligt yver på hende om morgenen, hvor hun folede den kommende nat. I dag har hun for første gang rigtigt yver, så vi tror det betyder føl til os.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Føl...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 11:44

Jeg håber, der snart er dejlige følbasser hos både trådstarter og Charlotte

 

Og så vil jeg bare sige, at denne tråd mindet mig om HN i gamle dage, hvor der altid var en tråd eller to, man bare måtte følge med i. Tak for det


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Den var god nok
Forfatter: 
Dato:  16-05-2018 07:40

En måned og en dag over termin Der var altså føl i hoppen. Denne lille dame kom her i de tidlige morgentimer. Vi ved ikke helt hvornår. Der blev kigget til hoppen i nat, ingen alarm gik, men kl. 6.30 løb der et føl rundt i boksen.

Billede

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 endelig...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2018 16:21

Dejlig opdatering, stort tillykke med føllet hun ser fin ud

0
0
Svar på denne tråd
 
 vores tur
Forfatter: 
Dato:  19-05-2018 22:20

så kom der også et hoppeføl hos mig, det skete på folden i eftermiddag hvor jeg plusdelig så vandet gik og hoppen lagde sig, jeg hentede min mand og da vi kom tilbage til folden så var folingen godt igang, alt gik heldigvis godt ( min hoppe fik for 2 år siden et dødfødt føl ).

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Stort tillykke
Forfatter: 
Dato:  20-05-2018 10:50

Tillykke med dit hoppeføl. Dejligt at det gik godt. Sætter du ikke et billede ind?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt foto
Forfatter: 
Dato:  20-05-2018 13:55

Billede

 

Billede

 

Billede

Fra foling på fold og hendes første gang på stængerne, godt krøllet men allerede bedre idag.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  20-05-2018 19:18

Tillykke med de fine føl. Det var en lang ventetid. Sæt gerne flere billeder ind af de små vidundere i mere udfoldet tilstand .


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  21-05-2018 09:36

Stort tillykke til der der HAR fået føl, her er vi på dag 363 og der kommer gradvis mere yver, faktisk har hun nu mere yver end hun havde da hun folede sidste år, hvilket var meget lidt. Indtil max 20 timer før hun folede.

 

Sidste år købte jeg nogle urter fra Askhims efter hun havde folet, i år har jeg købt dem INDEN, jeg ved ikke om det er det der har gjort forskellen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 vildt...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2018 22:30

Tak, håber også der meget snart er føl til dig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klokken 22.25
Forfatter: 
Dato:  21-05-2018 22:51

Ja, kl 22.25 var ventetiden ovre, et brunt hoppeføl uden aftegn, som jeg opdagede det er ret svært at tage billeder af i en mørk boks, så de kommer senere.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stort tillykke Charlotte
Forfatter: 
Dato:  22-05-2018 11:05

Tillykke med føllet. Glæder mig til at se billeder. Mit føl har stadig intet navn, og jeg kan simpelthen ikke komme på et pænt navn. Hvad skal jeres hedde? Og har I nogle forslag til mig evt.?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2018 15:32

tillykke med at ventetiden er overstået, ser frem til billeder.

 

 

M : kender det med navn alt for godt, vi brugte ventetiden på at finde på navn, udgangspunktet blev det skulle starte med D og da Donkey Boy er et bandnavn er vores føl opkaldt efter en sangerinde med D, så hun hedder Des´ree som synger bla. Life, så nu går jeg og nyder føl og nynner life og drømmer om at Des´ree måske en dag kan gå Kür til tonerne af sangen.

 

www.youtube.com/watch?v=BKtrWU4zaaI

 

Har du ønske om bestemt forbogstav?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det med navn
Forfatter: 
Dato:  23-05-2018 20:32

Nej, jeg har ikke noget ønske om et bestemt forbogstav, og jeg er alligevel helt blank.

Jeg kunne godt tænke mig noget feminint, men ikke sådan noget pusse-nusse-noget, hvis det giver mening


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 link med navne
Forfatter: 
Dato:  23-05-2018 22:07

Her er et link med navne og deres betydning, måske det kan være lidt inspiration.

 

www.navne-betydning.com/c/ Franske%20navne

 

Ellers kan jeg huske du skrev hun stod der i boksen om morgenen og havde snydt dig, så det kunne være noget med at lege med ordet daggry feks Graceful Dawn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 No Surprise?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2018 06:04

Her er så et par billeder af vores seneste føl, vi diskuterer også navn til den store guldmedalje, vi er 3 der skal være enige. Min mand foreslog No Surprise, og det kan godt være det er der det ender, men så længe papirerne ikke er sendt ind, så kan den ændre navn mange gange endnu.

Billede

 

Billede

 


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det der navn
Forfatter: 
Dato:  29-05-2018 10:42

Hvad hedder jeres? Mit føl har stadig intet navn. Kan man godt bare tage et navn fra f.eks. oldemor og give det samme navn eller er det for lamt?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 navne forslag
Forfatter: 
Dato:  29-05-2018 19:25

Personligt elsker jeg at bruge et af forældrenes forbogstav og så kigge i mit tussegamle verdensatlas. Der er rigtig mange fine stednavne. I mangel af et bogstav fra ophavet, valgt jeg "M" udfra din underskrift og faldt over Moamba


Suldudu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det med navn
Forfatter: 
Dato:  04-06-2018 10:29

Kan man kalde et hoppeføl for ZZ Top? Eller måske Summit Dancer?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider