Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 hingstevalg - olymbriohoppe
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 21:32

Jeg søger råd til hingstevalg.

 

Som mangeårig dressurrytter står jeg nu med en skadet hoppe jeg påtænker at ifole. Men jeg er helt ny inden for avl, så jeg søger gode råd, imput og ideer :)

 

Det drejer sig om en 6 års hoppe efter Don Olymbrio / Leuthen 1. Hendes mor var kåret i BRDH og hun selv er kåret i DH.

 

Hoppen selv bevæger sig fornuftigt, hun har en del "knæ" men mangler sving hen over ryggen, hun har ikke meget rygsving hverken med eller uden rytter.

Hun er meget ridelig og lærenem, yderst selvgående men til tider lidt for varm.

 

Hun har meget fine og tynde ben, jeg vil gerne et fremtidigt føl får lidt kraftigere hvis det kan lade sig gøre.

Hun er samtidig lidt til den lavstammede side hvis jeg skal være kritisk så lidt længere stænger gjorde ikke noget..

 

Hun er en meget vågen og opmærksom dame. Så temperament er for mig det aller vigtigste ved hingsten. Føllet er tiltængt mig selv der er en lidt forsigtig rytter.

 

Jeg drømmer ikke om at lave den næste stjerne der har så meget tænding den kun kan håndteres af professionelle, men om en god fornuftig ridehest.

Jeg rider landsstævner i dressur, men nyder ligeså meget en tur i skoven og hesten skal have temperament til dette uden at være ved at smide af.

 

Men jeg er meget i tvivl omkring hingstevalg. Jeg synes det er rigtig svært. Det må meget gerne være en ældre hingst hvis afkom har vist godt temperament under rytter. Men der er ligeledes rigtig mange spædende unghingste.

 

Jeg har i mange år haft et godt øje til Fürstenball og han er pt højst i overvejelserne.

Blue hors St. Schufro gav mig et utrolig godt indtryk da jeg så ham i Herning denne weekend, men jeg er i tvivl om det vil give for meget "knæ" på afkommet.

En som Negro har jeg også lidt i tankerne da jeg tidligere har ejet en utrolig ridelig vallak efter ham..

Helgstrand har mange yderst interessante hingste men jeg er i tvivl om mange af dem bliver for "varme".

 

Kom gerne med imput, synes det er så svært at vælge den rigtige kombination.

Hoppen er i øvrigt 165, føllet må meget gerne ende omkring 165-170..

 

I får lige et par billeder af damen ;)

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

3
0
Svar på denne tråd
 
 Springbank II
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 23:02

Uden at være rutineret avler vil jeg gerne komme med mit bud, efter jeg idag har været i Herning, syntes jeg du skal prøve at kigge på den nu færdigkårede Springbank II VH fra Helgstrand.

 

Den er efter Skovens Rafael/De Niro/Rohdiamant

 

Springbank blev sat på fløjen, den fik 10 i overlinie og bagpart, bla med ord som smidig overlinie.

Fik idag 9 i skridt, 10 i trav og 10 i galop og helhed 10.

 

Den har gået 10-dages test og 35-dages test med super resultat

 

taget fra beskrivelse af 35-dages test: Han har et særdeles godt temperament og en god
karakter. Han arbejder særdeles villigt, energisk og let for hjælperne med en positiv indstilling og stor ridelighed i det daglige arbejde.

2
0
Svar på denne tråd
 
 springbank
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 23:24

Tak (y) Ham har jeg faktisk også haft lidt i tankerne. Han ser yderst interessant ud! :)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sunny boy
Forfatter: 
Dato:  12-03-2018 12:45

og sønnen santos er de første to der popper op her når du vil forbedre temperament :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh hingsteføl sælges, se præs

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  13-03-2018 08:40
Springbank er virkelig en skøn hingst. Fürstenball skulle lave et rigtig godt temperament, så han er nok ikke tosset. Negro laver dejlige funktionelle heste, men jeg har set flere til den lavstammede side.
1
0
Svar på denne tråd
 
 lidt ældre hingst
Forfatter: 
Dato:  13-03-2018 14:55

Et bud på en lidt ældre hingst med fürstenball som far

 

Blue Hors Farrell

 

Taget fra den obligatoriske følbedømmelse hvor 39 føl er besigtiget : Han tilfører harmoni og ædelhed samt rummelighed i bevægelsen. De bedste afkom er set på hopper med god aktion i bevægelsen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingste
Forfatter: 
Dato:  14-03-2018 23:14
Tak for jeres svar😊 gode bud alle sammen. Der er godt nok mange og vælge imellem og mange overvejelser😉
Jeg kigger pt lidt ud over grænsen og har kig på hingste som Floriscount, Foundation og Bon Coeur. Alle laver meget interessante afkom. Jeg kunne godt have ønsket mig Bon Coeur var lidt ældre så afkom havde kunne ses under rytter for jeg synes han bevæger sig helt fantastisk..

Men tak for bud, kom endelig med flere😊

Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Se hingsten IRL
Forfatter: 
Dato:  15-03-2018 18:29

Uanset hvilken hingst du vælger at bruge, så vil jeg anbefale at se hingsten IRL, jeg har både prøvet at blive positivt og negativt overrasket. Så hvis du vil bruge en tysk/udenlandsk hingst, så er du ved at være lidt sent ude, de fleste hingsteparader er overstået.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Springbank II afkom på vej
Forfatter: 
Dato:  16-03-2018 20:42

Video

 

hej

Vi har lavet et par don deluxe afkom på denne Olymbrio hoppe med Michellino som MF. Efter 2 næsten identiske afkom med ham. så venter vi et føl her i starten af maj efter den netop føromtalte Springbank II. så afhængig af din tidshorisont kunne det jo være en mulighed af afvente den.

1
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2018 16:15

Tak for råd :) spændende at se jeres don delux, jeg har ledt efter føl efter andre olymbrio hopper men der er endnu ikke mange af dem så meget sjovt at se hvordan jeres avler. Ser godt ud (y)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  21-03-2018 19:23

Jeg skal også ifole en Don Olymbrio hoppe for første gang i år, så jeg er også på udkig efter hingst til hende. Jeg ved faktisk ikke så meget om, hvilke hingste der har fungeret godt på Olymbrio-hopper.

Men jeg har på mine andre hopper fået føl efter Bon Coeur og Floriscount, som du nævner. Og Bon Coeur var faktisk min første tanke.

 

Mit Bon Coeur hingsteføl har jeg faktisk valgt at beholde som ridehest til mig selv, selvom jeg altså ønskede mig en hoppe, hvis den skulle blive. Men han har så fantastisk et temperament, at jeg bare bliver nødt til at beholde ham. Han er en lidt forsigtig type, men han er bare så utrolig nem og sød. Han er 10 mdr nu og han har aldrig bidt eller gjort noget, han kan trækkes med forbi alt uden problemer, også selvom de andre heste er bange. Og så synes jeg at han ser ud til at være dejlig smidig og elastisk gående. Hvis jeg kan finde ud af det, så prøver jeg at sætte en lille video ind af ham.

Han er hoppens 5. føl, så hvis jeg skal sige, hvad Bon Coeur har givet videre i forhold til min hoppe, så vil jeg sige super temperament samt gummi. Han er blevet lidt kort og knap i rammer til gengæld.

Han er lavet på en halvblodshoppe efter Florencio.

Jeg har så også en nu 2-års hoppe efter Floriscount. Hun har også et super venligt og dejligt temperament. Hun er dog knap så smidig som hendes søster efter Temptation og jeg tror der kommer en del krop på hende. Til gengæld står hun super lige på benene og har nogle fine brede og runde hove. Hun er lavet på en lidt ældre Cavalet/Lavallo hoppe.

Fürstenball og St. Schufro skulle begge give super temperament videre. Af de to ville jeg nok gå efter Fürstenball til en Olymbrio-hoppe. Jeg kunne godt være bange for overlinjen/fronten ved St. Schufro til en Olymbrio-hoppe, samt at jeg synes St Schufro netop også selv har meget kraft op af jorden i sin bevægelse, men knap så meget rummelighed, ligesom man måske kan sige om Olymbrio også.

Jeg går selv i overvejelser omkring For Romance eller Donkey Boy. Jeg synes også Springbank II ser fantastisk ud og han er også med i mine overvejelser, men jeg synes bare at flere af de afkom jeg har set efter Skovens Rafael har været enormt velgående, men ikke altid med den bedste front, så det er jeg selv lidt bekymret for til netop Olymbrio.

 

Held og lykke med ifolingen :)

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lille film
Forfatter: 
Dato:  21-03-2018 19:26

Det er ikke lige verdens bedste kvalitet eller noget, men her er 1 stk Bon Coeur (ca. 7 mdr) og 1 stk Floriscount (ca. 1½ år).

Video

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Video ...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2018 19:29

Videoen bliver godt nok lidt dårlig herinde, ved ikke om du kan få noget ud af den.

Glemte i øvrigt helt at tilføje, at jeg er helt vild med din hoppe, hun er godt nok smuk :)

 

/Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2018 21:10

Tak for svar :)

 

Jeg kan godt forstå din begejstring for din Bon Coeur Anne, den ser virkelig skøn ud. Rigtig gummibold.

 

Jeg er efterhånden ved at være der hvor valget står mellem Floriscount og Bon Coeur. Egentlig var jeg næsten besluttet på floriscount.

Men jo mere jeg ser Bon Coeur jo mere vild bliver jeg med ham. Og afkomne er rigtig gummibolde. Men Floriscount er også virkelig fin og jeg kan godt li måden afkomne ser ud og bevæger sig på som rideheste. Samtidig kan jeg godt li han selv har vist han kan holde til topsport. Min hoppe har allerede nu haft flere seneskader og jeg ønsker selvfølgelig en så holdbar hest som muligt.

 

Synes godt nok det er et svært valg, jeg må i tænkeboks de næste par uger ;)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Don Martillo
Forfatter: 
Dato:  25-03-2018 07:36

Mojn

 

Hvis du kigger efter B blod kunne Don Martillo også være et bud.

Han har B på mor siden og Don Juan De Hus på far siden.

God fornøjelse med overvejelserne,

 

Helle Klahn

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2018 16:46

Don Martillo er en super dejlig hest!

Men jeg vil meget gerne holde mig langt væk fra hollandsk blod, der er rigeligt tænding på hende ;)

Og hun har allerede Jazz i stamtavlen. Det behøver vi endelig ikke mere af ;) Men en super dejlig hest er han bestemt! :)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider