Logo used for printing

HN afstemning
Hvor mange penge bruger du om måneden på din hest? Pr. hest

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kåring af DV hoppe
Forfatter: 
Dato:  31-01-2018 01:27

Hej :) Som ny i avlen er jeg lidt nysgerrig på kåring af min hoppe.

Hun er DV med rødt pas, jeg ønsker at få hende kåret, evt med løsspring.

Sagen er den at hun lige har fået føl, med grønt pas, og jeg er derfor i tvivl om jeg skal vente med at kåre hende til føllet er vænnet fra?

Eller er det muligt at kåre hoppe med føl ved siden, uden føllet skal kåres?

Og er det evt muligt at kåre hende på Roskilde Dyrskue?

Pernille

Pernille
Med Masterkova

www.aavang.com

0
0
Svar på denne tråd

Du skal for det
Forfatter: 
Dato:  31-01-2018 02:39

Første melde dig ind i DV. Ja, hoppen kan sikkert kåres, og føl ved siden bliver ikke kåret i samme ombæring. Det gør føl kun til følskuer (som ikke er en kåring, men mere en vurdering af føllet på dagen.)

Der er flere hoppekåringer over året, du kan se det på DV's hjemmeside, hvor og hvornår.

Og så er det jo bare at gå i gang stille og roligt med at træne hoppen/hyre en fremviser- i meget god tid.

Sadelkåring er lidt noget andet, hvis hoppen skal have sit "R", der skal den jo- rides.

Men spørg DV- få evt en avlskonsulent ud. Held & lykke med det hele.

Hvem er din hoppe efter?

Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Hoppedulle
Forfatter: 
Dato:  31-01-2018 05:01

Tak for svar,,

Jeg synes det er lidt svært at finde rundt i de forskellige kåringer, og regler omkring at have føl med der ikke skal kåres..

Min hoppe er efter Lambrusco Ask og med Lucky Light som morfar ;)

Pernille
Med Masterkova

www.aavang.com

0
0
Svar på denne tråd

Kåring af hoppe
Forfatter: 
Dato:  31-01-2018 08:50

Når det er et uregistreret føl hun har ved siden, så vil jeg lade føllet blive i boksen under kåringen. Det hænger iøvrigt også meget godt sammen med at du vil have en kåring med løsspringning.

Som Tine skriver, så bliver føl ikke kåret, de bliver bedømt og det kan, for registrerede føl, ske til følskuer i løbet af sommeren.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

0
1
Svar på denne tråd

hvis hoppen..
Forfatter: 
Dato:  31-01-2018 13:20

hvis hoppen lige har fået føl, så vil den jo være tæt på 6 måneder til kåring til sommer..

alternativt så er der eksteriørkåring i oktober med løsspring og der vil føllet være så gammelt at det ikke behøver tage med..

nej det er ikke muligt at få hende kåret til Roskilde dyrskue, men du kan få hende bedømt og evt. tage en vurdering af hvad du kan forvente af til kåring, men husk der kan være forskel på resultat fra dyrskue og kåring.. der er jo en dagsform at tage højde for.

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd

Roskilde Dyrskue
Forfatter: 
Dato:  01-02-2018 09:07

Det kan give et problem med udstilling på Roskilde Dyrskue at føllet har grønt pas, da hoppen på papiret ikke har føl og derfor skal udstilles som goldhoppe dvs hun skal gå rideklasser for at måtte deltage.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

0
1
Svar på denne tråd

kåring...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2018 23:52

Jeg er ikke så meget inde i avl endnu. Jeg har tidligere altid haft vallakker og mest interesseret mig for ridningen. Men da jeg får et par år siden for første gang købte en 4 års hoppe ville jeg gerne have hende kåret, interessen for avl bliver større og større og engang med tiden vil jeg gerne avle, så kunne jeg ligeså godt få hende kåret mens hun var ung og rask, man ved aldrig hvad der sker...

Jeg tilmeldte hende den sene eksteriørkåring. Hun er dressurbetonet så springdelen er jeg selvfølgelig ikke interesseret i.

Det var en super god oplevelse for både mig og hesten. Mit indtryk er der er lidt mere ro på de sene kåringer fremfor dem om sommeren hvor der klart er flest unge hopper med og sadelkåringen fylder en del..

Så hvis ikke du søger en sadelkåring ville jeg klart vælge en af de sene kåringer i efteråret.

-uanset hvad du vælger ville jeg vente til føllet er vænnet fra.

Men kontakt DV ved spørgsmål. Det er dyrt men jeg er glad for jeg gjorde det. Dog kan jeg anbefale dig at melde dig ind først på året, jeg meldte mig ind i oktober hvor kåringen var i november. - det koster det samme, men du kan ligeså godt få fordel af deres medlemstilbud hele året..

Mvh Stinne c",)

Dressage is dancing with my best friend...

0
1
Svar på denne tråd

Kåring
Forfatter: 
Dato:  07-02-2018 18:58

Nu ved jeg ikke, hvorfor føllet får grønt pas (har du tjekket om den kan få rødt i stedet for?).

Men din hoppe kan sagtens stilles til eksteriørkåring med føl ved siden. Men som flere andre skriver, er der næsten igen grund til at have føllet med, da det jo vil være gammelt nok til at blive i boksen til den tid.

Som de andre vil jeg også anbefale dig at melde dig ind i DV og så ringe og spørge dem til råds.

Bedste hilsner

Anna

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider