Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvornår kan man, at hoppen er drægtig?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2017 13:28

Hej

Min hoppe er nu ca. 7 måneder fra sidste inseminering, og hun ser ikke specielt drægtig ud. Hun blev scannet drægtig på 16. dagen og igen på 70. dagen sådan ca. Hun er førstegangsmor.

Hvornår bør man kunne se, at hun er drægtig. Altså maven hænger lidt, men for mig ligner det bare en "ude af form" figur og ikke andet.

Nu skal hun vaccineres inden for de næste 14 dage. Er det for sent eller er det farligt at få hende håndprøvet? Hvordan kan jeg ellers få vished om, at hun stadig er drægtig?

Håber på svar


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Håndprøve
Forfatter: 
Dato:  14-12-2017 09:56

Du kan sagtens få hende håndprøvet, når hun er så langt henne og førstegangs så ligger fosteret så det er ret nemt at mærke.

 

Men normalt kan man ikke se ret meget på en ung førstegangs hoppe før den er lidt tættere på foling, men omvendt så er vores 3-års hoppe allerede tydeligt drægtig, så vi er glade for at hun er scannet af flere omgange da der var mistanke om tvillinger. Hun har termin 6. april.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-12-2017 17:48

Jeg vil få dyrlæge til at tjekke hende for drægtighed


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2017 09:46

Du kan også prøve prøve at mærke under maven om der er små stød bevægelser,man skal have lidt tålmodighed for at kunne mærke det men det kan lade sig gøre,det er gerne sådan jeg finder ud af om der er føl.men det kræver man gør det en del gange for at finde ud af om det er tarmbevægelser eller det er føllet

1
1
Svar på denne tråd
 
 For tidligt
Forfatter: 
Dato:  15-12-2017 12:59

Det er alt for tidligt i forløbet til at man kan mærke og se fosterbevægelser. Der skal man over 8 mdr og gerne endda lidt mere.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Venter
Forfatter: 
Dato:  15-12-2017 16:46

Jeg må vente tålmodigt til i næste uge og så krydse alt for, at der stadig er føl i maven på hoppen


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 den søde ventetid..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 13:23

Har du set brunst eller ændret adfærd til andre heste i flokken?

 

Min ene hoppe som også var førstegangs sidste år tog jeg lidt billeder op til foling ( 14 dage før ) som du kan se her, hun blev mere hængebusvin end hun blev bred og bar det ret godt - hoppen er både høj og storrammet 173 i stang. Da hun var 7 måneder drægtig kunne jeg også sagtens være i tvivl.

Billede

 

Billede

 

Hun og en anden hoppe er drægtige i år insemineret med få dages mellemrum i maj og jo snart også 7 mdr den ene ser jeg lidt rundere former på, mens jeg på hende på billederne endnu ikke kan se drægtigheden.

 

Kender godt til tvivlen og håber din hoppe stadig er med føl.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Håber....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 19:32

Altså jeg har ikke observeret brunsttegn siden sidste inseminering, og hendes adfærd har ændret sig til det roligere. Hun har tidligere været til den hysteriske side og flippet over ingenting, men nu er hun meget anderledes - selv min mand, som er bange for heste, tør trække med hende nu

Nej, jeg kan godt se, at din hoppe ikke ser videre drægtig ud på billederne - ikke i forhold til, hvad jeg ville have regnet med af tykhed

Min hoppe skal tjekkes på fredag, så jeg må virkelig krydse alt, hvad jeg har


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mærk efter
Forfatter: 
Dato:  18-12-2017 14:06

Med lidt tålmodighed kan man altså sagtens mærke det før 8 måneder.

Jeg har i et stykke tid kunnet mærke liv i begge mine hopper, og den ene skal fole sidst i marts og den anden sidst i april. Og der er altså ingen tvivl om, at det er fosterbevægelser, jeg mærker.

Jeg mærkede det på den med termin midt i marts fra først i november. Den med termin sidst i april jeg også kunnet mærke liv i den sidste måned, så selvom nogen siger, at det er for tidligt, så passer det altså ikke :-)

Her er en lille video på den ene hoppe - optaget godt fire måneder før termin. Og bevægelserne er meget tydelige nu, når man mærker (sværere at se på video, men se sidst i videoen - det er tydligst på en computer, så video kommer op i stort format)

www.facebook.com/kaervang.dk/videos/ 1950975148450282/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stadig med føl
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 13:05

Så har dyrlægen været forbi for at vaccinere hoppen, og hun har stadigvæk føl i maven Så alt er, som det skal være.

Dejligt.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

7
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider