Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hjælp til valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  17-11-2017 20:32

Kære HN.

Jeg ved absolut intet om avl, og vil derfor umådeligt gerne høre nogen input fra nogen, der ved lidt om det. :)

 

Jeg har i 8 år haft glæde af en rigtig dejlig hoppe ved navn Pagaiya. Hun er en stor pony på 146 cm med 87,5 % araber blod og rest NF (stamtavle: www.allbreedpedigree.com/pagaiya ). Hun besidder det absolut bedste temperament til en lidt nervøs anlagt type som jeg. Hun er ved at være lidt oppe i årene (15 år) og jeg kunne derfor rigtig godt tænke mig, at få et føl på hende i den nærmeste fremtid, men er meget i tvivl om hingstevalg...

 

Ønsket er en lille hest (ca. 155, gerne lidt højere), som jeg ved hun tidligere har præsteret med en hingst på ca 165, så hingstens højde skal gerne trække føllet op i cm. Det vigtigste er dog temperamentet, da jeg som sagt er lidt nervøs anlagt. Derudover ville nogen ok gangarter selvfølgelig være fint, og da jeg godt kan lide at springe, så ville lidt spring gener også være dejligt. Så en god allround type? Hoppen har, så vidt jeg har kunnet google mig til, lidt springgener på farens side. Pagaiya er dog overbygget og falder derfor meget på forparten, hvorfor jeg gerne vil forsøge at mindske risikoen for et overbygget føl også. Hun har dog selv nogen fine gangarter (for pony) med god overtrædning i skridt, store skridt i trav, men dog lidt kort i galop (muligvis grundet den høje bagpart?? Hvad ved jeg..)...

 

Hvad ville i umiddelbart vælge som match til hende? :)

Billeder ses nedenfor, hvor hendes høje bagpart kan ses.

 

Billede

 


"Everybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

- Albert Einstein

0
0
Svar på denne tråd
 
 avl pony..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2017 00:33

Ved du noget om hvad hun ellers har fået af føl tidligere?

 

Jeg syntes at have fundet et pony afkom efter din hoppe, den er max pony 148 i stang ( hingsten 145.5 ) og B-pony i dressur.

 

Så udfra ovenstående vil jeg holde mig til avl af pony, lave en gangmaskine til en ponyrytter, mulighed for flere potentielle købere og en god pris, mulighed for naturlig bedækning.

 

Hoppens far Pan har lavet afkom med gode præstationer i dressur bla en S-pony, men også gode præstationer i både dressur/spring en pony er B-pony i begge dele. ( flest point på dressursiden )

 

Hvis jeg skulle vælge vil jeg gå efter en hinsgt på omkring de 145 i stang som tidl har givet max ponymål.

 

held og lykke med det

 

 

sportspony.dk/hingste/dsp- hingsteliste-2017.aspx

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 11:55

Umiddelbart var hingstevalget i 2015 til hende sucessfuldt - afkommet er p.t. B pony i dressur.

Herefter må hendes afkom, hvis hun har flere være avlet med hingste som ikke var avlsgodkendte, da der umiddelbart kun er det ene afkom registreret.

Men en hoppe med en så stor andel af forædlerblod, der skal man jo tænke lidt inden man vælger hingst - men det åbner samtidig for en hel del muligheder for at krydse hende.

Jeg ville nok vælge en hingst, der inseminerer, når du leder efter en hingst, der er så stor i forhold til hende - også en hingst, der er avlsgodkendt tillige.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ponyhingst
Forfatter: 
Dato:  26-11-2017 17:31

Jeg ville jo få hende kåret i DSP og så bruge en DSP-hingst, der er nogen imellem der er ret store og du kan være heldig at hun også avler stort.

 

Alternativt ville jeg droppe tanken og så købe et føl, der får den rigtige størrelse. For skal du bruge en varmblodshingst og inseminere så løber det hurtigt op i et tilsvarende beløb, som et føl vil koste, uden sikkerhed for at hoppen overhovedet bliver drægtig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2017 13:12

Tusind tak for jeres input! :-)

 

GLRosina:

Jeg ved, hun har fået et føl ved navn Mr. Fancy Pants. Super fin tysk sports pony, cirka max mål, og med lækre aftegn. Han blev også overbygget, men er desværre ikke i blandt os længere. Derudover har hun fået Acoya hos mig i 2010. En upser med en hingst på 165. Hun skulle være blevet lille hest (155+), men jeg kender desværre ikke mere til hendes videre rejse...

Planen er egentlig, at hendes kommende føl skal være min næste ridehest. :-)

 

Tina:

Inseminering bliver det helt sikkert, hvis hingstevalget falder på en stor hest. Er du sød at uddybe, hvad man skal tænke over, når hun har så meget forædler blod? Det kunne jeg nemlig godt bruge mere viden omkring.

 

Charlotte:

Jeg mener, hun er kåret i Deutsche Reitpony og er derefter konverteret til DSP. Hun har i hvert fald point fra noget kåring i Kiel hos tysk sportspony stående i sit pas. Men så skal hun måske kåres hos DSP også? Du har selvfølgelig ret i forhold til, hvad der muligvis ville være smartest i forhold til økonomien, og det er selvfølgelig værd at tage med.

 


"Everybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

- Albert Einstein

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tysk Sportspony
Forfatter: 
Dato:  30-11-2017 19:24

Du kan sagtens vælge en tysk-kåret hingst og så registrere føllet i Tyskland. Pferdestammbuch Schleswig-Holstein kommer hvert år til DK og registrerer/bedømmer føl.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider