Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Bygning og dressur/spring
Forfatter: 
Dato:  03-11-2017 08:28

Kære erfarne hestefolk

 

Igennem min tid har jeg hørt folk der siger at heste med højt ansat hale er mere til spring og heste med runde numser og lavt ansat hale er til dressur. Heste der er lange i kroppen er svære at "pakke sammen" i dressur, men heste der er korte har nemmere ved at blive pakket sammen. En springhest skal have lang hals og lignende .... :)

 

Hvad har I af erfaringer? Hvilken bygning taler for at et føl primært bliver til spring eller dressur? Kan man få en idé blot udfra at kigge på bygning?

 

Hilsen

Antia

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mest modsat
Forfatter: 
Dato:  03-11-2017 09:14

Umiddelbart er min erfaring helt modsat af det du har hørt.

 

En dressurhest skal være ædel med lange linier. Dvs lænden skal ikke være for kort, halsen skal være normal- til højtansat, den skal være forholdsvis lang og velbuet. Korte heste er nemme at "samle", men de har generelt svært ved sidebevægelserne, så de er ikke ønskede.

 

En springhest må gerne have en lidt kortere og lidt lavere ansat hals, den har et muskuløst let hældende kryds, så den får et kraftigt afsæt.

 

En dressurhest har lidt mere spring i galoppen end en springhest, da den eneste tid en springhest skal bruge i luften er den over springet.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 myter/erfaring
Forfatter: 
Dato:  03-11-2017 12:40

Hej Charlotte

 

Tak for svar. Og ret sjovt at det jeg igennem livet har hørt ikke helt stemmer overens med dine erfaringer.

 

Lyder faktisk rigtig fornuftig det du skriver med sidebevægelser og korte heste :)

 

Jeg håber der kommer flere der melder sig på banen, så vi kan få aflivet myter og komme i den rigtige retning når vi bedømmer et føl.

 

Hilsen

Anita

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at se dette link
Forfatter: 
Dato:  05-11-2017 20:30

www.horsebynature.dk/ ?id=blog&news=19349

 

indsat fra link ift lang/kort ryg :

 

Rider man dressur og træner øvelser som passage og piaff kræver det, at hesten kan flytte sin vægt bagud i kroppen, således at der er større vægtbelastning på bagerste del af kroppen så forparten kan løfte sig i arbejdet. Derfor er det vigtigt for en dressurrytter, at hesten er bygget, så den har nemt ved at flytte sin vægt tilbage i kroppen.

Varmblodsheste, der er avlet til dressur og spring er derfor avlet til at have en passende stor bagpart til at tage bæring, en ryg der ikke er for lang da det gør det nemmere for hesten at løfte sin forkrop når bagbenene sættes ind under bagparten, men til gengæld lang nok til at give rygsving og formidle den energi imellem forpart og bagpart der gør at især dressurhesten kan have en stor og svævende gang.

 

 

Håber det kan bruges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dansk Varmblod
Forfatter: 
Dato:  07-11-2017 09:13

Jeg tænker, at du med fordel kan skele lidt til DVs avlsmål - de har i flere år opdelt avlen i spring- og dressurlinjer, så de må have nogle erfaringer, du kan høste af.

 

Jeg har ingen personlige erfaringer (jeg stoppede med varmblodshestene længe før opdelingen), men der ligger mange spændende undersøgelser og artikler rundt omkring. Der er mange penge i varmblodsavl, så det er interessant at undersøge og afdække emnet.

 

Se fx her: varmblod.dk/files/10- 06Spring_og_dressurheste2.pdf

 

Dette her stammer fra en skoleopgave, men jeg tror at "forfatteren" har researchet godt: www.google.dk/ url?sa=t&rct=j&q=&esrc...oCT4JxilIC

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg har nu....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2017 22:25

Jeg har nu også kun hørt hen ad det Charlotte Lund skriver ang dressurheste - endelig ikke for korte, da det giver problemer i fx sidebevægelser, men muligvis virke godt i det samlende arbejde.

Springheste gerne med lettere lavt ansat hals - mere flad jordvindenee galop end ønskværdig for en dressurhest.

 

Og hvad skal man så kigge efter for at finde en god spring eller dressurhest ?

 

Tjaaa en af mine gode venner købte en kasseret 2,5 års hingst fra kåringen for et lille beløb - en sød kort ponylignende kraftig hest med en "go røv". Tæt kort hals, god galop og elendig dippedip trav.

Et super nemt temperament, og en klog doven hest forstået på den måde, at da den forstod hvad det der springning gik ud på, ja så sprang den lige præsis over, og niks weither. Det blev den så bare ved med, selvom springene blev højere og højere :-)

Nem at ride og håndtere, og var du færdig med at ride, ja så tog den sig en slapper.

Den blev solgt for et stort beløb til international springrytter som 7 års.

 

jeg selv har købt to 1 års, som af type er så forskelig som man nærmest kan ønske.

 

Min dv er langt hen afvejen det man ønsker i en dressurhest - højtstillet, god nakke/hals, gode rammer og linier, flade ribben.

Billede

 

Og i modsætning hertil Pinot som er en kort kompakt lavstammet korthalsedes hest med tøndeformet ribben.

Billede

Ingen er overrasket over at Caspian ( den brune ) er blevet B-hest, har nogle super sidebevægelser - MEN har brugt lang tid for at blive stærk nok til at samle sig.

Har dejlige store bevægelser - men de er ikke kun nogen fordel i høj dressur. Han skal trænes i at blive hurtig fremfor dvælende.

 

Pinot ( den sorte) er brumbassen der ikke ved at den ikke kan flyve - trods sin korte krop er han supersmidig i sidebevægelser, og han er meget hurtig afviklende i sine bevægelser, selvom/pga han ikke har store bevægelser.

Min berider står altid og kigger på ham, når han er på fold og siger med forundring i stemmen - han burde ikke kunne gå dressur med det eksteriør.

Men Pinot blev B-hest før Caspian, og er nu som 10 års på INT 1-2 niveau - og det er ren og skær arbejdsvillighed der bærer ham igennem. Piaff vidste vi ville passe til ham, men at den lille tykke kunne gå passage, den havde vi ikke lige set.

 

Så hvis det bare var at finde det perfekte eksteriør, så havde man den perfekte hest - ja så var det jo "nemt" :-)

 

Jeg må lige indskyde, at Pinot rent faktisk er en ganske god springhest, mens Caspian er der vist ingen der turde side på hen over et spring :-)

 

Og så lige et par ungdomsbilleder af krikkerne for at vise forskellen hos dem som 1 års :

Billede

 

Billede

Mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 spændende
Forfatter: 
Dato:  10-11-2017 09:13

Tusind tak for alle jeres svar. Det er virkelig spændende læaning, og ja en ting er hvordan hesten er bygget, en anden ting er hvad der sidder mellem ørerne af den, og hvad den brænder for ;)

 

Hilsen

Anita

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider