Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Frostsæd
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 23:42

Jeg vil gerne vide lidt omkring frostsæd, da jeg som ponyavler endnu kun har erfaring med naturlig bedækning.

 

Jeg kan læse mig til, at man følger hoppen nøje med scanniger op til ægløsning. Lægger man dermed kun et et strå i hoppen pr brunst, eller hvordan?

 

Er der nogen "holdbarheds dato" på frostsæd, eller kan den i princippet opbevares evigt?

 

Mine hopper er normalt lette at ifole ved naturlig bedækning. Er der nogen foranstaltninger jeg bør gøre hvis jeg vælger at prøve med frost?


Hilsner

Anja

Avler af Årets NF hingst og hoppe 2015

AB Jetstream og AB Cikorie

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frostsæd
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 07:18

Vi fik insemineret med frostsæd sidste år, og vi har fået et dejligt hoppeføl i år. Dyrlægen der inseminerede er en af vores bekendte, så vi snakkede lidt om det med hende.

 

Hun følger hoppen med scanninger hver 2.-3. time og lægger sæden i efter ægget er gået, på den måde bruges der kun én portion. Jeg ved andre dyrlæger lægger sæd i både før og efter ægget går, der er det vist lidt forskelligt om de bruger en halv eller en hel portion pr gang.

 

Jeg vil mene at det vigtigste er at finde en dyrlæge der har stor erfaring med frostsæd, og ikke bare en dyrlæge der har prøvet det før.

 

Jeg ved ikke om frostsæd kan holde sig ubegrænset, men jeg har kigget på en liste over hvilke hingste man kan få frostsæd fra, fra det tyske Landgeståut Celle, og de har mange som er døde tilbage i slut 70'erne og 80'erne.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  21-06-2017 22:44

Frostsæd kan i princippet holdensig for evigt, så længe det opbevares rigtigt og nedkøles rigtigt ?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider