Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Spørgsmål til hoppekåring
Forfatter: 
Dato:  30-05-2017 20:02

Jeg er på udkik efter en god hoppe, som jeg med tiden evt. kan få et føl på, men når man går med den drøm i maven skal hoppen jo helst være kåret eller i hvert fald have papirerne i orden til en kåring.

Den ene af de hopper jeg kigger på p.t. er halvt oldenborger, halvt DV.
Far er godkendt på hingstelisten i oldenborgerforbundet og har kårede forældre.
Morfar er godkendt på hingstelisten i DV og har kårede forældre.
Mormor er RDS og MMM er RDS.
... men så kommer spørgsmålet:
Mor er blot registreret som DV DK på stamtavlen, men så er hun vel ikke kåret eller?

 

Vil min eventuelt nye hoppe så overhovedet kunne kåres?
Og et andet spørgsmål, HVIS hun kan kåres, skal hun så kåres i DV eller oldenborgavlen?

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2017 22:27

Jeg kan ikke helt svare på spørgsmålet 100%, så meget er jeg ikke inde i avl ;)

 

Men nej din hoppes mor er så ikke kåret og din hoppe kan så ikke kåres direkte i DS eller i DH. -hvis din hoppes mor stilles til kåring vil din også kunne kåres som DS eller DH ved DV..

Som den er nu vil jeg tro den går i forregister, ligeledes dens føl.. Men her er jeg ikke helt sikker..

 

Hvordan reglerne er inden for oldenborg ved jeg slet ikke så om den vil kunne kåres der ved jeg ikke.

 

Hvis jeg var dig og hesten købes med avl for øje ville jeg finde en med kårede forældre i minimum 3 led.. hvilken race skal du jo så gøre op med dig selv ;) selve avlen koster det samme uanset hvilken hoppe du har.


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rødt pas
Forfatter: 
Dato:  30-05-2017 22:35

Hvis du vil avle, så gå grundlæggende efter en hoppe med rødt pas. HVis du vil avle DV, så skal de første 3 generationer være kåret i minimum DS, tilsvarende med minimum 6 eller 7 for en Oldenborg.

 

Men først og fremmest skal du beslutte hvilken race du vil avle, og så sæt dig ind i den races regler og vedtægter. Så har du et lidt bedre grundlag for avl.

 

Den hoppe du omtaler vil udfra det du siger kunne optages i forregistret hos både DV og DOA, begge steder i F1, dvs du har en lang vej op af bakke foran dig før du får et afkom der har en smule interesse for andre. Medmindre hoppen er A-hest i dressur/spring selvfølgelig.

 

Mor er nok ikke kåret, men kan være kåret efter afkommet har fået udstedt stamtavle. Men det er ligegyldigt når afkommets far er fra et andet forbund.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  30-05-2017 22:47

Tusind tak for svar, så blev jeg da en del klogere :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider