Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Mælkeløb siden 2.5.
Forfatter: 
Dato:  13-05-2017 08:29

Hej

min hoppe stå med mælkeløb siden den 2.5. Kan det være normalt?

hun har termin den 22.5. og det er hendes første føl.

Fik hende håndprøvet og føllet har det fint. Dyrlægen sagde jeg skal samle det mælk og frys ned men det er ikke så nemt. Det drypper og når hun har stået lidt stille stå det ud i stråler. Der var nogen dage hvor hun ikke ville spise hendes hø eller wrap og nogen natter opfører hun sig meget mærkelig på fold vil hun helst stå for sig selv. Hvornår sætter dyrlægen en hoppe i gang?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Råmælk
Forfatter: 
Dato:  13-05-2017 08:41

Så vidt jeg har forstået så danner hoppen først reel råmælk efter folingen, så det burde ikke have betydning, men er man usikker på om føllet får råmælk nok, så kan man få målt niveauet af antistoffer og få føllet behandlet.

 

Dyrlægerne sætter ikke hopper i gang før de har gået 12+ mdr, jeg fik at vide af min gamle dyrlæge at det ikke er så nemt at sætte hopper i gang som det er med andre dyr/kvinder.

 

Min erfaring er at førstegangshopper er mere belastede end erfarne hopper, de ligger mere ned og har det generelt hårdere. Mht hø/wrap, så er der ofte for lidt plads det sidste stykke tid, så de hurtigt føler sig mætte.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg havde
Forfatter: 
Dato:  13-05-2017 09:59

Jeg havde en hoppe, som altid havde mælkeløb i ugerne op til foling. Mælken kunne også stå ud i en tynd stråle.

Hun fik sunde og raske føl - 2-3 uger over tid. Havde altid mælk nok.

Så jeg ville ikke være så bekymret.

Som Charlotte, har jeg også hørt, at råmælken dannes senere.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider